Bukefalos 28 år!

Läraryrket

LittleJohn

Trådstartare
Funderar på vad jag ska bli om jag inte lyckas ta mig in på drömutbildningen , och har ett flertal gånger kommit tillbaka till att fundera över läraryrket!

Är isådanafall ämneslärare i historia/engelska eller år4-6 , jag är intresserad av, tycker om själva "skolvärlden" och tycker att det är jätte roligt att lära ut Men får intrycket av att det är ett väldigt tungt/stressigt arbete?
Att det inte är världens bäst betalda yrke är jag medveten om och det stör mig inte då pengar inte är min första prio, men känner mig osäker på att sätta mig i skolbänken under 5 år och så kommer man ut i arbetslivet och så har man en urusel arbetmiljö.

Så tänkte kolla om det finns någon här på buke som är lärare, och undrar hur ser det ut i yrket, trivs ni med ert arbete? Är lärarens status och arbetsvilkor alldeles för dåliga i dagens samhälle?

Tusen tack på förhand:)
 
Jag är numera yrkeslärare, dock inte behörig, men arbetar som lärare. Jag tycker det är tipptopp, men jobbar på en mindre gymnasieskola med yrkesinriktning. Bara loven är värda hur mycket som helst för min del. Eftersom jag hade en chefspostion på mitt förra jobb tycker jag att 45-timmarsveckor som vi har är hur bra som helst och jag får hur mycket fritid som helst:D

Men jag har ju insett att det har ändrats en del sen jag gick i skolan. Det ställs höga krav på lärarna, man ska vara kurator, tankeläsare, sjuksyster och jourhavande präst utöver själva läraryrket också...
 
Tusen tack för svaret @lady_vip :D
Jag tycker det låter toppen med att man har ( de flesta loven iallafall om jag förstått det rätt) ledigt helt eller åtminstone delvis!
Och härligt att höra någon som får mycket fritid, har annars fått intrycket av att arbetet tar mycket av just ens fritid.
Hur är miljön på gymnasiet egentligen? Min egna gymnasieklass var snälla som små lamm, men kan tänka mig att det finns en del som inte är lika söta och rara.

Att rollen som lärare idag innebär så mycket mer än själva undervisning tycker jag både är intressant och skrämmande, har nog inget emot att hantera sådana situationen, mer rädd att man inte kommer att få lära sig verktygen för att hantera sådana situationer?
 
Tusen tack för svaret @lady_vip :D
Jag tycker det låter toppen med att man har ( de flesta loven iallafall om jag förstått det rätt) ledigt helt eller åtminstone delvis!
Och härligt att höra någon som får mycket fritid, har annars fått intrycket av att arbetet tar mycket av just ens fritid.
Hur är miljön på gymnasiet egentligen? Min egna gymnasieklass var snälla som små lamm, men kan tänka mig att det finns en del som inte är lika söta och rara.

Att rollen som lärare idag innebär så mycket mer än själva undervisning tycker jag både är intressant och skrämmande, har nog inget emot att hantera sådana situationen, mer rädd att man inte kommer att få lära sig verktygen för att hantera sådana situationer?
Det beror ju såklart vad man jämför med, när det gäller arbetstiden. Men ska jag rätta prov kan jag göra det hemma i soffan med en kopp te likaväl som på skolan.

Gymnasiet är kul tycker jag. Det är väldigt stor skillnad på mognadsnivån på eleverna, men det är roligt att se dem bli vuxna. Vi sitter ofta och pratar om livet i största allmänhet på rasterna, tillsammans med eleverna, och jag tycker det är givande.
 
Funderar på vad jag ska bli om jag inte lyckas ta mig in på drömutbildningen , och har ett flertal gånger kommit tillbaka till att fundera över läraryrket!

Är isådanafall ämneslärare i historia/engelska eller år4-6 , jag är intresserad av, tycker om själva "skolvärlden" och tycker att det är jätte roligt att lära ut Men får intrycket av att det är ett väldigt tungt/stressigt arbete?
Att det inte är världens bäst betalda yrke är jag medveten om och det stör mig inte då pengar inte är min första prio, men känner mig osäker på att sätta mig i skolbänken under 5 år och så kommer man ut i arbetslivet och så har man en urusel arbetmiljö.

Så tänkte kolla om det finns någon här på buke som är lärare, och undrar hur ser det ut i yrket, trivs ni med ert arbete? Är lärarens status och arbetsvilkor alldeles för dåliga i dagens samhälle?

Tusen tack på förhand:)

Jag jobbar på högstadiet och har så gjort de senaste snart sju åren. Det är jätteroligt! Kan inte tänka mig att jobba med något annat.

Jag har inte erfarenhet av så många olika skolor då jag bara haft tillsvidareanställning där jag jobbar idag och bara gjort kortare inhopp på andra skolor innan det. Min uppfattning är att stressnivån beror mycket på hur man själv är som person. Kanske man inte kan göra stora omvälvande pedagogiska förändringar och byta arbetssätt med alla klasser samtidigt, kanske man får ta det en klass eller grupp i taget till exempel. Arbetslaget påverkar också mycket, fungerar laget så flyter det mesta på i ett lagom flöde under året. Det brukar visserligen ändå komma toppar i samband med till exempel betygssättning eftersom det då ofta dessutom är en del annat som ska göras (luciatåg, något roligt för niorna som går ut och andra traditioner som brukar finnas på skolor). Rektor bidrar väldigt mycket till att öka eller minska stressnivån, en bra rektor driver på rätt saker och bromsar där det behövs.

Status har jag ingen aning om, den debatten har jag tröttnat på för länge sedan. Jag gillar mitt jobb och tycker att det jag gör är viktigt. Arbetsvillkoren tycker jag generellt är bra (det finns förbättringsmån), min största farhåga är att jag ska bli påtvingad semestertjänst. Det skulle i dagens läge vara en mycket stor nackdel för mig. Jag vill ha lov! Även om jag jobbar in dem :D
 
.
Är lärarens status och arbetsvilkor alldeles för dåliga i dagens samhälle?

Angående status. Jag hade ett helt annat yrke innan, som ser väldigt bra ut i CVt. Men jag hade 27 semesterdagar. Nu har jag minst 65 lovdagar. Det är värt så otroligt mycket för mig som håller på mycket med mina hästar och hundar.
Jag gick ner i lön, men det är inte avgörande för mig. Väljer jag att bli behörig kan jag nog gå upp till min förra lön igen.
 
Status var nog ett lite fel ordval från min sida, var i samhällsstegen jag befinner mig enligt andra spelar mig mindre roll:)
Det jag tänkte på var nog mer hur lärarna ses utav eleverna, då jag läst i trådar på andra forum att de lärarna känner att de inte har så mycket att säga till om i klassrummen längre, att auktoriteten (kanske inte rätt ordval det heller) har sjunkit ?

Lovdagarna väger ju helt klart upp lön, då jag värdesätter ledig tid mer än pengar. Dessutom prioriterar jag helt klart en givande vardag med ett arbete som jag trivs med och som är varierande, än pengar:)

Tack @lady_vip & @Cilva för era svar! Börjar känna mig allt mer säker på att ämneslärare kommer finnas med bland mina ansökningar till hösten!
 
Det jag tänkte på var nog mer hur lärarna ses utav eleverna, då jag läst i trådar på andra forum att de lärarna känner att de inte har så mycket att säga till om i klassrummen längre, att auktoriteten (kanske inte rätt ordval det heller) har sjunkit ?

Det beror nog på hur man är som person. Jag har ganska tydliga regler på mina lektioner, även tydliga konsekvenser. Det funkar bra, än så länge tycker jag inte att jag blivit överkörd.

Däremot kan jag känna att vissa föräldrar lägger stort ansvar på skolan, vilket är svårt om inte ens eleven kommer till skolan. Så upplevde jag inte att det var när jag gick i skolan.
 
Jag har arbetat som lärare i två år och jag kan tänka mig att byta bort mitt jobb mot i stort sett vad som helst. Jag jobbar på lågstadiet och det kanske är skillnad men usch och fy för kaoset man står ut med dag ut och dag in, stackars barn! Jag arbetar tätt med mer erfarna lärare och de är helt slut de med. Vi lever för loven och längtar bort våra liv, tragiskt. Jag har en ok lön, bra kollegor och bra chefer men det räcker tyvärr inte för mig. Att bli kallad jävla hora, inte våga gå på toan för att andra barn öppnar, inte kunna ha öppna dörrar för att eleverna stjäl är vardag där jag jobbar. En del av barnen har tagit över totalt och har ingen respekt för vuxna, vare sig skolpersonal eller föräldrarna. Jag gillar att lära ut men det är en millidel av allt jag förväntas göra under en arbetsdag.
 
Nu jobbar jag inom vuxenutbildningen, och då har du ju kanske en lite annorlunda relation gentemot deltagare/elever jämfört med om du arbetar i grundskolan. Även om vi har några 20:åringar så är de flesta äldre med arbetslivserfarenhet, och alla studerande har själva valt att söka till våra kurser.

Lönen är acceptabel, lärarna ligger på ca 28-32 000, vilket är helt ok för min del som ligger precis i mittfåran. Studierektor och rektor kommer upp ytterligare 10 - 15 000 i lön om du siktar på det.

Du har vanligen möjlighet till att delvis arbeta hemifrån (beror på skolan), och antingen själv eller tillsammans med arbetslaget planera tematiska studier. Min skola är också generös med att erbjuda påbyggnadsutbildningar och möjligheter att skapa kontaktnät.

Nu blir det mer och mer vanligt med semesteranställningar verkar det som, då skolorna (inom vux iaf) inte alltid kan stänga under sommarmånaderna. SFI och etableringskurser, liksom arbetsmarknadskurserna, måste hållas igång även under loven. Men där jag jobbar har pedagogerna fortfarande ferieanställning - vilket innebär 6 veckors ledighet på sommaren, och 2 veckor över jul.

Jag tycker att det är ett roligt och intellektuellt arbete - det passar såklart inte alla - men även om du bara arbetar ett par år så är det (här) relativt lätt att gå vidare till en annan tjänst sedan. Antingen en administrativ tjänst i skolvärlden, eller in på kommunen/regionen.
 
Jag har arbetat som lärare i två år och jag kan tänka mig att byta bort mitt jobb mot i stort sett vad som helst. Jag jobbar på lågstadiet och det kanske är skillnad men usch och fy för kaoset man står ut med dag ut och dag in, stackars barn! Jag arbetar tätt med mer erfarna lärare och de är helt slut de med. Vi lever för loven och längtar bort våra liv, tragiskt. Jag har en ok lön, bra kollegor och bra chefer men det räcker tyvärr inte för mig. Att bli kallad jävla hora, inte våga gå på toan för att andra barn öppnar, inte kunna ha öppna dörrar för att eleverna stjäl är vardag där jag jobbar. En del av barnen har tagit över totalt och har ingen respekt för vuxna, vare sig skolpersonal eller föräldrarna. Jag gillar att lära ut men det är en millidel av allt jag förväntas göra under en arbetsdag.

Men herregud, inte konstigt att gymnasieeleverna är virriga om ni accepterar det där på lågstadiet :nailbiting:

Byt jobb!
 
Jag har arbetat som lärare i två år och jag kan tänka mig att byta bort mitt jobb mot i stort sett vad som helst. Jag jobbar på lågstadiet och det kanske är skillnad men usch och fy för kaoset man står ut med dag ut och dag in, stackars barn! Jag arbetar tätt med mer erfarna lärare och de är helt slut de med. Vi lever för loven och längtar bort våra liv, tragiskt. Jag har en ok lön, bra kollegor och bra chefer men det räcker tyvärr inte för mig. Att bli kallad jävla hora, inte våga gå på toan för att andra barn öppnar, inte kunna ha öppna dörrar för att eleverna stjäl är vardag där jag jobbar. En del av barnen har tagit över totalt och har ingen respekt för vuxna, vare sig skolpersonal eller föräldrarna. Jag gillar att lära ut men det är en millidel av allt jag förväntas göra under en arbetsdag.

Jag får dåligt samvete när jag läser ditt inlägg - vi hade som sport att knäcka lärare när vi var i den åldern tyvärr. Fick vi en lärare till att storgråtande rusa ut ur klassrummet hade vi uppnått vårt mål. Sorgligt men sant, nog inte av elakhet egentligen utan vi begrep inte bättre helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar som speciallärare och jag hade lätt bytt bort mitt jobb. Jag älskar loven men tyvärr är det allt. Att undervisa är kul men det är inte kul med stökiga klasser och ingen respekt.
Letar nytt jobb på gymnasiet (är utbildad gymnasielärare men jobbar nu i åk 4-8).
 
Jag jobbar på 7-9 och tycker att det är helt fantastiskt för det mesta! I alla fall själva undervisningen och hänget med ungdomarna. Det är ju rätt mycket annat som inte är lika roligt.

Loven är ju förvisso trevliga, men det är ju inte det som gör att jag gillar mitt jobb. Verkligen inte. Dessutom är det ju inarbetad tid.
 
Funderar på vad jag ska bli om jag inte lyckas ta mig in på drömutbildningen , och har ett flertal gånger kommit tillbaka till att fundera över läraryrket!

Är isådanafall ämneslärare i historia/engelska eller år4-6 , jag är intresserad av, tycker om själva "skolvärlden" och tycker att det är jätte roligt att lära ut Men får intrycket av att det är ett väldigt tungt/stressigt arbete?
Att det inte är världens bäst betalda yrke är jag medveten om och det stör mig inte då pengar inte är min första prio, men känner mig osäker på att sätta mig i skolbänken under 5 år och så kommer man ut i arbetslivet och så har man en urusel arbetmiljö.

Så tänkte kolla om det finns någon här på buke som är lärare, och undrar hur ser det ut i yrket, trivs ni med ert arbete? Är lärarens status och arbetsvilkor alldeles för dåliga i dagens samhälle?

Tusen tack på förhand:)

Man måste tycka om människor för det jobbet. När jag utbildade mig till lärare visste jag från början att jag ville undervisa vuxna vilket jag också gjort. Jag hade svårt för ungdomarna jag hade under praktiken. Jag vill konsentrera mig på undervisning och inte som någon skrev här - kurator, uppfostrare, föräldamöten mm, mm. Så komvux, där trivs jag mycket bra!
 
Jobbar på en 7-9-skola och ja, älskar fortfarande mitt jobb för det allra mesta, trots att jag har mååååånga år i yrket. Däremot har jag svårt att tänka mig att jobba med yngre elever. Undervisningen och eleverna är det som "gör" jobbet, all administration suger men förhoppningsvis börjar man fatta det nu så kanske en del av det försvinner så småningom. Loven - ja, utan dem hade jag inte orkat, men de är inte skäl till att jag valde jobbet.
 
Tack för alla svar, det är givande att få så många olika synpunkter!

Såklart inte loven som gör att yrket lockar, även om det skulle vara ett plus. Det som lockar är att undervisa, den varierande vardagen där man stöter på olika typer av problem och så såklart ungdomarna. Brukar fungera bra med ungdomar och tycker det är givande/intressant att prata och diskutera med dem.
 
Men herregud, inte konstigt att gymnasieeleverna är virriga om ni accepterar det där på lågstadiet :nailbiting:

Byt jobb!

Jag letar! Utbudet är dock inte så stort om man vill bort från skolans värld helt och det är vad jag är inne på. Självklart accepterar vi inte beteendet men det finns, enligt rektor, inget mer att ta till. Har haft elever avstängda, i andra klasser och allt möjligt men det hjälper liksom inte och är det så det ska vara i skolan är inte jag rätt man att jobba där helt enkelt.
 
Jag letar! Utbudet är dock inte så stort om man vill bort från skolans värld helt och det är vad jag är inne på. Självklart accepterar vi inte beteendet men det finns, enligt rektor, inget mer att ta till. Har haft elever avstängda, i andra klasser och allt möjligt men det hjälper liksom inte och är det så det ska vara i skolan är inte jag rätt man att jobba där helt enkelt.
Förstår att du tänker så. Men jag är inte så säker på att alla skolor har det så, verkligen inte.
 
Nej så är det säkert, har som tur är haft praktik på fantastiska ställen så det finns självklart. Förhoppningsvis mer regel än undantag men efter detta behöver jag nog en paus för att få lust igen =)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb (På förhand, sorry för wall of text.) Kära bukefalos, jag behöver er hjälp så jag inte tjatar hål i huvudet på mina stackars vänner...
Svar
13
· Visningar
1 021
Senast: Wysiwyg
·
Skola & Jobb Kan någon hjälpa mig och att avgöra om jag borde bli lärare eller inte? Jag vill ha möjlighet att ta egna initiativ och en av mina...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp