Lånade semesterdagar

Singoalla

Trådstartare
Hej!

Har en fråga som ni kloka Bukare kanske kan hjälpa mig med :) Jag började arbeta på mitt jobb i april förra året. I mitt avtal har jag 25 "lånade" semesterdagar första året som anställd, som jag blir återbetalningsskyldig på om jag slutar inom 5 år. Jag har inga planer på att stanna 5 år utan snarare lämna det här företaget till hösten :angel: Så min fråga är; jag har plockat ut 14 dagar semester under 2013. Jag antar att detta har en möjlighet att jämna ut sig om jag inte tar ut alla intjänade dagar 30 dagar som jag kommer ha nu till april (vi har 30 dagar som standard men 25 lånade första året). Säg att jag enbart plockar ut 16 dagar semester i år, då återstår 14 dagar och om jag då säger upp mig till hösten så kommer jag kunna "ge" dom 14 dagarna till företaget i stället för att dom betalas ut till mig när jag slutar. Tänker jag rätt då?

Alternativt att jag tar ut mina 30 dagar semester i sommar och sedan inväntar att jag tjänat in 14 dagar innan jag slutar. Vi har semesterår från 1 april så hur länge måste jag arbeta då ungefär inpå hösten innan jag tjänat ihop 14 dagar?

Tacksam för hjälp, matematik är inte min starka sida :D
 
Sv: Lånade semesterdagar

Vilket konstigt system... Ni har alltså inte intjänad semester, fast ni har det ändå? Hur funkar ersättningen för dessa utlånade dagarna?
 
Sv: Lånade semesterdagar

Vi har intjänad semester, fast då måste jag ju tjäna in dem först! Exempelvis i år har jag 30 dagar semester eftersom jag jobbat April 2013 - April 2014. Men jag hade inga intjänade dagar under 2013 eftersom det var mitt första år på företaget. Dock fick man då "låna" semesterdagar. Jobbar jag 5 år så får jag dem som en liten "bonus" elle "belöning" eller hur man ska se det. Slutar jag inom 5 år så får jag betala för dem i efterhand, med andra ord kan man se det som att jag tagit ut obetalda semesterdagar som företaget betalat för tillsvidare. Så jag blir återbetalningsskyldig på dem.
 
Sv: Lånade semesterdagar

Ja man kvittar förskottsdagar mot ej uttagna intjänade dagar om du slutar inom fem år.

Om du har 30 dagars semester tjänar du in 2,5 dagar per månad allstå tar det knappt 6 månader att tjäna in 14 dagar.
 
Sv: Lånade semesterdagar

Tack! :)

Så förenklat kan man säga att jag kan ta ut 30 dagar semester i år, och slutar jag 1 oktober så går det jämt ut (på ett ungefär)?

Sen vem vet, jag kanske byter jobb i augusti eller liknande och då får man väl talla lite på både ny och gammal semester om man vill att det ska kvittas osv.
 
Sv: Lånade semesterdagar

Tack! :)

Så förenklat kan man säga att jag kan ta ut 30 dagar semester i år, och slutar jag 1 oktober så går det jämt ut (på ett ungefär)?

Sen vem vet, jag kanske byter jobb i augusti eller liknande och då får man väl talla lite på både ny och gammal semester om man vill att det ska kvittas osv.

Jag tänker att det borde bli så att om du låter bli att i år ta ut det antal du tog ut förra sommaren så går det jämnt ut i oktober.
 
Sv: Lånade semesterdagar

Fast jag borde ju tjäna in 14 nya dagar April - Oktober 2014? Dom 30 dagarna jag har tjänat in till i sommar är ju intjänade April 2013 - April 2014?
 
Sv: Lånade semesterdagar

Helt normalt att det fungerar så att man får förskottssemester första året. Exempel: Intjänandeår 1/4 2012 -31/3 2013, detta tar man ut under 1/4 2013 - 31/3 2014, har man inte tjänat in något under 2012/2013 (för att man är nyanställd och inte jobbade 1/4 2012 -31/3 2013) så kan man få förskottssemester som man tar ut 2013/2014, och det vanliga är att man får behålla dessa om man jobbar mer än fem år. Ibland räknas det av fem dagar per år som man får behålla.

Till TS:

Du borde kunna kvitta 14 intjänade dagar mot de 14 du tog ut som förskotts-semester.

Om du har 30 dagar så tjänar du in 2,5 dagar per månad. Om du jobbar 6 månader från 1/4 så borde du ha 15 nya dagar att kvitta mot det du tog ut i förskott.

Bäst är ju dock att kolla med arbetsgivaren, men det är ju inte alltid man vill säga att man planerar att sluta.

*Tog visst för lång tid på mig att svara - samma svar fanns redan*
 
Senast ändrad:
Sv: Lånade semesterdagar

Jag har aldrig jobbat med ett sånt avtal, men det är säkert vanligt då. Verkade bara så konstigt med att man inte har någon semester, men man får låna semester...
 
Sv: Lånade semesterdagar

Antar att alternativet är att inte ha någon semester alls första året, eller att man kan ha möjlighet att plocka ut obetalda dagar. Så då känns det här som ett snällare alternativ! Hade alla avsikter att stanna här 5 år när jag började men det har tyvärr förändrats med tiden..
 
Sv: Lånade semesterdagar

Vilket konstigt system... Ni har alltså inte intjänad semester, fast ni har det ändå? Hur funkar ersättningen för dessa utlånade dagarna?

Förskottssemester som det kallas är vanligt, man får semester i vanlig ordning som vilken anställd som helst. De flesta har ett antal intjänade dagar när de slutar som de kan kvittas mot annars blir det frågan om löneavdrag. Arbetar man i 5 år så avskrivs förskottsemestern och man behöver inte betala tillbaks.
 
Sv: Lånade semesterdagar

När jag slutade mitt jobb nu så struntade dom i att kvitta min förskottssemester - hoppas du har samma tur. :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 925
Senast: soom
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 204
Skola & Jobb Hur beräknar man det? Jag jobbar som personlig assistent och vi får våra semesterdagar i April, dock så kom dom inte på förra...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: Fibusen
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp