Bukefalos 28 år!

Läraryrket

LittleJohn

Trådstartare
Funderar på vad jag ska bli om jag inte lyckas ta mig in på drömutbildningen , och har ett flertal gånger kommit tillbaka till att fundera över läraryrket!

Är isådanafall ämneslärare i historia/engelska eller år4-6 , jag är intresserad av, tycker om själva "skolvärlden" och tycker att det är jätte roligt att lära ut Men får intrycket av att det är ett väldigt tungt/stressigt arbete?
Att det inte är världens bäst betalda yrke är jag medveten om och det stör mig inte då pengar inte är min första prio, men känner mig osäker på att sätta mig i skolbänken under 5 år och så kommer man ut i arbetslivet och så har man en urusel arbetmiljö.

Så tänkte kolla om det finns någon här på buke som är lärare, och undrar hur ser det ut i yrket, trivs ni med ert arbete? Är lärarens status och arbetsvilkor alldeles för dåliga i dagens samhälle?

Tusen tack på förhand:)
 
Jag är numera yrkeslärare, dock inte behörig, men arbetar som lärare. Jag tycker det är tipptopp, men jobbar på en mindre gymnasieskola med yrkesinriktning. Bara loven är värda hur mycket som helst för min del. Eftersom jag hade en chefspostion på mitt förra jobb tycker jag att 45-timmarsveckor som vi har är hur bra som helst och jag får hur mycket fritid som helst:D

Men jag har ju insett att det har ändrats en del sen jag gick i skolan. Det ställs höga krav på lärarna, man ska vara kurator, tankeläsare, sjuksyster och jourhavande präst utöver själva läraryrket också...
 
Tusen tack för svaret @lady_vip :D
Jag tycker det låter toppen med att man har ( de flesta loven iallafall om jag förstått det rätt) ledigt helt eller åtminstone delvis!
Och härligt att höra någon som får mycket fritid, har annars fått intrycket av att arbetet tar mycket av just ens fritid.
Hur är miljön på gymnasiet egentligen? Min egna gymnasieklass var snälla som små lamm, men kan tänka mig att det finns en del som inte är lika söta och rara.