Laga utetäcke

tuaphua

Trådstartare
Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur?

Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än billigaste täcken just för att få 1200 och mer slitstarkt.
Nu har pålle och hans ponny-kompanjon lyckats göra två revor i täcket. Vore ju synd att kasta ett så nytt och iaf hyfsat dyrt täcke.

Så tipsa gärna om bästa sätt att laga! 😊
 
Japp, med "laga täcke"-kit från typ Horsewear. Följde instruktionerna bara. Minns inte om det var det täcket jag sydde lite extra i också, men hade ett täcke med typ 40+50 cm reva (som ett L) jag lagade en gång :)
Har lagat lite olika men laga-kiten var smidigast. Lagade ett bilsäte med laglapp nyligen, den butiken (online) kanske har för hästtäcken också..
 
Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur?

Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än billigaste täcken just för att få 1200 och mer slitstarkt.
Nu har pålle och hans ponny-kompanjon lyckats göra två revor i täcket. Vore ju synd att kasta ett så nytt och iaf hyfsat dyrt täcke.

Så tipsa gärna om bästa sätt att laga! 😊
Jag har tejpat med outdoortejp för mindre revor/bithål. Är det större än ngn behövs nog något rejälare lagning.

Biltemas pressänningslagning har funkat hyfsat för småhål med.
 
Jag lagade en reva där tyget som skulle sitta över hålet hängde kvar i ena änden. Sydde fast tygbitar över hålet och limmade sedan fast en annan tygbit över för att regn inte skulle smita in i hålen efter nålen. Har hållit i ca ett år nu och är helt vattentätt skulle jag säga. Förra veckan fick det stå ut med ca 40 mm regn under en dag och ponnyn var topp under.
 
Jag har lagat med horsewares lagringskit, man limmar fast en bit tyg på insidan av revan. Det har hållit jättebra! Lagningen har suttit i många år och täcket tvättas i maskin vid behov, verkar absolut hålla vattentätt😄 Lagningen syns knappt eftersom den är på insidan.
 
Sy ihop kanterna på revan för hand eller med maskin beroende på var revan sitter.
Limma över reva och stygn med Rubberfix från Casco (lim för att laga gummistövlar)
Har ett täcke som är inne på säsong 3 efter lagning, håller tätt fortfarande.

Riktig kris så är det bara att ta fram hårtorken så går täcket att använda dagen efter.

 
Hööks säljer täckestejp som man sätter över revor och som härdas i rumstemperatur. Känns som en bra grej!
Låter smart!
Jag hade velat sätta en tejp på insidan också; för stabilare lagning; funkar ju med kraftig vävtejp eller silvertejp.
 
Jag har lagat med horsewares lagringskit, man limmar fast en bit tyg på insidan av revan. Det har hållit jättebra! Lagningen har suttit i många år och täcket tvättas i maskin vid behov, verkar absolut hålla vattentätt😄 Lagningen syns knappt eftersom den är på insidan.
Samma här, Horsewares lagningskitt funkar toppen och är enkelt att använda! 😊👍🏻
 
Hööks säljer täckestejp som man sätter över revor och som härdas i rumstemperatur. Känns som en bra grej!
Det är nog outdoor tejpen du menar, den är jättebra!
Men kostar en bråkdel så mkt om man köper på en butik för friluftsliv jämfört med hööks, och finns i massor av färger. Den är från början till för tält och friluftskläder.
 
Köpte sån från laglappen. Funkar väldigt bra. Håller inte i hur många tvätt som helst men efter en del tvätt aå har jag bara satt på en ny lapp. Har funkat väldigt bra
 
Det är nog outdoor tejpen du menar, den är jättebra!
Men kostar en bråkdel så mkt om man köper på en butik för friluftsliv jämfört med hööks, och finns i massor av färger. Den är från början till för tält och friluftskläder.

Spinnakertejp är poppis bland friluftsfolk också. Finns i flera färger, och tål att laga både tält och skor med.
 
Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur?

Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än billigaste täcken just för att få 1200 och mer slitstarkt.
Nu har pålle och hans ponny-kompanjon lyckats göra två revor i täcket. Vore ju synd att kasta ett så nytt och iaf hyfsat dyrt täcke.

Så tipsa gärna om bästa sätt att laga! 😊
Jag brukar klippa rent o bränna kanterna på hålet/revan och sedan sy ihop. Efter det smetar jag på lite snabblim på sömmen och avslutar med spinnakertejp.
 
Jag klipper till en lagom lapp och klistrar fast den med casco textillim så det trycks ut längs kanterna. Torkar av överskott. Har täckestyg som jag fått med täcken tidigare men om man har ett gammalt att klipa sönder funkar ju såklart det.
Har även lagat riktigt små hål med enbart limmet med bra resultat.
 
Köpte sån från laglappen. Funkar väldigt bra. Håller inte i hur många tvätt som helst men efter en del tvätt aå har jag bara satt på en ny lapp. Har funkat väldigt bra
Lagade ett täcke med en sån lapp idag, väldigt smidigt :) Hoppas det håller ett tag i alla fall.
 
Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur?

Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än billigaste täcken just för att få 1200 och mer slitstarkt.
Nu har pålle och hans ponny-kompanjon lyckats göra två revor i täcket. Vore ju synd att kasta ett så nytt och iaf hyfsat dyrt täcke.

Så tipsa gärna om bästa sätt att laga! 😊

Jag syr för hand, med kraftig tråd. Varje vecka är det en återkommande meditationsövning i perioden maj-oktober ungefär för att få ett täcke att hålla en hel säsong. När det är meterlånga revor, sönderslitna fästen eller tiotals stora hål så tar det en stund.
 

Liknande trådar

Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 721
Senast: Hallonsoda
·
Hästvård Har en d-ponny som går med en annan ponny i nästan samma ålder, de är som skrot och korn. Världens bästa kompisar. De står och leker och...
2
Svar
26
· Visningar
3 069
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·
J
Utrustning Har ett HW täcke, mediumfyllning och sprillans nytt nästan. Naturligtvis har pålle fastnat i ngt och rivit upp en mindre reva på sidan...
Svar
11
· Visningar
969
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp