Bukefalos 28 år!

Lära gå som handhäst

Chili

Trådstartare
Hur "lär" man smidigast en häst att kunna följa med som handhäst? Förutsättningen måste ju vara att de två hästarna trivs ihop. Brukar man ha grimma eller träns på handhästen?
Jag pratar alltid massor med mina hästar och de lär sig oftast snabbt mina vanliga kommandon, dessa måste väl vara bra att ha när man inte kan ha så mkt kontakt med handhästen?

Detta skulle ju verkligen vara optimalt när man ska skritta ut en vända :) Likaså att kunna ha med hunden på ridturerna...
 
Sv: Lära gå som handhäst

Jag tänkte aldrig på att lära in dem det på ett speciellt sätt. Jag satt upp på ena hästen och tog den andra i grimma och sen bar det av.
 
Sv: Lära gå som handhäst

jag har alltid haft med mina unghästar som handhästar, och dom har aldrig behövt lära sig, utan det har bara varit att ta grimma och grimskaft så har dom gått så snällt bredvid.
det man kan behöva se upp med är busiga unghästar som vill få igång den andra hästen att leka med dom, så det gäller att hästen man rider på är lugn och trygg.
se även upp med trafikerade vägar, det kan vara rättså svårt att styra en häst som man har som handhäst i sånna situationer
 
Sv: Lära gå som handhäst

Det var det jag tänkte först men sen funderade jag på om man kanske behövde gå igenom nån procedur först :p

Ska ev. ta hem en otränad yngre häst, så det vore ju guld att kunna promenera den samtidigt som nordsvensken får komma ut lite. Han är rätt slö och bryr sig inte om den andra hästen springer in i rumpan på honom eller så, men han kan få sina ryck han med...
 
Sv: Lära gå som handhäst

Till att börja med måste du lära den nya hästen att gå efter dig och inte gå före eller över dig. Vanligt hyfs alltså. Sedan när det sitter kan du ta hästen som handhäst. Använd repgrimma så styr du bättre vid behov. Sedan måste hästen gå på sidan om dig aldrig bakom ridhästen eller före. Han huvud ska vara vid ditt ben ungefär. Vilken sida spelar ingen roll, det bästa är att variera vid olika turer men aldrig variera under en och samma tur så att säga. Detta för att undvika att hästen själv byter sida, du kan lätt trilla av då i och med att grimskaftet kommer bakom din rygg. Repgrimman ger också rätt tryck över nosen ifall han kommer för långt fram, en vanlig grimma är för snäll i det läget tycker jag. Man vinner otroligt mycket med att ha med unghästar som handhäst. Lycka till.
 
Sv: Lära gå som handhäst

Jag skulle inte rekommendera repgrimma (p.g.a. dess konstruktion om hästen mot förmodan skulle slita sig och trampa fast sig) utan hellre vanlig grimma. Det jag har känt som haft handhäst har först varit ute och promenerat dem tillsammans och sedan suttit upp. Det kan vara bra att ha med sig ytterligare ett ekipage från början.
 
Sv: Lära gå som handhäst

När jag jobbade på jaktstall i England hade man ofta med sig handhäst när hästarna skulle sättas igång inför jaktsäsongen. Så här lärde jag mig:
ALLTID träns på! Om hästen hittar på något, blir skrämd osv har man mer kontroll än med grimma. Tyglar eller ett grimskaft genom bettringen, vilket man föredrar.
Höger hand håller handhäst, vänster sköter ridhästen. Handhästens huvud ska alltid vara vid ditt lår. Detta för att hästarna inte ska börja tävla med varandra. Båda ska vara välhanterade och vana vid varandra så att de accepterar varandra. Har man bra koll på hästarna kan man trava.

Min man brukar ha ibland ha med unghästen på tur, och även medryttaren och en gång har hon hoppat ur tränset då hon inte vill gå genom en pöl eller vad det nu var (då kan man se till att spänna käkremmen extra hårt, hästen ska ju ändå inte gå på tygeln) och en gång drog hon iväg och min man var tvungen att släppa henne. Det är alltså inte helt riskfritt så man bör vara försiktig!
 
Sv: Lära gå som handhäst

Alltid grimma för min del. Skulle aldrig komma på tanken att ha handhästen i träns. Dels för att jag vill kunna släppa om det krisar sig och för att jag inte vill råka ge den ett ryck i munnen (jag har enbart haft unghästar som handhäst) om den hoppar åt sidan eller liknande.

Har alltid grimma (har enbart i läder) och ett långt grimskaft, kanske 3 meter? Spö är effektivt för att hindra bebis att gå förbi när han är lite för pigg på hemvägen men annars onödigt (läs: jag kan inte få ut något av det). Skydd om skodd häst. Och ALLTID ALLTID handskar!!!!!

Jag satt bara upp o hade ungisen på utsidan (höger sida om hästen jag satt på) ifall det skulle komma en bil, på våra så gott som bilfria skogsvägar. Var väldigt noga från början med att hålla honom väl framme (han kryper/kröp gärna bakom pga allmän osäkerhet på ledaren/överdriven lydnad) så att han aldrig (!) fick knalla in bakom om det var något - där tappar man helt kontrollen och det kan gå illa om hästen man sitter på dessutom blir stressad/sur. Använder och tränar röstkommandon som vanligt.

Jag både skrittar, travar o galopperar dem. Unghästen går där främst som konditionsträning så vi rider på våra backiga skogsvägar i alla gångarter och lägger in pass som ger mer flås än vad jag vill rida fram i nuläget. Ridhästen är väldigt bockig/sparkig (dock inte farligt) i galoppen så det är väldigt god träning att hålla koll på både henne och unghästen (som oxå är väldigt glad i hatten i galopp), det krävs bra mycket mer lydnad o följsamhet än man tror. Man får en helt annan lydighet än när man står på marken eller sitter på vilket jag tycker är jättenyttigt!

Jag byter sida under turerna. Föredrar att ha handhästen på höger sida på de mer trafikerade (om än väldigt snålt här ;)) men har honom helst på vänstersida för övrigt just eftersom han är lite svårare därifrån och jag har svårare att ha honom där. Dock sker mina byten ytterst kontrollerat, precis som när jag cyklar med honom. Jag stannar ridhästen o skickar honom framför henne och vänder honom runt (som en liten volt mot mig) och fortsätter. Jag ser även här en stor fördel i lydnad att man kan manöverar sin häst omkring sig utan direkt kontakt och små/annorlunda hjälper (här har jag ju bara röst o kroppspråk i form av min fria hand).

Det "svåraste" tycker jag är att få ett bra flyt, att handhästen liksom bara följer med ridhästen. Men det kommer med vanan. I början får man vara noga med att de inte hamnar efter eller försöker gå före/knö. Man kan behöva parera väldigt mycket och vara rätt hård men när de väl fattat och accpeterat läget så krävs det nästan inga hjälper alls till handhästen utan den bara hänger med, glas i hågen :)
 
Sv: Lära gå som handhäst

Om man nu vill lära hästen på något sätt så kanske man ska ha någon på marken som säger åt hästen vart den ska gå. Så man inte behöver tänka så mycket på det som ryttare.
 
Sv: Lära gå som handhäst

Om man nu vill lära hästen på något sätt så kanske man ska ha någon på marken som säger åt hästen vart den ska gå. Så man inte behöver tänka så mycket på det som ryttare.

Det enda jag isf hade velat ha första 2 gångerna var ngn som gick efter o kunde smacka på bakifrån. Min ungis är grymt känslig för position när man är på marken, minsta drivande o han går fram. Blev lite knas när han halkade efter o man satt uppe på ryggen o smackade, han koppalde inte riktigt först ;)



Just! Jag glömde! Lär hästen går fram när du drar i repet framifrån. Dvs var inte alltid noga med att driva med position utan att den tar både smackning och tryck över nacken som "framåt" även om du har fel position. Det är guld värt den gången pållen stananr till o ridhästen fortsätter. Oftast så ger ju trycket över nacken motsatt effekt o den ställer sig benhårt i marken - lätt att tappa eller iaf osmidigt. Har den lärt sig gå fram för det så går den direkt fram o ett sådant litet missöde märks knappt (det är oxå av denna anldeningen jag vill ha grimma!).

Dessutom så är det bara att sträcka upp repet om du vill ha fram den lite, den går fram för trycket över nacken ist för att ställa sig emot. Bra när ridhästen är mer på G än handhästen och man gärna undviker en effektfull smackning :angel:
 
Sv: Lära gå som handhäst

Jag har alltid ridit med repgrimma på handhästen. Jag har tidigare tränat två hästar till att gå som handhäst, jag red då med körpisk de första turerna så jag kunde inverka på baken på handhästen utan att vispa till ridhästen. Men den tredje hästen jag nu hade behövt träna så kan jag inte det med eftersom min nuvarande ridhäst inte tål ridas med en pisk som far över hans rumpa i jakt på handhästen. Dessutom så har min unghäst en knepig tvärtomreaktion mot tidigare hästar- hon går inte fram för pisken vid handhästridning utan hon stannar/backar! Hmm... Så henne får jag mestadels släpa fram om jag vill ha henne i höjd med mig, så jag brukar låta henne lunka på bakom...
 
Sv: Lära gå som handhäst

Jag plockade bara med mig extrahästen. Hade träns första gångerna, nu har jag repgrimma eller vanlig grimma och ett långt grimskaft, helst tre meter, då kan jag släppa efter utan att tappa hästen om det skulle behövas.

Jag trivs bäst med att placera extrahästen så att den går med sitt huvud i höjd med mig, då har jag alltid space framåt och bakåt, kan lätt ha koll på den och korrigera om det behövs.
 
Sv: Lära gå som handhäst

kl

Tack för alla era svar! Ska bli spännande att testa lite längre fram när hästarna bekantat sig, och jag bekantat mig med nya hästen :)
 
Sv: Lära gå som handhäst

kl

Hur funkar det när handhästen är hetare än ridhästen?
har ni spö för att hålla bort ridhästen så den inte går förbi då?

Eller hur funkar det egentligen?

Jag såg på nån webshop en handhästgjord, och undrar om det funkar att fästa hästen så? Eller är det om man har två handhästar?
Dvs en häst i rep och den andra i gjord på den hästen?
 
Sv: Lära gå som handhäst

Nu är Tiger ingen het häst i någon bemärkelse men väl väldigt pigg och busig allt som oftast. Anledningen till att jag inte kallar honom het är att han alltid tar en tillsägelse utan att stressa upp sig. Heta hästar definierar jag som "stressade" som inte tål så mycket utan blir mer upp i varv av att bli rättade på vissa sätt.

Vi har alltid spö (dressyrspö) på ridhästen och de följer med när Tiger släpas med som handhäst oxå. Mkt effektivt att peta fram när han vill gå om hela tiden eller vill bita på ridhästen/tyglarna (hans största sätt att visa överskottsenergi). Då håller vi spöet mellan hästarna riktat framåt men man behöver oftast inte röra honom, räcker med att säga till honom med rösten o hålla upp spöet när han är på sitt ivrigaste bushumör (i början av turen).

När jag galopperar med dem (det vågar inte mamma) kan han ofta bli lite för "på" efteråt om vi ska skritta. Lyssnar han inte utan börjar trava i tid och otid, även om han fortf bryter av när man säger till, så placerar jag honom längre bak (huvudet precis bakom min skänkel typ) och sätter effektivt upp spöet som en "vägbom" när han börjar komma för långt fram. En gång har han försökt rusa förbi men då var jag ju kvick och tog i grimskaftet så han kom inte längre än att han fick nosen intill mitt ben och det var inte så jättekul så han gav upp de försöken direkt. Lite purken blir han de första metrarna men sedan finner han sig i att gå lite "bakom" och blir helt lugn där (vi har övat mkt mkt "att bli lugn övningar" från marken och ryggen ända sedan han kom just för att slippa en stresshäst, för han är väldigt "lättaggad"). Efter en 20 meter typ brukar han kunna komma upp bredvid igen och ändå behålla en lugn skritt.
 
Sv: Lära gå som handhäst

Pli på båda.

Jag har suttit på stallets hetsporre (GALEN fd tävlingsponny) med annan ponny i handen. Inte kanske det mest rofyllda jag gjort men...

Patsy fick gå med löst bakom sin bästa kompis, så himla smidigt, galopp hela faderullan utan problem.

Stardust kan gå som handhäst men Neffi har varit så knäpp så jag har inte kunnat rida henne OCH ha Stardust med utan att Neffi bara tänkt på betäckning :devil:

Nu verkar hon ha lugnat ner sig så jag ska nog prova på torsdag kanske.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 062
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 442
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
861
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 686
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp