Lära partner rida

vinkelina

Trådstartare
min man vill lära sig rida, så att han kan hjälpa till om de behövs (de vi strävar efter är att kunna rida tex en 30 min terrängtur själv till hösten)

Nu "rider" han 1-3 gånger à 20 min/vecka. Vi har tränat på att stanna och svänga och fått trava långsidor. (Min kondis är verkligen dålig när de gäller att springa med)

Idag tänkte jag longera så att han får "självständigt" träna.

Problemet är att min fantasi tryter och hästen inte riktigt är en nybörjarhäst, hon gillar inte riktigt då han är i obalans. Jag vågar alltså inte stå mitt på plan utan går gärna brevid och "ingriper"

Tips på vad man kan hitta på. Känns lättare att undervisa 10 åringar som är nöjda med en timmes slalombana, han vill göra mera
 
Ta med honom på turridning. :)
Om din häst inte är en nybörjarhäst så finns det så många saker som kan gå fel så varför inte åka till en turridning eller ridskola, kanske har du ngn vän som har en gammal läromästare ni kan få låna för ett par lektioner.
Det är så viktigt att allt går bra i början när man ska lära sej rida som vuxen, minsta "olycka" kan få den mest motiverade nybörjare att tycka att det är bättre att lägga pussel. ;)

Mina hästar är heller inga nybörjarhästar så de vänner jag har som vill prova på får finna sej i att jag leder eller att rida hos ngn annan.:D

Min man däremot kan rida men gör det alltför sällan, han prioriterar andra saker som att skruva medsina bilar... mkt konstigt...:cautious:
 
Kan han inte få lära sig på andra hästar? Visst det kostar mer med ridlektioner men bara en termin kan göra en hel del om man rider förlåtande hästar. :)

Min mamma och syster ville också lära sig rida, men min häst är inte rolig att rida om man inte vet hur man gör mer än i skritt. De började med ridlektioner istället, har fått skritta på min någon enstaka gång och nu lånar min mamma en häst i stallet som är mycket mer förlåtande och van vid olika ryttare/mer ovana ryttare.
Ärligt talat så gillar de inte heller att rida min häst eftersom han är så känslig, de blir osäkra och han blir osäker. Kanske om några år, som min mamma säger, men att ta ridlektioner var ett väldigt bra steg att ta. Nu slutade min mamma på ridskola pga att hennes grupp bytte tid, men hon fortsätter rida på hästen i stallet. :)
 
Försökt muta med ridskola, men han är inte intresserad av det just nu (blir i såfall till hösten när de kommer nybörjarlektioner) officiellt är de dessutom han som äger hästen ;)

Hästen är lugn och snäll och är van att hanteras av barn, men har problem med en obalanserad ryttare på ryggen. Idag när vi trava så sakta hon ner när han "blev för tung" (som när man saktar ner med sätet, men han gör de ofrivilligt)
Går jag för nära lyssnar hon på min röst och kroppsspråk, är jag längre bort får han styra, med risk att hon i alla fall bestämmer.

Funderar på att gräva fram hoppsadeln, den är lite för svängd för hennes rygg, men tror de skulle fungera bättre som stöd än dressyrsadeln.
 
Försökt muta med ridskola, men han är inte intresserad av det just nu (blir i såfall till hösten när de kommer nybörjarlektioner) officiellt är de dessutom han som äger hästen ;)

Hästen är lugn och snäll och är van att hanteras av barn, men har problem med en obalanserad ryttare på ryggen. Idag när vi trava så sakta hon ner när han "blev för tung" (som när man saktar ner med sätet, men han gör de ofrivilligt)
Går jag för nära lyssnar hon på min röst och kroppsspråk, är jag längre bort får han styra, med risk att hon i alla fall bestämmer.

Funderar på att gräva fram hoppsadeln, den är lite för svängd för hennes rygg, men tror de skulle fungera bättre som stöd än dressyrsadeln.

Fast det kanske inte är så smart med obalanserad ryttare OCH sadel som ligger dåligt? För hästens skull, menar jag.
 
Min sambo lärde sig rida på min känsliga, och svårridna häst. Första försöken i trav fick jag springa bredvid med båda tyglarna i händerna och prata lugnande med pålle. Sedan hade sambon lärt sig rida lätt hyfsat och ett mynt trillade ner i pålles huvud, nämligen att om man saktar av när det skumpar istället för att springa fort så blir det mindre obekvämt. Sedan dess har pålle fungerat som nybörjarhäst och tar hand om min sambo, det är det gulligaste någonsin :love:

longering funkade dock inte för oss, då blev hästen förvirrad och visste inte vem han skulle lyssna på. Sambon tog också tre lektioner på ridskola för att få till galoppfattningar och testa att hoppa på stabil häst.

Om jag var du skulle jag inte se det som ett problem att pålle saktar av när han sitter för tungt, hellre det än att hon drar iväg. Det är ju bara att komma fram i trav igen :)
 
Det där att hästen saktar av när man blir "tung" är ju något som är svårt att lära sig! Försök hitta känslan i det och utveckla. Att få hästen att sakta av och även stanna är det viktigaste.

Sen tänker jag att promenader är inte dumt. Partner rider och du går med hästen i grimmskaft. Variera med att när du drar dig bakåt ska pålle lyssna på ryttaren och när du kliver fram så lyssnar den på dig. Ute länge, gärna någon tur då och då där ni får ta med er fika, knata iväg några timmar.
Lugnt och länge.
 
Va skönt att ha en sambo som är lite försiktig åtminstone! Min har inte vett att va rädd, så han vill gärna att det ska gå i full fart på en gång :eek::angel: Dock är han begåvad med världens bästa balans och verkar naturligt ha en jättebra sits så han lyckas ju med alla sina tilltag på nått sätt. Lärde sig rida lätt på första ridturen t.ex.

Han fick iaf börja rida på kompisens häst, som är mer av en nybörjarhäst och inte bryr sig så mycket om man är lite ostadig däruppe, men nu rider han på min också (som han tycker är roligare - min är lättare att galoppera på :grin:).

Men jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte är nervös när han sätter fart ute i skogen med hästen :nailbiting: Jag hade nog uppskattat om han var lite mer försiktig, han är trots allt ingen ungdom längre (fast det får man inte nämna såklart) och jag vill ju gärna ha kvar honom ett tag till :angel:
 
Testade hoppsadeln idag och 30 min skritt i terrängen. Betydligt bättre sits trots att sadeln inte passar hästen till 100. Så blir att söka billig hoppsadel nu då (jag hoppar inte själv numera)
 
åk på en ridresa tillsammans :) Ni får en semester och massor med träning på hästar som är vana.
Antingen någon weekendkurs i sverige eller utomlands.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har fått en ridskoleplats nu och ska börja rida. Supertaggad är hon, har innan mest bara åkt lite häst. Men hur stöttar man...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 268
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 618
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 546
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp