Bukefalos 28 år!

Lång och tung

F

Fjäril

Vad skulle ni hitta på med en häst som gärna bli lång och tung, drar nästan ryttaren ur sadeln. Och springer gärna iväg med en låg form?


:confused:
 
Sv: Lång och tung

*Galopp i skogen för att få upp lite mer energi till att börja med
*Se till att hästen verkligen tycker det är roligt
*Inte för många rundor på ridbanan utan mer ut i skogen
*rida hästen med så små hjälper som möjligt för att göra den mer lyhörd.
 
Sv: Lång och tung

Jag skulle se till att jag hade framåtbjudning samt rida mycket övergångar och se till att hästen aktiverade sig bakifrån.
 
Sv: Lång och tung

Jag skulle se till att sätta ordentlig sprätt på hästen! ;) Nä men skämt åsido, först och främst gäller det att få en ordentlig framåtbjudning i hästen, hellre för fort än för långsamt. På så sätt kommer oftast bakbenen igång och det är nödvändigt för att hästen ska "lyfta framdelen". Sen gäller det att fånga upp den energin du skapat med tyglarna. En stadig men mjuk kontakt med hästens mun och gärna mkt halvhalter, övergångar och så småningom (när du har ett bra grundtempo) tempoväxlingar. Nyckelordet är aktivera och samla upp energin... Hoppas det går bra!!!
 
Sv: Lång och tung

Bra skrivet:bow:
Det mest förekommande ryttarfelet när hästen blir lång och tung är just att man glömmer skänklarna eller att dom är för svaga.
En häst som pinnar på frammåt blir ofta lång och stark.
En som blir lång och tung eller seg behöver oftast drivas mer.
Orkar man dåligt så är det ju bara att ta på en liten sporre men använd den med måtta!
 
Sv: Lång och tung

Vad skulle ni hitta på med en häst som gärna bli lång och tung, drar nästan ryttaren ur sadeln. Och springer gärna iväg med en låg form?


:confused:

När min pålle gör så, är det för att hon är trött. Hon blir framtung. Man kommer åt detta genom att göra en halvhalt, eller hur många som nu krävs. När pålle sedan ansträngt sig lite till så blir det långa tyglar som belöning. Tänk på att det tar tid att bygga upp styrkan som hästen behöver för att orka bära ryttaren rätt.
 
Sv: Lång och tung

Lysande svar. Vill bara komplettera med att det faktiskt kan hjälpa att då och då höja sina händer en aning, med stöd naturligtvis, samtidigt som man sitter emot och rider ordentligt framåt för skänkeln. Jag har en stor häst som gärna blir lång och tung att rida innan hon släpper efter och en så enkel sak som att ibland höja händerna har gjort underverk!
 
Sv: Lång och tung

Jag skulle;

* Rida med rörlig hand och lätta mycket, så att hästen inte tillåts hänga. Inte inbjuda till dragkamp.

*Träna mycket halvhalter, hela tiden!

* Testa att Samla, sätta hästen på bakbenen lite. Kanske genom att efter halvhalt kittla lite försiktigt med spöt precis ovanför svansroten(halvhalt om den vill öka! Ska "trampa till" och bära mer vikt).

*träna mycket slutor och liknande, för att väga över mer vikt bak och därmed bli lättare fram.

*Försöka rida på lätta hjälper.
 
Sv: Lång och tung

En höjd hand bryter linjen mellan armbåge-hand-hästens mun och du blir ju då bli okänsligare i handen, vilket på sikt ger stum mun.

Kan förstå det tex sista galoppsprången mot hinder på väldigt ung häst(som alternativ till halvhalt) för att den ska se hindret lr liknande. Men i markarbetet bör det ju inte vara särskilt bra. Det som händer är ju att man blir starkare och okänsligare?

Kan ju ha fel men det är min uppfattning...
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 573
Senast: Palermo
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
357
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp