Lära barn att äta själva

Fille

Trådstartare
Jag tänker att det delvis kommer naturligt, just att barn lär sig äta själva. Cornelis får tex mellis i bitar som han kan plocka med själv. Men funderar på hur man enklast kan lära barnen att äta själv med sked/gaffel. Hur har ni gjort?
 
Vi har sedan hon började äta själv lagt fram sked, gaffel och kniv så får hon själv välja. Dock har hon börjat äta bitar redan vid 6 mån.
Sedan har det bara kommit efterhand.

Har hon haft tallriken framför sig också med maten?
 
Jag tänker att det delvis kommer naturligt, just att barn lär sig äta själva. Cornelis får tex mellis i bitar som han kan plocka med själv. Men funderar på hur man enklast kan lära barnen att äta själv med sked/gaffel. Hur har ni gjort?
Det är bara att ge barnet en sked eller gaffel och låta det försöka. De lär sig genom att öva. Och använd en bra tallrik som står stadigt. Det är svårt att lära sig hantera sked om tallriken bara halkar runt. Jag gillar Babybjörns tallrik:
BabyBjoern-Tallrik-och-Sked-2-pack.jpg


En del använder tallrik med sugkopp under men min dotter ryckte loss sin på ett par sekunder så det var rätt värdelöst.
 
Han har bricka till sin stol så där kan han kladda bäst han vill, dock skulle jag behöva en plastduk till golvet :rofl:

Jag har en kompis som har ett sådant där kontorsskydd på golvet under barnets matstol. En sådan stor plastskiva, tror den är köpt på Ikea eller jysk.

Men som sagt, det kommer och barn gör som vi vuxna gör tillslut. Sällan som vi säger dock :p
 
Tänker att det viktiga är att man erbjuder barnet möjligheten att försöka (lägger fram lämplig mat och bestick) och visar barnet hur man gör (ät samtidigt som barnet). Då föder man intresset och nyfikenheten, förmågan kommer i takt med att motoriken utvecklas. Behöver inte vara svårare än så. Vi matade ytterst sällan. Började med plockmat vid 6 månader. Varierade maten allt mer och la fram sked och gaffel. Hon började tidigt äta med besticken. Vi har haft Ikeas kontorsskydd under barnstolen, har varit bra ur städssynpunkt.
 
Jag tänker att det delvis kommer naturligt, just att barn lär sig äta själva. Cornelis får tex mellis i bitar som han kan plocka med själv. Men funderar på hur man enklast kan lära barnen att äta själv med sked/gaffel. Hur har ni gjort?
Vi uppmuntrar våra barn att hjälpa till med skeden. Funkade super med Bastian och verkar gå jättebra med Flisan också. :up: Den att hon inte vill släppa den är en annan sak :cautious::love::rofl:

Det tillsammans med plockmat kör vi på
 
Vi hade också Ikeas kontorsskydd men dels tyckte jag det var svårt att rengöra och dels luktade det så himla illa när det blev blött (otäck kemikaliedoft) så vi har kastat vårt. Ur kladdsynpunkt är det smidigare att lägga en badhandduk under stolen tycker jag. Skyddet är dock bra för att skydda så att inte stolen repar golvet när man skjuter den fram och tillbaka (ex drar den mot sig eller skjuter in den mot bordet).
 
Tack för bra tips hörrni! Vi äter nästan alltid med C så det ser han i alla fall :)
 
Vi har gjort liknande. Sked/gaffel har han fått i princip från början och fick tidigt börja kladda själv också. Han äter mer och mer med bestick men varvar fortfarande lite med händerna. Överlag är han rätt noga med att göra som oss (gaffel istället för sked, glas istället för pipmugg osv).
 
1. Ge barnet en gaffel
2. Sitt bredvid och ät med din gaffel
3. Vänta några år

:D


Den kör vi på :up: försöker så långt de är möjligt undvika plast, så är en del rädda glas och rycka gafflar innan han hackar fast dem i bordet också :D

Tror på att göra de okomplicerat och lekfullt!
 
Den kör vi på :up: försöker så långt de är möjligt undvika plast, så är en del rädda glas och rycka gafflar innan han hackar fast dem i bordet också :D

Tror på att göra de okomplicerat och lekfullt!

Jag tycker att det är svårt att hitta bra bestick. Antingen är de i plast eller så ser gaffeln ut som en sked = det är en sked med typ runda taggar.
Men jag hittade mina gamla bestick, sedan jag var liten (fick silver bestick av min mormor). Så dom får hon äta med och plötsligt fattade hon grejen med gaffeln för då fastnade maten på gaffeln.
 
Jag tycker att det är svårt att hitta bra bestick. Antingen är de i plast eller så ser gaffeln ut som en sked = det är en sked med typ runda taggar.
Men jag hittade mina gamla bestick, sedan jag var liten (fick silver bestick av min mormor). Så dom får hon äta med och plötsligt fattade hon grejen med gaffeln för då fastnade maten på gaffeln.
Iittala har jättefina Muminbestick för barn. Även hackman har bra bestick som är exakt som de vuxnas fast mindre.
iittala

6428501158213.jpg
 
Min dotter vägrade bli matad så hon fick minimackor o annan plockmat direkt från första början. När hon va runt åtta månader köpte vi såna där små superergonomiska barnbestick och gav henne och jäklar vad hon började sleva i sig! Sen dröjde det inte länge innan hon kunde äta med vilken sked som helst. Kladdigt va det däremot :D
Vi har låtit båda våra kladda och äta själv tidigt och det har lett till att båda lärt sig äta hyfsat spillfritt snabbt :) kontorsunderlägg under stolen och en dammsugare i ständig beredskap lugnar nerverna markant i väntan på att det inträffar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 042
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 430
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 784
Senast: Voeux
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 236
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp