Bukefalos 28 år!

lagotto.....

S

shallowxx

min mamma har köpt en lagotto någonting (tryffelhund)
nån som har några erfarenheter av såna?? :confused:
jag pratar inte med min mamma :mad: , men min lillebror gör och han berättade detta och då blev jag nyfiken och tänkte att då kan jag fråga här... :D
 
Sv: lagotto.....

Har en egen lagotto på 4 månader! :love:
Har väntat i ett år på att få henne och då (och sen jag blev intresserad av rasen) läst allt som går att få tag på.

Det är en ras som kommer från Italien. Från början var den apportör (som labradoren tex.) men blev sedan omskolad till tryffelhund.
Den har krullig päls (som vuxen) som ska klippas ner 1-2 ggr / år.
I temperamentet är den vänlig, lättlärd och envis!
Min toka älskar människor och barn (efter en veckas träning, rädd första veckan - men det är många små valpar). Hon är ganska tuff, tuffare än vad många allmänt säger att lagotton ska vara.
Som de flesta lagottos älskar hon att spåra och använda nosen!

Rasen är väl inte direkt nån soffpotatis, utan den måste få arbeta på nåt sätt (även om den inte måste arbeta som en border collie tex.).

Då rasen blivit väldigt populär ganska fort så finns det relativt många uppfödare för en ny ras - en del mindre seriösa.
Att den HD-röntgas är något som alla seriösa uppfödare strävar efter, då det förekommer HD-fel på rasen (inte mer än nån annan ras, men det finns där).
Allt fler uppfödare börjar också ögonlysa sina avelshundar nu.

Hm, det var det jag kom på nu, men det finns en rasklubb om du vill kolla mer: www.lagotto.org
 
Sv: lagotto.....

Fulla namnet är Lagotto Romangnolo.
De är ubersöta :love:
(inlägget var menat till shallowxx)
 
Sv: lagotto.....

shallowxx skrev:
min mamma har köpt en lagotto någonting (tryffelhund)
nån som har några erfarenheter av såna?? :confused:
jag pratar inte med min mamma :mad: , men min lillebror gör och han berättade detta och då blev jag nyfiken och tänkte att då kan jag fråga här... :D
Mina föräldrar har en liten "gottis"-tjej som nu är fem år. Det är en envis, lättlärd, motionskrävande och arbetsglad hund. Nackdelen med henne är att hon är lite väl skeptisk mot främmande människor. Det har dock blivit bättre och bättre med åren. Ska väl tillägga att mina föräldrar inte har engagerat sig så jättemycket i att försöka "få bort" det då det eg var min systers hund från början. När hon flyttade till en annan stad pga studier fick hunden stanna hos föräldrarna....

En trevlig ras som jag hoppas för förbli "ren" och inte sönderavlad!

//Alice
 
Sv: lagotto.....

hemlig skrev:
Den har krullig päls (som vuxen) som ska klippas ner 1-2 ggr / år.
Det gäller dock långt ifrån alla gottisar! De som finns i vår familj (föräldrarna har en och faster har TVÅ vilddjur! :D ) behöver klippas oftare än så. Iaf 4 ggr/år för att inte se alldeles vildvuxna ut.

En annan nackdel på vissa individer är håret i öronen! Vi fick rekommendationen från uppfödaren att rycka det med jämna mellanrum. Det visade sig senare att den hunden var omöjlig att rycka då håret satt så fast samt att voffsingen inte fann sig i behandlingen. Så varje år vid vaccinationstid (ibland oftare) får vet söva/sedera hunden (pga envishet får vovven DUBBEL dos lugnande för att öht bli LUGN!) för att göra storrensning i öronen från både hår och vax.

//Alice
 
Sv: lagotto.....

Jag menade att den ska klippas ner ordentligt 1-2 ggr / år, men däremellan kan ojämnheter behöva putsas ner....

En annan nackdel på vissa individer är håret i öronen! Vi fick rekommendationen från uppfödaren att rycka det med jämna mellanrum. Det visade sig senare att den hunden var omöjlig att rycka då håret satt så fast samt att voffsingen inte fann sig i behandlingen. Så varje år vid vaccinationstid (ibland oftare) får vet söva/sedera hunden (pga envishet får vovven DUBBEL dos lugnande för att öht bli LUGN!) för att göra storrensning i öronen från både hår och vax.
Har redan nu vant min valp vid att jag plockar med ALLT på henne, dvs även plockar håret i öronen. Hon finner sig, om än lite motvilligt, i det!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 261
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 260
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 647
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 851
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp