Bukefalos 28 år!

Långa barn?

Sv: Långa barn?

Jag håller med, det verkar lite farligt att ge hormoner/vad det nu är som ska stoppa tillväxten när man är så liten... Dels för att kroppen inte är utvecklad, och tänk om hon skulle stanna på 140 cm!! Det vore ju inte heller så kul :)
 
Sv: Långa barn?

Jag har också alltid varit lång, stannade på dryga 180 cm och inte är det något fel på mig inte!
 
Sv: Långa barn?

Prata med skolhälsovården! De kan visa dig (eller printa ut) en tillväxtkurva där man tar hänsyn till både din och pappans längd. Då får man en prognos på hur långt barnet kommer att bli.

Båda mina barn är längre än genomsnittet och de har alltid blivit betraktade som äldre än vad de är pga längden (inte av oss utan av främmande människor). Det är sådant man får leva med...;)
 
Sv: Långa barn?

Tack så mycket allihopa för ni har delat med er av era erfarenheter.:bow::bow:
Nu när jag har suttit här och läst hur andra har det så känns det lite bättre och tryggare att strunta i farmor. Tösen har ju alltid legat på en jämn linje över växtkurvan så då tyker jag nog inte att det är något oroande. I min släkt är det ingen som är över 1,70 förutom min pappa på 190 och på hennes pappas sida är de betydligt längre så hon har väl fått det där ifrån. Jag brukar säga till henne att det är vackert att vara lång för det skulle jag med vilja vara.
 
Sv: Långa barn?

Jag var längst ända sen dagis till ja gymnasiet än det flesta i klassen, de började växa ikapp på mellanstadiet ;) Jag är 176 endast idag.
 
Sv: Långa barn?

mkt intressant tråd det här.
Jag har en dotter som precis fyllt 4 år och hon är 114 cm vilket är ganska långt. Hon tas väldigt ofta för att vara 5 år.

Jag är bara glad över att hon verkar bli lång eftersom jag själv alltid har önskat att jag vore lite längre (är 167 cm). På min sida i släkten så finns det inga direkt långa personer men dätremot på hennes pappas sida. Pappan är 188 cm och han har två halvsyskon som är 180 cm (tjej) och 196 cm (kille).

Jag undrar hur långa era "långa barn" var i 4 års åldern?

I örigt tycker jag att du ska informera farmor om att det INTE är ok att hon kommenterar din dotters längd och att NI i familjen inte tycker att det är något problem. Vill du ha hennes råd så kommer du att be om dem. Vad säger pappan om hur farmor lägger sig i??

Lycka till!!
 
Sv: Långa barn?

Jag kan ju bara berätta kort om min egen höjdutveckling! Själv var jag över 140 när jag var sju, 173 cm när jag var 12 och 180 cm när jag var 13! Och det är inget fel på mig :D!

Nu sitter jag med 183 cm och är 25 år, och nu verkar det stå still på längden. Så någon gång kommer nog din tjej att sluta växa också ;).
 
Sv: Långa barn?

Farmor och hennes ideer skulle behöve ett helt forum.:mad: Det har tagit lång tid för mig att fatta varför min man inte snackar med henne, alltså de är inte ovänner men han berättar aldrig något eller svarar på hennes frågor. Det här med dotterns längd är en del av alla bekymmer farmor. Hon påstår bla att jag har flätat tösens hår så mycket att det är därför det är vågigt:crazy:!!! Det blir ju "så" jobbigt att kamma.:grin: Som vuxen förstår man ju men när farmor inte drar sig för att säga sådana direkt till henne och man måste hela tiden stötta och förklara hur det ligger till egentligen, det blir så jobbigt och ibland blir man osäker på om hon har rätt. Det är trevligt att få sådan respons här och olika teorier.:bow:
 
Sv: Långa barn?

Javisst nån gång lär hon väl sluta växa :)
På ridskolan har hon ju förmånen att rida på de större hästarna som är lite tuffare och mer utbildade vilket gör att hon ligger framåt i utvecklingen där och det är hon väldigt stolt över(snarare mallig), men det försöker jag ta vara på.
 
Sv: Långa barn?

Jag kan tillägga att jag slutade växa samtidigt som de flesta andra, runt slutet på nian eller början på gymnasiet. :)
 
Sv: Långa barn?

När jag var liten, från dagis till halva mellanstadiet, så var jag bra lång. Mycket längre än de andra. Vi gick till en läkare för att jag var orolig, men hon tyckte att alla är olika och att jag skulle bli normallång.
Idag är jag medellång. Det är nog inget att oroa sig över.
 
Sv: Långa barn?

Jag var lång som barn, var 168 cm som 12-åring, har dock bara vuxit dryga centimetern sedan dess, så jag är inte ens speciellt lång idag. Visst var det ibland jobbigt att vara huvudet längre än alla andra, men många sticker ju ut från massan på något sätt.. Så länge hon följer tillväxtkurvan är det ju inget att oroa sig över.
 
Sv: Långa barn?

Jag var längst i klassen även jämfört med killarna t.o.m. 3an kommer inte ihåg hur lång jag var då men hade väldig värk i knäna (har fortfarande problem med dem) Jag är nu hela 160 cm LÅNG :D. Fick min mens innan jag fyllde 10 sen skadade jag mig strax efter det vilket gjorde att jag fick problem med maten, vilket kanske kan ha påverkat:confused:. Ville bara påpeka att men behöver inte bli en jätte för man är lång som barn...... :p
 
Sv: Långa barn?

Ojsan, har vi samma farmor? Våran tjatar oxå om allting och bor dessutom granne och sitter i fönstret och har stenkoll när vi åker iväg och när vi är hemma. Är det något ovanligt så ringer hon med en gång och frågar vad det är tex om någon är sjuk och inte åker till skolan som vanligt..

Det är ju absolut inget fel på dottern för att hon är lång om hon inte har verk i leder och så, det hade ju varit mycket värre om hon inte hade växt eller hur? Du ska inte oroa dig! Jag var alltid längst i klassen när jag var liten, ett huvud längre än alla andra men stannade på 174. Har en kompis som är 182, hon var kortare än mig hela uppväxten men blev längre sedan. Vissa växer snabbare än andra helt enkelt.

Men vill man kolla kan man som många andra sagt rönka handleden och se hur lång man kommer bli. Dock kan dom inte göra något förrens man fått mens och behandligen är p-piller vad jag fått höra? Det ska minska växten..
 
Sv: Långa barn?

Jag var jättelång redan som bebis och BVC sköterskan ville att jag skulle medicineras - mamma blåvägrade :D Hon själv är strax över 1.70 och pappa är 2.01 så att jag skulle bli lång tyckte ingen mer än BVC tanten var konstigt :laugh:

Är idag 1.81 (25år). Minns att jag gärna ville rida ponnierna när jag var yngre men blev bara tilldelad D-ponnys på ridskolan - när mina vänner fick egna ponnys fick jag ett hbl på över 1.60.

Men jag är glad att mamma stod på sig! Även om längden kan ha sina nackdelar - som att hitta byxor och skor med låga klackar ;)

Min dotter på fyra månader är lång hon med och håller det i sig ska jag va noga med att påpeka att det är väldigt fint :D
 
Sv: Långa barn?

Jag försöker minnas vad dottern var i slutet i 1:a klass men det var något sådant. Hon är den längsta i klassen men det är inte många cm som skiljer dom näst längsta åt och många är långa överlag.
Just nu går hon i 4:e klass och var 157 cm när jag mätte henne senast och jag har redan innan hon ens var två sagt att hon säker blir runt 1,80 cm och än så länge stämmer kurvorna för henne om man ser till pubitetstecken mm. Hon har förförvigt varit "stor för sin ålder" sedan hon föddes.
Det är ingen som varit orolig över längs alls och hon har arv i sina gener då min morfar var 177 cm och min pappa 186 cm. Min farfar har jag för mig var i närmare längd som sin pappa.
Det är bara när dom är extremt långa så är det väl knappast att man behandlar sådant med hormoner.
140 cm i första klass är förvisso långt men inte extremt långt i dagsläget. Sedan kan man ju fråga sig vad dom har i vattnet på vissa ställen :D
 
Sv: Långa barn?

Minns att jag gärna ville rida ponnierna när jag var yngre men blev bara tilldelad D-ponnys på ridskolan - när mina vänner fick egna ponnys fick jag ett hbl på över 1.60.

Just det skälet stod tungt när jag valde mellan ridskolor när den dotra gick på "klappade igen". Så jag valde ridskola med bara islandshästar :idea:
Jag tycker man skall få ta tillvara på att få rida ponnys och känna upplevelsern när man är barn. Nackdelen är ju förstås att hon nu fått för sig att hon skall ha islandshäst när hon blir stor :eek:
Hur får man henne att förstå att det finns bara en enda tänkbar ras och det är PRE :angel:
 
Sv: Långa barn?

va glad att hon är "lång". Jag själv tycker inte att det är så jättekul att vara 160 nu i 20årsåldern =/
 
Sv: Långa barn?

164 cm i 6:an........och skolsköterskan flippade ur!! Helt otroligt!!
Jag var också 164 cm i 6:an, men blev inte längre...hade inte haft något emot en dm till!
MEN min dotter däremot är 167 cm .......hon går i 4:an.................
Hon är huvudet längre än de LÄNGSTA jämnåriga och tycker naturligtvis det är skitjobbigt!
Hon har varit på en massa undersökningar och fått medicinering mot för tidig pubertet.
Hon var bara normala 50 cm när hon föddes, men har sedan växt något vansinnigt hela tiden. Redan när hon var 1 ½ började vi undra...
Men hon har knappast haft några lugna perioder utan har spurtat på...
Hon är 10 år....167 cm...och har 41 i skor....men läkarna verkar inte tycka det är någon fara...de spår att hon ska bli 183 cm eller däromkring...
Hon har inte bästa självförtroendet och detta är självklart jobbigt för henne...
ALLA, både vuxna och barn kommenterar ständigt utan att tänka sej för...
Vill gärna ha kontakt med både föräldrar till barn med samma problem och ni som själva växt upp med dessa problem! *ändrat av moderator*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Långa barn?

Min dotter var också 114 cm när hon var 4 år!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 078
Senast: Gunnar
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 217
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 710
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp