Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

S

susekl

Hjälp någon som är haj på detta med lampor och elektronik .Har köpt en lampa till vår nya lägenhet, när jag kommer hem och packar upp den så ligger det en instruktion med att den kräver fast installation i elsystemet. Detta stod det inget om på förpackningen ö.h.t Vi har krokar med uttag för kontakt, funkar det ändå att installera en sån lampa i vår lägenhet? Känner att jag är ute på mycket okänd mark här.:crazy: Funkar inte detta så får jag försöka lämna tillbaka den men utsikterna är väl små när jag brutit förpackningen.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Det saknas alltså en hankontakt som passar i takfästet?
En sådan kan man köpa på ICA, den är enkel att montera själv, känner du att du inte klarar det så be någon om hjälp.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Fast installation behövs bara i våtutrymmen som exempelvis badrum. Gör som mimmipigg skriver.:-)
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Det saknas alltså en hankontakt som passar i takfästet?
En sådan kan man köpa på ICA, den är enkel att montera själv, känner du att du inte klarar det så be någon om hjälp.

Ja det saknar kontakt som passar i takfästet. Ska genast gå och kolla i närmaste affär imorgon, kanske är det ide att gå in i en elbutik eller liknande så kanske de kan hjälpa till. Det här är en lampa som måste monteras i taket med skruv och plugg och så stod det att den kräver fast installation. Tack för svaret, känns värt att kolla vidare på detta då!:)

Tillägg det är en sån här krok med kontakt i taket:

657_small.jpg


Och nån sån kontakt finns det inte med den lampan jag köpte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Sånna kontakter finns på IKEA t.ex.

Alla taklampor därifrån kräver en sådan kontakt idag.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Kan jag köpa en sån här och sätta på?

223415_6378_7719_X_2007-06-26_091105_323.jpg


Det står Förlängningssladd för lamputtag. 3 meter. Lev. med lamppropp. Ska man ha ojordad eller jordad? Japp verkligen okunnig på detta området, det medges.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

jordat passar i ojordade uttag, men ojordade kontakter passar inte i jordade uttag..
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

3 meter är väl att ta i ;)

Du ska ha en enkel liten sak. Bara en kontakt och en kort sladd (eller egentligen är det väl två eller tre små sladdar) som du sedan kopplar in i lampan.
Jag vet att ikea har, annars finns det säkert att köpa lite överallt där de säljer sladdar och kontakter.

Bild
 
Senast ändrad:
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Okej ja tre meter var nog att ta i kanske:D vet inte hur jag tänkte där. Får väl satsa på en jordad då eftersom jag inte vet om det är ett ojordat eller jordat uttag. Tack för era svar.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Det är ett jordat uttag, men du behöver bara ha en jordad kontakt om lampan är gjord för det.;) Är det två eller tre kablar i lampans sladd?
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Det är två kablar. Tänkte ta med den till en elbutik så får de hjälpa mig att hitta rätt kontakt och kanske har de tid att visa mig hur jag sätter i den också.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Ok, då ska lampan inte ha en jordad kontakt.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Fast, om uttaget är jordat behövs det en jordad kontakt för att få i den i uttaget...
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Det är svårt att hitta de som passar för två kablar som går i ett jordat uttag. Precis likadan på stereo o sån med den smala kontakten. Men man kan då fuska o sätta i en jordad kontakt. Men man bör ju tänka på att den inte är jordad....
Vissa lampor jag har köpt har inte fattningen passat utan man har fått plocka bort takkontakten- vanlig på plafonder. Men det är bara att ta ut proppen i säkringskåpet och skruva ner takkroken. Kablarna man skruvar loss från den ska vara samma färg som de du sätter på. Sätt ihop i en "sockerbit" så blir det säkert också. Är inte kablarna samma färg bör den blå vara nollan och den andra färgen fas. Grön/gul e jordkablen. Har du mkt gammal eldragning kan det vara fler färger. Så även om den e kopplad till lysknapp. Men den ena bör vara blå....
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

För en fast installation krävs det en elektriker och det är just en fast installation du beskriver! Kan man inte något så gör man det inte. Att skriva något sådant till en som inte ens vet om uttaget är jordar eller ej är enligt mig ren och skär idioti!
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Du behöver inte vara orolig för mig i alla fall, jag skulle aldrig i livet ge mig på nåt elektriskt överhuvudtaget själv och inte min sambo heller, jag har ingen dödslängtan precis...:crazy: Jag är medveten om mina begränsningar och det här är ett område jag absolut inte varken kan eller är intresserad av.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Mycket förnuftigt!

Tyvärr så kan det ju finnas någon som inte är lika vettiga som ni är och som ger sig på att göra det på egen hand eftersom någon faktiskt skrev på ett forum att man faktiskt kunde göra så.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Fast, om uttaget är jordat behövs det en jordad kontakt för att få i den i uttaget...

Inte för lamputtag. Däremot kan man inte sätta en jordad kontakt i ett ojordat uttag. Jordade/ojordade lampkontakter och uttag ser inte ut på samma sätt som vanliga vägguttag gör. Om jag trots allt är ute och cyklar här får t.ex. Ainasoja gärna rätta till det.
 
Sv: Lampa som kräver fast installation i elsystemet - hjälp!

Det finns olika varianter på lamputtag.

Ett jordat uttag har två hål och en pinne i mitten samt en infasning på den ena sidan. Det är den övre på bilden.
Det finns även såna som är ojordade och då saknar dom pinnen men ser annars likadana ut som den jordade.
Det finns även runda lamputtag som har 2 eller 3 hål, dom två nedre på bilden. Vad som skiljer dom två åt låter jag någon annan kommentera för jag är osäker på dom två.
Sedan finns även en till variant som jag inte hittade en bild på och dom har tre hål och en pinne. Det är kron uttag, lampor som är kronkopplade är inte vanliga i dagsläget och dessa uttag var vanliga förr. Tyvärr kunde jag inte lägga in någon bild på ett sådant uttag.

Det är säkert någon jag glömt bort så någon annan får gärna fylla på listan och mer än gärna rätta mig om jag har fel i det jag skrivit.
Kort101_bild4_grupp2.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 128
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp