Bukefalos 28 år!

lasta besvärlig häst själv

Sv: lasta besvärlig häst själv

Ja det var ju det jag menade, att hon vet att hon kan bestämma lite själv ;) Been there done that.
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

just därför som jag tvingar hästen att kliva in i den situation hon ställt sig i. För två år sedan funka det bättre om jag gick på wc under tiden som de skulle lastas, krävdes trots det två stycken, en som håller hästen och en som puttar på. Idag kan jag vara med och lasta, tom hålla i henne.

Första gången vi testade med putta på med spömetoden fick vi en M Y C K E T arg häst, hon hoppa, sparka, försökte sticka mm i 45 min när hon insåg att hon inte fick genom sin vilja. Står hon rätt, tar ett steg in i transporten slutar vi genast, börjar hon backa, svänga åt fel håll irriterade vi henne igen.

Nuförtiden går det som sagt på nån minut (dock från sidan av rampen) och det räcker med att man viftar lite med spö på sidan om. Hon har alltså inte blivit rädd, utan lärt sig att vi inte slutar.

Men, har man alltid fått sin vilja egenom är det inte lätt att sluta vid 20 års åldern
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Har du provat det där med att lasta själv och peta in henne när du står kvar utanför?
Tycker Lovisa hade ett bra förslag med att parkera mot en vägg och sedan skicka in med spöet som lång arm.
 
Sv: lasta besvärlig häst själv

Jag har haft stor framgång med svårlastad häst genom valet av transport. En häst som inte vill gå in i transporten tänker bakåt, för vad finns framåt? I en fronturlastad transport är vägen ut -framåt. En del hästar uppskattar oxå step-up istället för ramp, rampen svajjar och är osäker, men att ta ett högre kliv rätt in är inte lika obehagligt för dom.

Min svårlastade häst blev självlastande med lite träning när vi köpte en fronturlastad transport. Nu i somras fick han t.o.m. vara med som lastningslärare när kompisens svårlastade häst skulle lära sig. Här visar han hur man skall göra...
14.JPG


Att träna med en fronturlastad transport är GULD! Hästen tänker framåt hela tiden. Sen är det ju klart att man inte direkt kan börja med att gå rakt igenom utan får börja med att bara nosa på rampen och sedan backa därifrån. Sedan en hov på rampen, o backa därifrån... osv.osv. Man kanske inte gör allt på en gång heller utan kan låta transporten stå i paddocken (himla bra med inhägnat område) några dagar. Som på videon någon visade, lastning skall vara kul! (Jag blev inspirerad, nu skall jag lära mina att springa på från håll oxå :D...)

Med kompisens häst så började vi med att gå över en pressening, att övervinna något annat som var farligt. Att träna på att ta sig över farligheter ihop. En bra metod för det är att gå mot det obehagliga så nära hästen vågar. Stå där en kort stund och backa sedan hästen 2steg som belöning, pausa. Gå 4 steg framåt och stå där en stund, backa sedan hästen som belöning. Gör man så här så sakta vänjer man hästen vid att vara nära det som är farligt och att det obehagliga släpper snart. Fungerar även på en transport att göra så här. Man belönar det lilla framsteget hästen tar för varje gång den närmar sig. Det handlar ju inte om att tvinga in hästen utan om att hästen skall vänja sig vid att det är helt ok att stå där. Kompisens häst var aldrig rädd för transporten dock, hon var bara envetet bestämd med att hon inte ville dit. Men när hon insåg att det var kul att gå igenom så går hon numera rakt på alldeles själv utan ledare! Förr fick hon piskas in o hon bara blundade o stängde av...

Jag har även använt foder i träningen... En krubba med lite gott som belöning, först serverad på rampen. Sen baktill på transporten, sen i transporten o sist ute på frontrampen. Detta har jag använt på mina ettåringar eftersom dom inte är hanterade som en vuxen eller kan krävas av som en vuxen... Den ena av dom springer på transporten själv nu, både bakifrån och på frontrampen, och hon vägrar gå av förrän hon fått sin godis!... Den andra är fegare av naturen och behöver lite ledhjälp fortfarande(men vi skall träna mera nästa sommar).
lastnin1.jpg


Hyr en kärra på långtid med fronturlastning och ställ upp den t.ex. i paddocken och träna. Ställ upp hela kärran så det bara är att gå rakt igenom. Men ha inte det som mål första gångerna, ha som mål att hon skall stå rakt framför rampen. Om det så innebär att hon är 5 m från transporten när hon är rak så börja där, ett steg i taget. Man kan vara helt själv i denna träningen, man får bara ha gott om tid!

En annan metod jag fick lära mig för många år sedan är att longera hästen i trav nära rampen. Be hästen stanna vid rampen. Rampen skall vara där man får vila, det behagliga stället. Backar hästen, kastar sig bort då fortsätter man longeringen och arbetet. Lite mer "hårt mot hårt" i denna metoden, men den funkar! Tillsut söker hästen sig själv in i kärran för där får den ju vila...

Lycka till med träningen! Tålamod, tid och lugn löser det mesta
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 185
Senast: Thera
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem. Nya hästen ska...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Aslan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp