Bukefalos 28 år!

Lång avstängning efter brott mot försäkran

Avstängningen är helt verkningslös då tävlingarna ändå är inställda kan man tycka.
Fick samma tanke när jag läste. Det är inte första gången de lyckas med verkningslösa avstängningar. För mig känns det mest som att man lägger sådana här saker på vintern så kan man säga att man gör något utan att det påverkar den "utsatta". Var väl inte så länge sedan det var någon avstängning i typ 4 månader okt-feb. Vad är det för vits med det liksom :confused:
 
Fick samma tanke när jag läste. Det är inte första gången de lyckas med verkningslösa avstängningar. För mig känns det mest som att man lägger sådana här saker på vintern så kan man säga att man gör något utan att det påverkar den "utsatta". Var väl inte så länge sedan det var någon avstängning i typ 4 månader okt-feb. Vad är det för vits med det liksom :confused:
Som Matilda Karlssons överklagande hos CAS om OS-kvalet. Det bordlades till senare i vår. Så om det nu - typ i sagornas och fablernas värld - de facto blir ett OS i Tokyo och hon vinner sitt överklagande så har hon typ liten chans att förbereda sig för deltagande eller så har ackrediteringstiden redan gått ut när resultatet kommer..
 
Avstängningen är helt verkningslös då tävlingarna ändå är inställda kan man tycka.

Inte för den det gäller. Hon hade fått tävla nu. Avstängningen gäller från den 5 feb till 4 aug

Ur disciplinnämnden

Ryttaren har uppgett att hen arbetar heltid som instruktör på en ridklubb samt är tränare på
flera ridklubbar i närområdet. DIN tar i beaktan att en alltför långtgående och omfattande
avstängning skulle innebära mycket stora konsekvenser för ryttaren. DIN väljer därför att
endast stänga av ryttaren från deltagande i tävling och uppvisning, och inte för övriga
uppdrag såsom träning och övriga uppdrag inom ridsporten. DIN anser även att det finns
vissa förmildrande omständigheter i detta fall då ryttaren har rådfrågat både personal på
anläggningen och veterinär om start var möjlig, men då erhållit felaktiga positiva besked.
 
Senast ändrad:
Varför veterinären har sagt att det var ok kan man undra.

Jag vet inget om detaljerna men kan det vara så att anläggningen hens häst står på har två separata stall och det "bara" fanns kvarka i det ena? Och i det andra stod hens häst? Jag skulle själv inte åka iväg i det läget (better safe than sorry) men jag kan tänka mig att det kan bli missförstånd i ett sånt läge. Veterinären ska dock veta bättre!

Obs! Jag försvarar ingen. Bara en tanke som slog mig.
 
Jag vet inget om detaljerna men kan det vara så att anläggningen hens häst står på har två separata stall och det "bara" fanns kvarka i det ena? Och i det andra stod hens häst? Jag skulle själv inte åka iväg i det läget (better safe than sorry) men jag kan tänka mig att det kan bli missförstånd i ett sånt läge. Veterinären ska dock veta bättre!

Obs! Jag försvarar ingen. Bara en tanke som slog mig.
Ja det framgår väl av artikeln att det var ngt sådant. Inte för att det spelar någon roll och det borde ju personen vetat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ponnyryttare har fått två månaders avstängning av Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Detta efter att ryttarens ponny testades...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ryttaren Niklas Lindbäck, 49, har anmälts till Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd rörande otillåten hantering av häst. Han kommer...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är det klart hur lång avstängningen blir för den svenska hoppryttare som bröt mot Internationella Ridsportsförbundets...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under fyra dagar arrangeras hopptävlingen Skärgårdscupen på Karlskrona-Lyckå Ridklubb. Upp mot 360 ryttare och lika många hästar tävlar...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp