Var/hur lära sig köra?

hier

Trådstartare
Jag har varit både skadad och sjuk hela året, och ökat massor i vikt, från 80 till 100 kg :(
Jag går sönder av längtan efter en häst att pyssla med igen, men ridning är numera uteslutet tills jag har fått ordning på mig själv och kan börja jobba mot normalvikt.

Så jag tänkte att detta är väl ett ypperligt tillfälle att lära mig köra, och kanske hitta en "medryttarhäst", eller rättare sagt bli "medkusk".

Men var någonstans kan jag lära mig köra? Finns det ens "körskolor" för vuxna i Sthlm?
 
Senast ändrad:
Sv: Var/hur lära sig köra?

Jobbigt med sjukdom men kul att du vill lära dig köra! Jag har inga specifika tips om stockholmsområdet men skulle du ha funnits i närheten av mig att du fått kommit till mig och det finns säkert människor runt sthlm som skulle vilja dela med sig. Kanske någon som behöver en groom? Nu vet jag inte hur du mår i kroppen i övrigt och om du skulle klara det men bara en tanke.

Iaf så tycker jag att du kan kika in på korning.ifokus.se och korningforalla.se och se vad du kan hitta där.

Hoppas du kan hitta nån ingång till körvärlden för det är superkul!!
 
Sv: Var/hur lära sig köra?

Tack för tipset, ska kolla in det! :)

Jag funderade först på att kontakta de travstall som finns här i Sthlm och fråga om de kan tänka sig att låna ut några timmar i körlektioner - mot att jag t ex mockar boxar, fixar mat och sköter ut - och insläpp.

Men även om jag erbjuder mig att hjälpa till med stallpass så kostar det ju ändå tid att ta sig an någon som aldrig kört förut, så då funderade jag på om det finns någonstans där man kan betala för att lära sig köra :angel:

Kan ju alltid lägga ut en annons och kolla om någon nappar :D
 
Sv: Var/hur lära sig köra?

På en ridskola i Rimbo har dom haft nu i höst en gång i månaden en helg med tömkörning/inkörning/körning där man kan boka in sig och för dom som vill så får man låna (hyra) ridskolehäst. Det kanske vore något?

Vet dock inte vad som gäller med medlemsskap och det här med att kunna sela själv eller sådär, ingen aning om hur dom lägger upp det då men det kan man ju maila/ringa och fråga :)


Jag har varit med två gånger med min ponny, första gången tömkörde vi lite allmänt och andra gången så släpa ponnyn däck!

Nästa tillfälle ser ut att bli helgen innan jul och då ville tränaren att jag skulle försöka få med mig vagnen till ridskolan... men det får vi se... jag har en så pinsamt junkig vagn ;)
 
Sv: Var/hur lära sig köra?

Jag vet att det iaf förut funnits körskola för "hästlösa" på Solvalla. Sist jag hörde någon som gått där var för ett par år sedan. Då gick han en gång i veckan och lärde sig på den skolans hästar. Det går säkert att hitta infå på google eller genom att ringa Solvalla och fråga runt lite.
De hade också hästskötarkurser och introkurser för vuxna nybörjare minns jag om den infon hjälper.

Kan du gå och så ordentligt kanske du kan hitta en häst att pyssla med och promenera, tömköra, jobba vid hand, longreina, trickträna etc. Det finns ju en massa skoj man kan göra avsuttet. :)

Hoppas du hittar något!
 
Sv: Var/hur lära sig köra?

Ska kolla runt lite :)

Jodå, jag är fullt rörlig och frisk i kroppen med en helt ok grundkondis (har varit sjukskriven pga depression och knappt kommit ur sängen senaste halvåret, så styrka och kondis är inte vad det en gång var), och kan både gå och springa - och gör det gärna, så jag har inte alls höga krav på häst, men det skulle ju förstås vara extra kul om man kunde få köra den, eller tömköra.

Det är klart att jag kan skritta och jogga en häst för hand i skogen, men om den t ex behöver ha mer motion än så och arbetas lösgörande så krävs det mer - och på det området behöver jag lära mig =)

Har börjat lite smått att titta lite efter någon som vill ha en typ "skötare" eller egentligen vadsomhelst som inte innebär ridning.
Bara att vara ute med en häst i grimma och grimskaft, i skogen, och lyssna på tystnaden... Borsta och rykta, mocka, doften av hö när man fyller höpåsar, det rogivande mockandet... Det finns så mycket med hästlivet som inte alls innebär att rida, men som man ändå mår bra av.
 
Senast ändrad:
Sv: Var/hur lära sig köra?

Jag har en inkörd häst som jag gärna delar med mig av. Hästen står i Stockholmsområdet nu men flyttar så småningom till Knivsta.
Pm:a om det är intressant. Jag står gärna till förfogande att lära dig köra om du inte kan det.
 
Sv: Var/hur lära sig köra?

http://solvallatravskola.se/
Det är en väldigt bra travskola att börja på för att lära sig att köra häst. Dock skiljer sig ju travkörning och annan körning lite grann
Men till en början är det en bra väg att gå! Lycka till.
 
Sv: Var/hur lära sig köra?

Klart att du ska prova på körning. Det är riktigt roligt och det går att göra så mycket olika saker inom körningen.
Trevligt erbjudande från Efwa dessutom.
Hade du bott i mina trakter hade jag gärna haft en så allsidig och intresserad medis som du verka vara, som även vill lägga ner tid på att umgås med hästen, efter vad jag förstått från en och annan av dina tidigare trådar. Du verkar vara noga och tänka på hästens bästa också. Tids nog kan du rida igen också.
 
Sv: Var/hur lära sig köra?

Har svarat dig Ewfa! Tusen tack, vad ni alla på Buke är trevliga och generösa :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
2 973
Senast: Martenix
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: fiao
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: Atalantha
·
Hästmänniskan Bakgrundsinfo: Jag har min häst i mormors stall - har varit där hela livet, dvs 19 år. Mormor är f.n. bortrest och jag samt grannarna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 922
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp