Lära sig köra

Balahé

Trådstartare
Jag har hållit på med hästar i många år och haft både medryttarhästar, egna hästar och hästar på foder. Alla dessa har varit ridhästar. Nästa häst vill jag ska vara en riktig allroundhäst, dvs både rid- och körhäst. Så planen är att försöka hitta en välkörd läromästare åt en helt grön kusk den dagen det blir aktuellt.

Men, även om hästen kanske är en perfekt läromästare kan jag ju inte ett jota. Jag har kört typ 3-4 ggr i mitt liv. Hur och var lär man sig? Hade min förra häst inte haft sina skador var planen att skicka henne på inkörning hos proffs och sedan lära mig där. Men nu är jag hästlös och ska så förbli ett tag till.

Jag har haft kontakt med några olika landslagskuskar (enbet resp fyrspann) när jag tagit lektioner i tömkörning så helt utan kontakter är jag inte. Men att ringa någon av dem och be att få komma och köra och ta lektioner känns ju inte aktuellt. Sätta en Rolls-Royce i händerna på nybörjare liksom... Eller tänker jag fel? Hur har ni lärt er?
 
Jag har hållit på med hästar i många år och haft både medryttarhästar, egna hästar och hästar på foder. Alla dessa har varit ridhästar. Nästa häst vill jag ska vara en riktig allroundhäst, dvs både rid- och körhäst. Så planen är att försöka hitta en välkörd läromästare åt en helt grön kusk den dagen det blir aktuellt.

Men, även om hästen kanske är en perfekt läromästare kan jag ju inte ett jota. Jag har kört typ 3-4 ggr i mitt liv. Hur och var lär man sig? Hade min förra häst inte haft sina skador var planen att skicka henne på inkörning hos proffs och sedan lära mig där. Men nu är jag hästlös och ska så förbli ett tag till.

Jag har haft kontakt med några olika landslagskuskar (enbet resp fyrspann) när jag tagit lektioner i tömkörning så helt utan kontakter är jag inte. Men att ringa någon av dem och be att få komma och köra och ta lektioner känns ju inte aktuellt. Sätta en Rolls-Royce i händerna på nybörjare liksom... Eller tänker jag fel? Hur har ni lärt er?

Det enklaste är väl att ta kontakt med någon som du har tagit tömkörningslektioner för om det är etablerade kuskar och fråga om de har några tips om vart du kan ta körlektioner?
 
Jag har hållit på med hästar i många år och haft både medryttarhästar, egna hästar och hästar på foder. Alla dessa har varit ridhästar. Nästa häst vill jag ska vara en riktig allroundhäst, dvs både rid- och körhäst. Så planen är att försöka hitta en välkörd läromästare åt en helt grön kusk den dagen det blir aktuellt.

Men, även om hästen kanske är en perfekt läromästare kan jag ju inte ett jota. Jag har kört typ 3-4 ggr i mitt liv. Hur och var lär man sig? Hade min förra häst inte haft sina skador var planen att skicka henne på inkörning hos proffs och sedan lära mig där. Men nu är jag hästlös och ska så förbli ett tag till.

Jag har haft kontakt med några olika landslagskuskar (enbet resp fyrspann) när jag tagit lektioner i tömkörning så helt utan kontakter är jag inte. Men att ringa någon av dem och be att få komma och köra och ta lektioner känns ju inte aktuellt. Sätta en Rolls-Royce i händerna på nybörjare liksom... Eller tänker jag fel? Hur har ni lärt er?
Det kan ju bero på vilken ambition/vilken sorts körning du ser framför dig.

Bruksrelaterad körning (tävlingsgrenen brukskörning=vagnskörning, skogskörning, jordbrukskörning) har en "smakskillnad" mot skolkörning (tävlingsgrenen tre momentsskörning), dessa bägge är i sin tur annorlunda än travkörning.

För både brukskörning (i vid bemärkelse) och skolkörning (även utan tävlingsambitioner) gäller att man kör med många olika slags vagnar (eller redskap), och det finns många sätt att sela och spänna för. Travkörningen är mer inriktad på att köra häst som är duktig att trava, med oftast med lätta vagnar (även om tyngre vagnar/mer motstånd används i träningssyfte).

Så vill du i största allmänhet lära dig att köra hästar på ett varierat sätt, så fungerar det lika bra med utbildning via en kuskring, brukshästförening eller någon enskild som utbildar/håller kurser i körning.

Finns det en ambition att kunna använda hästen till att ta hem ved från skogen, harva potatislandet eller något annat mer bruksrelaterat, förutom "trevliga vagnsturer", så är en lokal Ardennerförening, eller det lokala distriktet av Föreningen Nordsvenska Hästen lämpliga att kontakta för att få hjälp att hitta en bra utbildare.

Hägrar istället tävlingar i skolkörning, förutom "trevliga vagnsturer", så är det en lokal kuskring, eller någon körtränare i grannskapet.

Körning är trevligt, men en tillräckligt "bra" utbildare, gör det hela säkrare.

Var i landet bor du?
 
Som vanligt fick @skogaliten med det jag ville säga =).

Här i Värmland har körföreningen (Wermlands körsällskap) diverse korta körkurser + att det finns nog någon eller några där som skulle kunna tänka sig att ta med folk som vill lära sig. FNH har återkommande körträffar året om, det är ett sätt att komma i kontakt med kuskar som ev skulle kunna ge lektioner, samma gäller säkert Ardennerklubben. Förr, när jag bara höll på med ridning, hade jag knappt hört talas om dessa "körevent", men nu när jag har fått tag i lite körfolk så poppar körträffarna upp både här och där =) .
 
Tack för alla svar. Utifrån vad @skogaliten skriver så är det nog någon form av brukskörning jag söker. Vill kunna ta körturer i skogen med familjen, kanske köra på något jippo i stan och harva ridbanan typ. Tävling är inte min grej, men möjligen dressyr isf. De tre kuskar jag haft kontakt med sysslar alla med skolkörning.

Sedan tänker jag mig typ dressyr/we/bruksriding i kombination med körningen och att rida i skogen.

Jag finns i Skåne, mot Blekinge-hållet. Här finns massor av ridklubbar och ridskolor, men kör-diton har jag inte sett mycket utav. Körskola hade nog varit det optimala eftersom de rimligen tillhandahåller häst precis som ridskola. FNH ska jag kolla. Kuskring får jag googla.
 
Tack för alla svar. Utifrån vad @skogaliten skriver så är det nog någon form av brukskörning jag söker. Vill kunna ta körturer i skogen med familjen, kanske köra på något jippo i stan och harva ridbanan typ. Tävling är inte min grej, men möjligen dressyr isf. De tre kuskar jag haft kontakt med sysslar alla med skolkörning.

Sedan tänker jag mig typ dressyr/we/bruksriding i kombination med körningen och att rida i skogen.

Jag finns i Skåne, mot Blekinge-hållet. Här finns massor av ridklubbar och ridskolor, men kör-diton har jag inte sett mycket utav. Körskola hade nog varit det optimala eftersom de rimligen tillhandahåller häst precis som ridskola. FNH ska jag kolla. Kuskring får jag googla.
FNH vet jag har en del rikitgt duktiga hästkörare både i Blekinge och inte minst i Skåne! Där det dessutom finns pedagogisk erfarenhet och goda vitsord.
Börja med att titta på FNH distriktens hemsidor för kontaktpersoner. www.nordsvensken.org
som @trassel säger, när man börjat hitta in i körvärlden, så finns det massor med events...
 
Menar du köra på grusvägar när du skriver köra i skogen ?
Det lärde jag mig direkt.
Är bara kunna kommandon för gångarterna ,stopp och att kunna vända.
Är enkelt på en häst som är körvan.

Brukar finnas körklubbar i olika kommuner för träningskörning.
 
Menar du köra på grusvägar när du skriver köra i skogen ?
Det lärde jag mig direkt.
Är bara kunna kommandon för gångarterna ,stopp och att kunna vända.
Är enkelt på en häst som är körvan.

Brukar finnas körklubbar i olika kommuner för träningskörning.
Jag tycker nog att det är en mycket god idé, att gå en kurs, eller "ta lektioner", hos en körutbildare.

Det är så mycket mer än att kunna några kommandon om man ska köra både säkert och hästvänligt under flera olika förhållanden. TS nämner ju att köra i stan, eller harva ridbanan som mer än vagnsturer i skogen.
T.ex. att förstå hur olika selar fungerar och kan anpassas till hästen, vilken sele som kan användas till vilken vagn/vilket redskap, hur draglinjen fungerar, hur man anpassar bakselen, hur draglinorna och svängeln fungerar, olika sorters vagnstyper...

Går man till en bra utbildare/går en kurs, så får man oftast både prova att köra med olika hästar, olika vagnar, olika selar, och möta olika situationer, vilket utvecklar ens kunskaper i körning mycket mera än det gör att köra med en snäll utbildad häst hemmavid.
 
Menar du köra på grusvägar när du skriver köra i skogen ?
Det lärde jag mig direkt.
Är bara kunna kommandon för gångarterna ,stopp och att kunna vända.
Är enkelt på en häst som är körvan.

Brukar finnas körklubbar i olika kommuner för träningskörning.
Ja precis, köra på grusvägar, inte rakt ut i terrängen:D Skogsbruk har jag inget intresse av, än iaf.
 
Jag tycker nog att det är en mycket god idé, att gå en kurs, eller "ta lektioner", hos en körutbildare.

Det är så mycket mer än att kunna några kommandon om man ska köra både säkert och hästvänligt under flera olika förhållanden. TS nämner ju att köra i stan, eller harva ridbanan som mer än vagnsturer i skogen.
T.ex. att förstå hur olika selar fungerar och kan anpassas till hästen, vilken sele som kan användas till vilken vagn/vilket redskap, hur draglinjen fungerar, hur man anpassar bakselen, hur draglinorna och svängeln fungerar, olika sorters vagnstyper...

Går man till en bra utbildare/går en kurs, så får man oftast både prova att köra med olika hästar, olika vagnar, olika selar, och möta olika situationer, vilket utvecklar ens kunskaper i körning mycket mera än det gör att köra med en snäll utbildad häst hemmavid.
Jag vill lära mig hyggligt från grunden. Jag vet ju hur lätt det är att förstöra en välriden häst om man är klantig och jag är övertygad om att det är precis samma sak med körhästar. Skillnaden är att en körhäst som blir förstörd kan bli det för livet om den blir riktigt skrämd:( Så nä, ska det göras ska det göras ordentligt:)
Att bara styra runt en välkörd häst på tur i skogen skulle jag nog klara ut redan nu. Att sela av och på och spänna för är däremot inget jag skulle ge mig på.
 
Jag vill lära mig hyggligt från grunden. Jag vet ju hur lätt det är att förstöra en välriden häst om man är klantig och jag är övertygad om att det är precis samma sak med körhästar. Skillnaden är att en körhäst som blir förstörd kan bli det för livet om den blir riktigt skrämd:( Så nä, ska det göras ska det göras ordentligt:)
Att bara styra runt en välkörd häst på tur i skogen skulle jag nog klara ut redan nu. Att sela av och på och spänna för är däremot inget jag skulle ge mig på.

En bra körhäst blir inte förstörd så lätt. Tyvärr bor jag ju ca 50-60 mil från dig men hade du bott nära här hade jag garanterat lånat ut min extremt körsäkra häst till dig och gärna lärt dig en massa på vägen.

Jag vill ju liksom att fler ska lära sig köra och det är de bra körhästarna som ska användas till det. Man är stolt över dem och de gör ett fantastiskt jobb att lära många att köra.
Den jag har är både bruksföremål och sporttävlingskörd upp till msv, kvalad till svår. Synd att du inte bor här.
 
En bra körhäst blir inte förstörd så lätt. Tyvärr bor jag ju ca 50-60 mil från dig men hade du bott nära här hade jag garanterat lånat ut min extremt körsäkra häst till dig och gärna lärt dig en massa på vägen.

Jag vill ju liksom att fler ska lära sig köra och det är de bra körhästarna som ska användas till det. Man är stolt över dem och de gör ett fantastiskt jobb att lära många att köra.
Den jag har är både bruksföremål och sporttävlingskörd upp till msv, kvalad till svår. Synd att du inte bor här.
Jag tänker mest på de där skräckhistorierna man hör om att hästen råkar i sken, vagnen välter och hästen blir livrädd för allt som skramlar... Känns som att den risken är större med en orutinerad kusk.

Vad snällt av dig:love:. Men ja, det är väl långt. Hade varit super att vara medryttare/
medkusk på en häst som din att lära sig på. Har upptäckt på Fejjan att ett par fd ridkompisar börjat köra så jag får kanske flirta lite med dem så jag får provköra:D
 
Jag har haft kontakt med några olika landslagskuskar (enbet resp fyrspann) när jag tagit lektioner i tömkörning så helt utan kontakter är jag inte. Men att ringa någon av dem och be att få komma och köra och ta lektioner känns ju inte aktuellt. Sätta en Rolls-Royce i händerna på nybörjare liksom... Eller tänker jag fel? Hur har ni lärt er?

Jag vet en landslagskusk i Skåne som har prova på körningar med totala nybörjare med hennes Rolls-Royce. Bor i Linderöd. Ger säkert lektion med sin gamle trontjänare Windy Boy Rocket.
 
Jag vet en landslagskusk i Skåne som har prova på körningar med totala nybörjare med hennes Rolls-Royce. Bor i Linderöd. Ger säkert lektion med sin gamle trontjänare Windy Boy Rocket.
Gör hon det? Vet att det stod på hennes hemsida tidigare, men sedan var det borta. Ska kolla upp det igen, hos henne har jag varit på kurs.
 
Kontakta henne och fråga! Just nu vet jag att hon har en knäskada, men annars brukar hon bara tycka att det är roligt att få igång kuskar! Vet att man kunnat hyra en av hennes ponnyer när hon haft lektion hemma hos sig också.
 
Kontakta henne och fråga! Just nu vet jag att hon har en knäskada, men annars brukar hon bara tycka att det är roligt att få igång kuskar! Vet att man kunnat hyra en av hennes ponnyer när hon haft lektion hemma hos sig också.
Såg det på Fejjan. Usch, det kunde gått illa. Ska kolla upp det.
 
Annars kan man gå på en ponnytravskola och lära sig grunderna där, tillsammans med ridkunskaperna så är det sedan lätt att gå på körlektioner med sin egen häst.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 414
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 708
Senast: Maoam
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Senast: Liten
·
Körning Jag har varit både skadad och sjuk hela året, och ökat massor i vikt, från 80 till 100 kg :( Jag går sönder av längtan efter en häst...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp