Bukefalos 28 år!

Laga sadel?

C

cranberry

Vi har en gammal dressyrsadel hängandes i stallet, som en tjej "glömt" kvar för 5-6 år sedan. Den passar min häst jättebra och jag tänkte ev. ge henne ett (skam :o) -bud på den.
Men, problemet är att lädret spruckit uppe i sätet. På ena sidan har den helt enkelt torkat ut och spruckit utmed sömmen. Det syns inte när man sitter i men ska ju givetvis lagas om jag tar den.

I övrigt ser den ut att vara hel och i gott skick, men jag kommer i vilket fall låta en sadelmakare kolla igenom den helt ifall jag köper den.
Har dock en bit att åka till närmsta..
Hittar heller inget märke i den (de som känner ägaren har för sig att det är en Andrews) och jag vill ju inte lägga för mycket pengar på en sadel där jag aldrig får igen dem om jag senare ska sälja den vidare..
Märket får jag ju iofs säkert veta om/när jag ringer ägaren.

Är det någon som har en idé om vad det kostar?
Och går det överhuvudtaget att laga?

/cranberry
 
Om jag har fattat det hela rätt så är det sömmen som går längs med sitsen från framvalv till bakvalv som är sönder? Jag har en gammal sadel hemma som är så, det ser ut som om själva sitslädret har "krypit" ihop. Jag kollade upp hur mycket det skulle kosta att fräscha upp sitsen och insåg att jag skulle bli tvungen att byta hela sits-lädret/skinnet. Det skulle gå på ca 1000-lappen! För min del kändes det inte värt eftersom jag inte hade tänkt använda den alltför länge till.

Men om du sadeln är fin i övrigt och eftersom den passar din häst bra så kan det ju faktiskt vara en idé att fixa upp den. Lättast är ju om du kan åka till sadelmakaren med sadeln så att hon/han kan göra en egen bedömning. Den kanske behöver en omstoppning också? Om inte annat kan du ju kanske ringa henne/honom.

Vet inte om det här gav så mycket svar, alltid något kanske? :p
 
Jepp, det var precis där jag menade att det spruckit, förmodade att jag var tvungen att byta hela sätet..
En tusenlapp kan ju vara rimligt att kosta på den om jag får köpa den billigt, återstår bara att se vad ägaren säger..! :)

Tack för svaret!
/cranberry
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
2 878
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har jag äntligen fått min gamla dressyrsadel såld och lite extra pengar på fickan. Givetvis (man är väl hästmännsika ;) ) ska de gå...
Svar
9
· Visningar
1 261
Senast: MoonFlight
·
Utrustning Sååå glad! Envishet kryddat med tur. :) Historien: Jag annonserade här på Buke efter dressyrsadel. Hittade en intressant (udda märke...
Svar
10
· Visningar
1 486
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp