Långa sadelgjordar?

Buck

Trådstartare
Antingen så är hästen smällfet eller så är stropparna jätte korta på hoppsadeln. Oavsett så är min 150 gjord ca 5cm för kort för att kunna spänna nedersta hålet utan att dra isönder fingrarna de gånger hästen blåser upp sig.

Tycker att det finns många hästar som är bra mycket fetare än min, men inser nu att det var ren tur att jag hittade min 150 gjord.
Hittar bara magplatte gjordar på 145cm :/. Hade velat ha en som var ordentligt framskuren och lätt svängd. Nuvarande hamnar lätt för långt bak och hästen trivs inte med den helt 100.

Vet ni om det finns några märken med långa magplattegjordar?
 
Amerigo har åtminstone haft magplattegjord på 150 cm, jag letade för några år sedan. Sen beror det väl också lite på hur mycket eventuell resår sviktar.
 
Det finns ju sadelgjordstroppsförlängare, det kanske är enklare och billigare än en så lång gjord med rätt kriterier? :)
Blir så knöligt under kåpan med sadelgjords förlängare :/. Och då jag behöver en gjord så känns det bättre att köpa en i rätt längd direkt.

150 gjorden har fungerat till de senaste 3 sadlarna men alla har varit på gränsen till för korta i stropparna på alla.
 
Funderat på att byta stroppar på sadeln?
Det är både lättare och antagligen billigare än att jaga långa sadelgjordar.
Misstänker att denna sadeln inte varar mer än 2 år. Hästen ändrar sig mycket i ryggen hit och dit, och denna sadeln ligger inte helt perfekt. Så vill behålla den i original för att kunna sälja den vidare. Och då alla andra hoppsadlar varit korta i stropparna så vill jag hellre ha en sadelgjord som kan passa nästa sadel också.

Hästen har sadelgjords tvång så försöker hitta en sadelgjord som passar henne så bra som möjligt och som hon kan trivas med.

I dressyren så har jag en gjord som hästen trivs med. Så vill hitta en lång med magplatta så att hon kan ha en bekväm gjord även med hoppsadeln.
 
Att byta stroppar gör inte sadeln mindre värd och en bra sadelmakare gör det snyggt.

Stropparna skiljer sig lite från sadel till sadel och en aningen kortare stropp på den nya sadeln gör att dom gamla gjordarna helt plötsligt inte går runt längre.
Jag bytte från en Passier till en Stubben och fick på köpet köpa 10 cm längre gjordar. Eftersom jag gick från 135 till 140-145 så var det ju lätt fixat men när det handlar om så långa gjordar som 150+ så hade jag bytt stropparna istället.
 
Har du väldigt korta kåpor? Aldrig haft det problemet trots 175+ stor och bred häst. 140 har varit mer än tillräckligt.

Har aldrig sett så långa gjordar med magplatta tyvärr,men kolla vad en sadelmakare tar för att sy upp. Alternativet blir ju att specialbeställa från Amerigo, Childeric, Butet ed och det lär vara dyrare.

Om vanlig gjord funkar finns Thorowgood, Wintec och Cottage Craft i 155 cm.
 
Har du väldigt korta kåpor? Aldrig haft det problemet trots 175+ stor och bred häst. 140 har varit mer än tillräckligt.

Har aldrig sett så långa gjordar med magplatta tyvärr,men kolla vad en sadelmakare tar för att sy upp. Alternativet blir ju att specialbeställa från Amerigo, Childeric, Butet ed och det lär vara dyrare.

Om vanlig gjord funkar finns Thorowgood, Wintec och Cottage Craft i 155 cm.
Hästen har sadelgjords tvång så är viktigt med en smått svängd, anatomisk gjord med framskuren platta.

Har haft santacruz, bates och lippo nu senast som alla varit lika korta i stropparna. Den enda sadeln jag haft med längre stroppar var en passier. Då hade jag en 140 gjord men i och med köpet av santa cruz sadeln så fick jag skaffa en längre.
Hästen är inte direkt tjock tycker jag. Och gjorden går ju att ha på 2-3e hålet på varje sida efter uppvärmning. Och då är gjorden inte super duper spänd. Men med korecction padd under och häst som blåser upp sig så går det ibland knappt att dra gjorden upp till första hålet.

Gjorden jag har nu glappar ngt i bak kant och jag tycker att den kasar lite för långt bak. Så är främst därför jag vill hitta en som passar bättre
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 971
Senast: Skjøldur
·
Utrustning Hej! Vi ska snart köpa en häst och jag undrar ungefär vilken längd på sadelgjorden som borde passa en ganska smal (inte underviktig)...
Svar
13
· Visningar
1 577
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 998
Senast: MiniLi
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 128
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp