Bukefalos 28 år!

Lämplig korsning med tinker?

S

Sannesus

Finns det någon med en lyckad tinkerkorsning i detta land? Är det någon som har tinker/nordsvensk (bruks) korsning? Hur blir de exteriört och mentalt? Känner ni till någon annan korsning som blivit bra? Det är för långt för mig till närmaste godkända tinkerhingst och jag får därför kolla in andra alternativ. Syftet är att behålla fölet och få ännu en allroundhäst till körning och lättare ridning. Ej tävling. Älskar tinkerns "rundhet", rika tagel och underbara temperament men kan tänka mig att få fram en lättare typ också. Färg spelar ingen som helst roll. Däremot mankhöjd som bör ligga mellan 145 - 155. Ponnyraser är alltså också alternativ (w.cob D tex). Hoppas på svar och var snäll och attackera mig inte för att jag funderar på att korsa raser. Jag vill bara få fram en ny följeslagare. Finns det någon tinkerhingstägare i Sveriges södra regioner? (Halland, Skåne, Småland, Blekinge).
 
Den första tinkerkorsningen jag kommer på är ju avelsvärderade (dock ej godkända!) hingsten Zeb (reggad som halvblod) som är skäck o finns i Hörby. Han är ju en korsning mellan fullblod-arab-irl cob(tinker)! Han är ädel i typen o ca 160cm hög. En riktig snygging, men eg kan man ju inte kalla honom halvblod.

Har ingen koll på tinker-hingstar, men det finns länk till föreingarna på Bukes länksida. Kolla där!
 
Ännu så länge finns inga andra för allmän avel godkända tinker/IC hingstar i sverige. Om jordbruksverket ändrar sina regler i oktober 2004 (som de funderar på att göra) så blir det kanske fler. Just nu stoppas de redan för att de inte har kända föräldrar, och får då ej godkännas för allmän avel. Ev. ska jordbruksverket ändra dessa regler, och då får vi se... Personligen vill iaf jag veta vem som är far till ev. som jag tar mitt sto till... jag menar, de skulle ju kunna vara helsyskon :crazy:

En korsning som jag drömmer om är tinker/ic och frieser... Det skulle bli läckert tror jag! :d
 
Kolla in detta föl korsning Irish Cob/Frieser..Såååå fin.. :love:
jag vill ha,men har inte råd just nu.. :(
 
Den rabiata anti-busk-avlaren svarar:

Vore det inte bättre att hitta en ny följslagare genom att köpa det du vill ha ? Jag tror inte att det blir speciellt svårt att hitta det du är ute efter ! medan att producera själv är ett lotteri
 
Kloka ord, Xeline! Problemet är bara att jag vill följa fölet från start. Präglingen de första 6 månaderna (ibland längre innan de klarar av att skiljas ut) är så oändligt viktiga. Men visst har jag funderat i de banorna också.
 
jag vet en hingst i Halland. super fin IC hingst,dock inte godkänd för avel än,men föhoppningsvis snart :)
 
Jag tror att den absolut viktigaste präglingen är viktig. Det viktigaste som föl och unghäst är att de får leva i flock med flera andra och fostras på så vis. Jag vet en märr som är en styggelse som fick ett föl - tack och lov präglande hon INTE ungen den är jättetrevlig till skillnad från mamman !
 
Jag har sett ett föl varmblodstravare/tinker, den såg fin ut men rekommenderar inte det ändå.. efter Mexico var han.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 409
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 298
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp