Lätt klass och öppen klass?

Sparrisen123

Trådstartare
Finns det regler för när man inte längre får tävla i lätt klass? Kan man bli typ uppklassad? Hur går det till isåfall?
Anledningen till min fråga är att jag sett några som tävlat lätt klass, som med samma häst ligger typ topp 5 i öppen klass i annan gren (t.ex. T8 och F2) på stora tävlingar med mycket konkurrens. Jag kanske är gnällig för att jag snart ska börja tävla ;), men jag tycker inte riktigt man hör hemma i lätt klass om man rider på en bra bit över 6 i öppen klass, tänker jag fel då? Lite lika som att jag inte tycker man hoppar LD/90 om man placerar sig på varje start i LB-LA/110-120.
Och som sagt, framförallt, blir man uppklassad ur lätt klass, hur går det till, och har någon koll på sånt?
 
Sv: Lätt klass och öppen klass?

Du blir uppklassad om du rider på 5,5 eller mer 3 gånger, du blir uppklassad separat från tölt respektive fyr och femgång.
 
Sv: Lätt klass och öppen klass?

Aha! Tre gånger i rad, eller "bara" tre gånger? Kan man hamna "tillbaka" i lätt klass om man rider under en viss poäng i öppen?

Finns det grönt kort för islandshästtävlingar förresten, då man får lära sig allt sånt här och slipper ställa tusen dumma frågor på bukefalos? :angel:
 
Sv: Lätt klass och öppen klass?

Jag har hört att reglerna om uppklassning skall tas bort. Det kommer inte finnas några lättklasser längre utan T8 till exempel kan lika gärna vinnas av ekipage på 7p... Däremot skall även de klasserna finnas med A-klass, B-klass o C-klass. (Ett system jag aldrig förstått mig på eftersom jag aldrig tävlat öppen klass).

Spontant känner jag att det är dags att sluta tävla nu för min egen del. Hade vi gräsrötter velat tävla mot ekipage som går för 6-7p så hade ju vi tävlat öppen klass? Kul att alltid hamna sist på listan o aldrig få gå till final... Det är ju inte direkt billigt att tävla och så roligt är det inte att man är nöjd med att alltid komma sist :o

Finns inget "grönt kort" men många klubbar anordnar "tävlingskurser" för den som är nyfiken. Ett tips är att köpa hem ett FIPO från SIFs hemsida. Där står alla regler och bedömningskriterier.
 
Sv: Lätt klass och öppen klass?

Jag har hört att reglerna om uppklassning skall tas bort. Det kommer inte finnas några lättklasser längre utan T8 till exempel kan lika gärna vinnas av ekipage på 7p... Däremot skall även de klasserna finnas med A-klass, B-klass o C-klass. (Ett system jag aldrig förstått mig på eftersom jag aldrig tävlat öppen klass).

Detta gicks igenom på tävlingsseminariet i november. Vad jag fattade som ligger det på förslag men var väl inte helt klart. Det visar väl sig!
 
Sv: Lätt klass och öppen klass?

Kl.
De nya reglerna togs upp på domarseminariumet också. Kommer väl snart ut vad som sas på SIFs hemsida. A, B & C-klass delas man in i för att man ska tävla mot likvärdiga ekipage. Ex en häst med mycket kapacitet ska inte "tvingas" in i öppenklass. Är inte säkert den har ökad tölt , kan göra bra temposkillnader ect el är redo för öppenklass bara för att den fått över 5,5. Men nytt system kvalar man in i A-klass T8 istället :)

Kommer ju ny domarhandledning också som gäller från april :)
 
Sv: Lätt klass och öppen klass?

Kl.
De nya reglerna togs upp på domarseminariumet också. Kommer väl snart ut vad som sas på SIFs hemsida. A, B & C-klass delas man in i för att man ska tävla mot likvärdiga ekipage. Ex en häst med mycket kapacitet ska inte "tvingas" in i öppenklass. Är inte säkert den har ökad tölt , kan göra bra temposkillnader ect el är redo för öppenklass bara för att den fått över 5,5. Men nytt system kvalar man in i A-klass T8 istället :)

Kommer ju ny domarhandledning också som gäller från april :)

Intressant!
Vad tror du att det rent konkret innebär på tävlingsplatsen?

Jag tänker om det är relativt få tävlande ekipage: finns det risk att inte bli tävling med för få ekipage i varje "klass"?
Tycker för övrigt att det är en utmärkt tanke så som du beskriver den.
 
Sv: Lätt klass och öppen klass?

Är man smart så kör man flera versioner av klassen samtidigt vid få starter och delar upp resultatlistan, sparar tid.
 
Sv: Lätt klass och öppen klass?

Precis som på öppenklasstävlingar är det väl så att man vi många anmälningar kan dela upp uttagningen och vid få anmälningar slå ihop dem, precis som Lobelia säger.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 447
Senast: Flixon
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 840
Senast: tuaphua
·
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 592
Senast: Whirlie
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp