Bukefalos 28 år!

Lättaste möjliga vagnen?

hag391

Trådstartare
För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med bakknäna så måste va så lätt som de bara går.

Fick henne att funka och tror själv mkt var pga körningen och va i toppskick tills jag va så dum att jag gav henne långvila förut :(

Körde in henne med lättast möjliga (travsele och tävlingsulky med grövre däck) och de fick henne i toppform så vi tom fick både gula och blå rosetter i tölt och femgång. Tillbringa timmar i den hmmm ¨sköna¨ sulkyn genom åren på skogsvägarna (så kul med 3tim skrittrunda :p ).

Har haft trav som yrke innan kroppen braka men även kört mkt i skogen men blivit mer och mer intresserad av skolkörning. Just att även kunna dressyrköra som är de intressantaste

Men de rockards/vagnar jag tittat på live som skulle passa henne (hon har full i mkt och vidden mellan skaklarna kräver hon full) har alla vart tunga att dra (dock inte sett Oxer rockarden live)

Vad är lättast möjliga som man kan hitta som inte brakar på skogsvägar?


1013451_3226321633421_1727942765_n.jpg
 
Alltså, Oxern är väldigt lätt och trevlig, vi hade den för att köra in och den håller absolut om man inte kör värsta terrängkörningen. Inte så bekväm som en vagn med dämpning på axeln dock, varken för häst eller människa.
Frågan är "var" det behöver vara lätt?
Ska det vara så lite belastning på ryggen som möjligt, eller ska det vara så lätt som möjligt att dra? Blir ju lite skillnad.
Jag tyckte att Oxern var svår att balansera, den är ju lite ställbar, men vi fick ganska mycket tryck i skakelöglorna med folk i, däremot är ju vagnen väldigt lätt att hantera och dra omkring. Kan den väga 40-50 kg?

Nu har vi en Tidaholmsrockard, den väger väl 80 kg och det känns ju skillnad för mig, absolut. Den är dock otroligt ställbar och kan balanseras så att det blir precis INGEN vikt i skakelöglorna(som det ska vara alltid egentligen).
Dessutom är den dämpad i axeln vilket ger men mycket mjukare gång på ojämnt underlag, både för häst och kusk.

Ska man köra i terräng/ojämna grusvägar så bör man ha en silettdäckel också, ser inte om det är en sån du har? Den låter skakelremmen löpa fritt när vagnen lutar, det skonar också hästens rygg.
 
NHS sulky/rockard är superlätt max 80 kilo min -ponny som är liten orkar dra den utan att ens blinka Roslagsrockard och liknande är nog lika lätta och smidiga
Lättaste maronvagn är olika. kutzmann har tagit fram en nu som väger uner 100 kilo tror jag eller strax över.
Glingowski(tavas?) har en som väger 125 kilo.. den ar jag och den drar min häst också mkt lätt trots 2 personer i,
 
Hon behöver nog lättast både att dra och vikten som blir på selen. Lät inge kul alls om de blir sån vikt av Oxern :(

Jag har kört med travsele och tävlingssulky så ingen stilettdäckel. Hade ju redan grejorna efter haft trav som yrke innan kroppen braka så började så och hon va rent löjligt enkel att köra in.

Har suktat på Nielaas rockard och maratonvagn men ligger utanför min plånbok (lever på 75% sjukpension) även om Tyra skulle bli frisk och kan dra så mkt. Fick börja försiktigt med min och bara sitta i sulkyn där de va plant. Har fördelen att körvägarna som finns har inte mkt backar om man inte vill
 
Men en träningsvagn från DO? Då sitter du bekvämare med dämpning i sitsen och den väger inte så mycket. Kring 80-90 kg kanske?
Eller är det för tungt?
Prismässigt är den billigare än Tidaholms, men dyrare än oxern.
Jag har känt på oxern live och den är trevlig och jag skulle satsa på den. Dock har jag ingen erfarenhet att passa in den. Kan ju hända att den är svår som Skuggi skrev.
Träningsvagnen är däremot enkel och går att passa in ganska exakt tycker jag.
 
Jag hade en rockard för större ponny (C-D-ponny) från DO. Den skiljer sig nog inte mycket från deras träningsrockard. Den körde jag in mitt lilla russ med. Vikten i skacklarna var lätt att balansera. Jag valde att ha 10 kg vikt i skackeln för att det inte skulle bli skumpigt i trav och galopp. Även om den vagnen är rejäl och tung så smyger den fram på vägarna och belastar inte alls på samma vis som en lättare rockard med sämre stötdämpning. Russet kunde med lätthet dra mig upp för branta backar utan ansträngning. Det var mycket tyngre för henne i de backarna när jag körde med sulky och travsele.

Jag hade ju dessutom kunnat köpa en mindre storlek men ville kunna köra fjordingen med samma vagn.
 

Liknande trådar

Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 717
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp