Lära en islandshäst att hoppa?

Ponnypluttan

Trådstartare
Hej!

Jag kanske ska börja rida en islandshingst på typ 5-12 år. Han är utställningshäst och kan vars lite envis. Om jag får för ägaren får jag kanske hoppa in honom! Det inte säkert, men om jag fick, hur skulle jag göra?

Tacksam för svar!
 
Klart du ska hoppa. Jag har ett sto, Island, som är en riktig hoppponny, men även envalack , femgångare , som en är rädd om det går över 20 cm.

Kavaletti och inte dra hästen i mun så lär de sig och tycker det är kul även om förmågan faktiskt är minimal för en del femgångare.
 
Om man ska lära en häst att hoppa tror jag att man bör ha med sig någon tränare i början som kan det där med inhoppning. Det handlar ju mycket om att hästen ska förstå vad som efterfrågas och att man sätter upp allt så att den lyckas och bygger självförtroende. Jag skulle inte börja med sånt på egen hand om jag inte visste vad jag gjorde.
 
Om man ska lära en häst att hoppa tror jag att man bör ha med sig någon tränare i början som kan det där med inhoppning. Det handlar ju mycket om att hästen ska förstå vad som efterfrågas och att man sätter upp allt så att den lyckas och bygger självförtroende. Jag skulle inte börja med sånt på egen hand om jag inte visste vad jag gjorde.

Eller hur? Det är extremt svårt att lära ut något som man inte kan själv. :)
 
Många kansken där..
Om du börjar rida den här hästen, som är typ 5-12 år, och om ägaren tycker att du kan hoppa så hade jag, som nämnt ovan, sett till att ha någon kunnig med mig första gångerna för att se att allt går rätt till, att hästen förstår vad som skall göras och dessutom tycker att det är kul. :)
 
Hej!

Jag kanske ska börja rida en islandshingst på typ 5-12 år. Han är utställningshäst och kan vars lite envis. Om jag får för ägaren får jag kanske hoppa in honom! Det inte säkert, men om jag fick, hur skulle jag göra?

Tacksam för svar!

Om den bara är använd till utställning, hur pass mycket riden är den? Är den inte mycket riden skulle jag nog satsa på grundutbildningen i första hand, att den går att styra, bromsa och gasa i alla gångarter, innan man ger sig på att hoppa med den. Börja med löshoppning kan ju vara en god idé, om den inte är hoppad innan.
 
Utveckla gärna din reaktion.

Mig veterligen finns det ingen (seriös) islandshästägare som använder sin vuxna hingst som "utställningshäst".
Avelshingst, ja, eftersom syftet med att visa islandshingst är att få hingsten väl bedömd så att han blir attraktiv att använda i avel, som marknadsföring. Men den typen av shower som gärna sorterar fram "utställningshästar" finns inte inom islandshästvärlden i Sverige.
Om du var insatt i islandshästvärlden skulle du rimligen också reagera på historian och tycka att det verkar konstigt.

Din kommentar och tolkning av frågan ger mig däremot en känsla av att det är du som letar fel hos andra användare. Och jag får känslan att du får tillfresställelse av att attackera en egentligen rimlig fråga.
Eftersom TS inte ens vet exakt hur gammal hästen är så gissade jag iaf på att "utställningshäst" handlar om någon sorts (ytterligare) brist på info om hästen i fråga. Därför struntade jag att kommentera även om jag också vet att det inte finns utställningar på det visat inom islandsvärlden.
Tänkte att det inte riktigt hörde till (den mycket hypotetiska) frågan.
 
Hej!

Jag kanske ska börja rida en islandshingst på typ 5-12 år. Han är utställningshäst och kan vars lite envis. Om jag får för ägaren får jag kanske hoppa in honom! Det inte säkert, men om jag fick, hur skulle jag göra?

Tacksam för svar!
Löshoppning varannan vecka. För att hitta sin egna balans över hinderna och träna avstånd.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
176
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp