Bukefalos 28 år!

Lagotto vs Perro de agua espanol?

Har haft lagotto i nästan 12 år, fick ta bort henne -16, och under de åren även träffat ett stort antal, både privat och i jobbet (jobbar inom djursjukvården).

Min uppfattning av lagotton är att det är en arbetande ras, med vad spelar ingen större roll men jobba vill de flesta. Med min tränade jag både spår, agility, freestyle, lydnad och rallylydnad tex.

Uppfödarna har nu, mot när jag skaffade min i januari -05, insett att rasen vill jobba och att det finns vissa brister. Bla ljudosäkerheten, vilket min hade och som fortfarande finns hos en del.

I jobbet har jag blivit satt på att ta hand om vissa patienter (lagotto) då jag enligt kollegor "talar deras språk". Trots det har jag stött på alltför många lagotto som backar och hotar att bita. De är rädda, helt enkelt. En osäkerhet jag är övertygad går att avla bort med rätt avelsdjur och att använda tex BPH på rätt vis.

Jag älskar rasen och trots bristerna i den har jag och sambon sagt att det garanterat blir en ny framöver. Kommer dock vara noga i val av uppfödare och vilka linjer.
 
Ja, vi må ha så olika uppfattningar pga hur olika våra liv ser ut och vilken typ av omgivning vi har runt omkring oss. Jag tycker dom flesta ägarna har hjärtat på rätt plats och vill egentligen alltid väl men vet inte alltid kanske vad det bästa egentligen är för hunden.
Men detta var ju OT. Nu hade jag inte topic i åtanke av detta uttalande.
Sitter och läser spindeldiagrammet för perron just nu vilket var ett bra tips. Intressant att läsa.
Tycker det är uppfödarna främst som inte har ansvar. :/
 
Värt att tänka på är att när man ser hundkonton på instagram, så är hunden oftast enbart med sin ägare och gör en massa trix.

En rädd och osäker hund är ju oftast trygg tillsammans med ägaren. Det säger ingenting om hur de är med främlingar/ljud/olika underlag.
 
Även jag har dålig erfarenhet av lagotto. Har aldrig träffat en perro så kan inte uttala mig om den. Vad gäller lagotton så har jag blivit hundbiten en gång, av just en lagotto som familjen passade. Ytterligare en lagotto gick fram till mig på hunddagis och helt utan anledning nafsade mig i handen. Min erfarenhet av lagotton är inte att den främst är reserverad utan att den faktiskt snarare är osäker och tyvärr inte tvekar att ta till munnen. Def en ras som jag aldrig skulle skaffa mig. Har pratat med en del uppfödare av rasen på Mydog och Sthlmsmässan och med tanke på hur de resonerar så förstår jag varför rasens mentalitet är som den är :banghead:
 
Även jag har dålig erfarenhet av lagotto. Har aldrig träffat en perro så kan inte uttala mig om den. Vad gäller lagotton så har jag blivit hundbiten en gång, av just en lagotto som familjen passade. Ytterligare en lagotto gick fram till mig på hunddagis och helt utan anledning nafsade mig i handen. Min erfarenhet av lagotton är inte att den främst är reserverad utan att den faktiskt snarare är osäker och tyvärr inte tvekar att ta till munnen. Def en ras som jag aldrig skulle skaffa mig. Har pratat med en del uppfödare av rasen på Mydog och Sthlmsmässan och med tanke på hur de resonerar så förstår jag varför rasens mentalitet är som den är :banghead:

Hur resonerar dom då menar du?
 
Jag har inte ägt eller känt någon på nära håll, men har haft ett par lagottos i bekantskapskretsen. Vissa (en hane som var 8-10 år för 7 år sedan, en som var valp/unghund då) var jättetrevliga. Den uppfattningen jag fick av dem var att de var coola, stabila hundar som ville arbeta mycket. Det de två hade gemensamt var engagerade ägare som jag uppfattade hade mycket kunskap om rasen, så jag antar att de var noga när de valde ut vilken kennel de köpte från osv.
Sen har jag träffat några mindre roliga också. Osäkra och reserverade framförallt, vissa väldigt skälliga osv. De har verkat mer "svårjobbade" än de två första, men om det var en brist hos hunden eller människan i botten vet jag för lite för att uttala mig om.

Så min begränsade erfarenhet är att det FINNS trevliga lagotttos, men för att hitta dem bör man nog veta vad man letar efter.
 
Har träffat en jättetrevlig Lagotto och flera mindre trevlig.
De har inte varit ägarrelaterade problem utan osäkra hundar med nära till bett.
Jag hade aldrig vågat köpa en.
 
Hur resonerar dom då menar du?

Ungefär i stil med att lagotton blir vad man gör den till. Om man inte orkar så behöver den absolut inte jobba utan den kan ligga på soffan. Vad gäller hälsa och mentalitet så är det en mycket stabil och trevlig familjehund utan några större problem alls. Ungefär så som uppfödare av mops brukar resonera när man frågor om rasens hälsoläge..
 
Ungefär i stil med att lagotton blir vad man gör den till. Om man inte orkar så behöver den absolut inte jobba utan den kan ligga på soffan. Vad gäller hälsa och mentalitet så är det en mycket stabil och trevlig familjehund utan några större problem alls. Ungefär så som uppfödare av mops brukar resonera när man frågor om rasens hälsoläge..

Okej, tråkigt. Dom jag har vart i kontakt med förnekar inte problematiken och hävdar att de avlar på mentalt friska individer.
Man får hoppas att majoriteten gör sitt bästa för att försöka avla och få bra hundar. Det är väl en lång process och går inte direkt över en natt. För idioter till uppfödare existerar nog inom varje ras som finns. Något annat vore lite konstigt att påstå.
 
Okej, tråkigt. Dom jag har vart i kontakt med förnekar inte problematiken och hävdar att de avlar på mentalt friska individer.
Man får hoppas att majoriteten gör sitt bästa för att försöka avla och få bra hundar. Det är väl en lång process och går inte direkt över en natt. För idioter till uppfödare existerar nog inom varje ras som finns. Något annat vore lite konstigt att påstå.

Uppfödare är som folk i alla andra brancher. Det finns seriösa, oseriösa, kunniga, okunniga osv. Vissa raser har problem som uppfödare i rasen ännu inte kommit till insikt med.
Kontentan är att i slutändan vill ingen erkänna att de gör ett dåligt "jobb" utan hävdar både det ena och det andra.
Själv litar jag mest på de uppfödare som erkänner öppet när det blev skit, som vågar släcka ner linjer och som kan sitta och diskutera problem i sina egna hundar.

De som har felfria hundar, skyller dåliga magar på fel foder och mentala problem på omständigheter och ägarna-de håller jag mig ifrån.
 
Ber om ursäkt på förhand om detta är ett uttjatat ämne här. Jag är ny på forumet:o

Jag går i tankar att skaffa en tik till sommaren och har snöat in mig på dessa två raser, Lagotto Romagnolo och Perro De Aqua Espanol.
Roligast vore det att få utlåtanden från ägarna själva av rasen. Googlar man runt på olika forum får man läsa mycket tråkiga erfarenheter av rasen så man nästan blir avskräckt att skaffa en själv. Jag har dessvärre inte träffat någon utav raserna. Bara nån reserverad lagotto, men det är allt. Jag har kontaktat olika uppfödare för att bekanta mig mer med raserna innan jag bestämmer mig.

Det jag minns var att innan jag skaffade min wheaten terrier läste jag också massa negativt om rasen. Saker som ”aggressiva, tråkiga, opålitliga, reserverade”. Då jag inte förnekar att alla exemplar kan ju förekomma i respektive ras, så verkar det ibland vara en månguppfattad syn på vissa raser. Men tur hade jag att inget av ovanstående stämde in på min wheatenkille jag skaffade för snart 10 år sen:p:heart

Tillbaka till lagotton och perron, någon som äger en här och kan berätta? Och icke-ägare av raserna, har du någon positiv erfarenhet av dom?
Jag känner bara en lagotto, som är med i min träningsgrupp. Det är klippan i gruppen, som kan ’allt’ och alltid är fokuserad. Han känns väldigt pålitlig, godmodig och träningsintresserad, men inte super-entusiastisk (inga räser-starter, utan tar det i sitt tempo). Ägarna (som båda är ambitiösa) har dock berättat att han blivit osäker med vissa personer sedan han kastrerades.
 
Ungefär i stil med att lagotton blir vad man gör den till. Om man inte orkar så behöver den absolut inte jobba utan den kan ligga på soffan. Vad gäller hälsa och mentalitet så är det en mycket stabil och trevlig familjehund utan några större problem alls. Ungefär så som uppfödare av mops brukar resonera när man frågor om rasens hälsoläge..
Det är väl inget fel på mopsens hälsoläge?! Nej just en del kan ju inte andas......

Dobbis uppfödare av rasen. :D
 
Tillbaka till lagotton och perron, någon som äger en här och kan berätta? Och icke-ägare av raserna, har du någon positiv erfarenhet av dom?
Jag har ganska nära erfarenhet av båda raserna, båda finns inom familjekretsen, men endast Lagotton har jag träffat flertal individer av.
Jag säger som övriga att de Lagottos jag träffat har varit trevliga familjehundar, de som jag träffat på brukshundklubben har varit trevliga men lite loj inför arbete. Däremot så bökar dom fram hjort-tryfflar i mängd...
Far har en Perro-tik som jag inte har mycket positivt att säga om tyvärr. Nu är hon efter en import-hane som tydligen använts massor innan man såg att han nedärvde kassa höfter och armbågar + kass mentalitet :down: Uppfödarna skulle inte ha varit så snabba... Jag kan ta reda på vad hannen heter om PMa dig om du vill? Så du vet vad du INTE ska köpa iallafall...
 
Jag har ganska nära erfarenhet av båda raserna, båda finns inom familjekretsen, men endast Lagotton har jag träffat flertal individer av.
Jag säger som övriga att de Lagottos jag träffat har varit trevliga familjehundar, de som jag träffat på brukshundklubben har varit trevliga men lite loj inför arbete. Däremot så bökar dom fram hjort-tryfflar i mängd...
Far har en Perro-tik som jag inte har mycket positivt att säga om tyvärr. Nu är hon efter en import-hane som tydligen använts massor innan man såg att han nedärvde kassa höfter och armbågar + kass mentalitet :down: Uppfödarna skulle inte ha varit så snabba... Jag kan ta reda på vad hannen heter om PMa dig om du vill? Så du vet vad du INTE ska köpa iallafall...

Tack, det får du faktiskt gärna göra.
 
Jag har sett en del Perros i Agilty och det är inte helt ovanligt att de ballar ur och attackerar ägarens haser eller skor :cautious:
 
Jag har sett en del Perros i Agilty och det är inte helt ovanligt att de ballar ur och attackerar ägarens haser eller skor :cautious:[/QUOT
oj, de jag har sett har varit ruskigt snabba och lydiga! Men vi har ju pumi...:D Perro är faktiskt en av de raser vi skulle kunna överväga. Fast det blir nog en pumi till :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp