Bukefalos 28 år!

Lång häst - böjd frambom??

Leeelot

Trådstartare
För ett år sedan köpte jag ett Thule/Brenderupsläp. Var nöjd med det. Inget fancy alls, men funkade att köra ponny i:) Nu har vi dock köpt en stooor häst. Hon är av den längre modellen, så hon står inklämd som en sardin mellan bommarna:crazy:. Har kollat på andra släp, men har dels kostat på denna lite, o har inte så mkt pengar att lägga emellan. Nu kom jag på snilleblixten: det är gott om plats framför frambommen (ingen krubba eller sadelskåp), man kanske kunde tillverka en ny frambom på ena sidan som är böjd framåt sas, o kanske få loss 10 cm till? Någon som vet om det är möjligt? "Tillåtet"? Gjort likadant?
 
För ett år sedan köpte jag ett Thule/Brenderupsläp. Var nöjd med det. Inget fancy alls, men funkade att köra ponny i:) Nu har vi dock köpt en stooor häst. Hon är av den längre modellen, så hon står inklämd som en sardin mellan bommarna:crazy:. Har kollat på andra släp, men har dels kostat på denna lite, o har inte så mkt pengar att lägga emellan. Nu kom jag på snilleblixten: det är gott om plats framför frambommen (ingen krubba eller sadelskåp), man kanske kunde tillverka en ny frambom på ena sidan som är böjd framåt sas, o kanske få loss 10 cm till? Någon som vet om det är möjligt? "Tillåtet"? Gjort likadant?

Kan du inte köra utan mellanvägg istället, så att hästen kan stå snett?
 
Jag tror också mer på att köra med helt snedställd mellanvägg eler utan mellanvägg helt och hållet. Dvs om ni kan hitta en lång frambom och en lång bakbom som passar. Alternativt tillverka en egen.
 
Jag tror också mer på att köra med helt snedställd mellanvägg eler utan mellanvägg helt och hållet. Dvs om ni kan hitta en lång frambom och en lång bakbom som passar. Alternativt tillverka en egen.

Jag har ett jättesläp, men min häst vill ändå åka utan mellanvägg och stå snett, så min pappa tillverkade långa bommar. Det blev väldigt bra och väldigt billigt (typ gratis :)).
 
Tack båda för tipset! Jag har faktiskt innan fått numret till nån snubbe som tillverkat lång+kort bom till en stallkompis. Ska höra med honom. Hästen är dock van att stå smalt (jag ville flytta mellanväggen vid lastningen fr köpet, men nej nej!), men jag tror inte fröken häst skulle misstycka att stå lite bredare:p
 
En böjd bom borde innebära större påfrestning på infästningarna vid en ev kollision, så det är inget jag skulle satsa på. Hellre då som sagt ta ut mellanväggen eller åtminstone snedställa. Hästar kan ändra vad de föredrar, så att prova utan vägg och se kan överraska.

Sen kanske den gillar att stå som en sardin mellan bommarna, vem vet? =)
 
Bygga en sned spilta? :rofl: Nä skämt åsido, hade nog inte heller satsat på böjd frambom, hade nog försökt med att åka brett utan mellanvägg i första hand.
 
Det låter lite farligt. Köp en lång bakbom medan du sparar ihop till en större transport så kan hästen stå på snedden istället. :)

Jag beställde min med lång bom, den är visserligen redan extra stor så min häst behöver inte stå snett, han har massor av plats. Men han brukar placera sig så han står ungefär mitt i.

Kanske finns det några större på beg. marknaden? Många tillverkare gör extra stora transporter. Men be om måttet mellan bommarna, vissa är bara bredare och högre men längden är samma.
 
Hrm...Jag har en äldre boj.. 2002 som har vinklade frambommar , har svårt att tänka mig att det är ngt hemmatillverkat och inte hållfasthetberäknat. Ger kanske 5-10 cm extra . Någon annan som känner igen detta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp