Bukefalos 28 år!

Lastbilsradio? Upplys mig!

Cattis_E

Trådstartare
Känner mig lite okunnig här. Finns det någon som kan upplysa mig lite?

Jag kollar på ett avsnitt från Highwall thru hell. Det pratas ju rätt mycket i radio där mellan bilarna verkar det som. Även om en (hel?) del kanske är fejkat?
Antar att de har någon allmän kanal där alla kan lyssna? Sedan har de kanske en intern med sitt åkeri på en annan bara?

Hur funkar det egentligen?
Har vi samma/motsvarande system i Sverige/Europa?
 
Känner mig lite okunnig här. Finns det någon som kan upplysa mig lite?

Jag kollar på ett avsnitt från Highwall thru hell. Det pratas ju rätt mycket i radio där mellan bilarna verkar det som. Även om en (hel?) del kanske är fejkat?
Antar att de har någon allmän kanal där alla kan lyssna? Sedan har de kanske en intern med sitt åkeri på en annan bara?

Hur funkar det egentligen?
Har vi samma/motsvarande system i Sverige/Europa?
Jag har fått för mig att det är någon variant på ham radio som de använder och ja, då finns det i Sverige också men brukar refereras till som amatörradio. Vet dock ingen som kör lastbil här som använder det på samma sätt utan då är det mer kommunikation med någon sorts företagscentral. Känner bara amatörradionördar som använder det hemma för att prata med varandra. Finns säkert någon här som har bättre koll på om det används på andra sätt här också.
 
Känner mig lite okunnig här. Finns det någon som kan upplysa mig lite?

Jag kollar på ett avsnitt från Highwall thru hell. Det pratas ju rätt mycket i radio där mellan bilarna verkar det som. Även om en (hel?) del kanske är fejkat?
Antar att de har någon allmän kanal där alla kan lyssna? Sedan har de kanske en intern med sitt åkeri på en annan bara?

Hur funkar det egentligen?
Har vi samma/motsvarande system i Sverige/Europa?
Ja, det är komradio som används. Kan du installera i din egen bil och prata med andra som använder samma kanal just då och är i din närhet.
 
Har inte båttrafik och flygtrafik någon sådan där allmän kanal som alla kan/ska/bör(?) följa med på?
 
Känner mig lite okunnig här. Finns det någon som kan upplysa mig lite?

Jag kollar på ett avsnitt från Highwall thru hell. Det pratas ju rätt mycket i radio där mellan bilarna verkar det som. Även om en (hel?) del kanske är fejkat?
Antar att de har någon allmän kanal där alla kan lyssna? Sedan har de kanske en intern med sitt åkeri på en annan bara?

Hur funkar det egentligen?
Har vi samma/motsvarande system i Sverige/Europa?
Ja det finns samma i Sverige också, används rätt mycket inom åkeribranschen där man har korta körningar och hämtar/levererar på samma ställe. Maken kör lastmaskin och lassar bland annat lastbilar, där ropar lastbilarna upp när de är på ingång, frågar var de ska ställa sig osv. Det blir en hel del annat småprat också. Det är lite olika kanaler beroende på var de är och vad de har behov av, lastbilarna byter mellan olika kanaler. Maken kör bara den kanal där de ropar upp när de är på ingång. Där snackar även de som kör lastmaskin med varandra. Exempelvis "nu kommer jag bakom dig så du vet" "jag stänger av krossen så lägg inte i något mer" osv Samt en del småprat, lite som när man på ett kontor småpratar lite när man passerar. :)
 
Har inte båttrafik och flygtrafik någon sådan där allmän kanal som alla kan/ska/bör(?) följa med på?
Nu svarar jag sådär som jag hatar när andra gör - jag har nästan ingen koll alls i ämnet. Men på säkerhetsgenomgången på båten jag åker med för dykprojekt så ska kanal 16 alltid vara igång och jag har fått en kort instruktion i hur jag ska göra för att sända på den om något akut skulle hända.
 
Tack hörrni.
Då vet jag att det finns, är frivilligt. Och jag tänker nu det kanske används i större (?) utsträckning där än här för informationsinhämtning eftersom det är rätt svåra förhållanden där 🙂.
 
Alla skolbussar har ocksa radio, men installt pa en fast kanal. De flesta lastbilar kan andra kanal och darmed ocksa lyssna pa oss om de vill ... Vi pratar dock mest bara med vart kontor, eller om vi plockar upp varandras barn av nagon anledning eller nagot sarskilt hant. (En blivit sen och kor forbi dar nagra barn star och vantar, etc)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är radiolyssnare. P1 i bakgunden överallt där det är möjligt och ibland reklamradio i bilen. P1 funkar som en begåvad och...
Svar
19
· Visningar
1 622
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 574
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
2 935
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt hälsointresse har på senare tiden riktat in sig väldigt mycket på hormoner. Plötsligt är jag helt besatt av att få lära mig mer om...
Svar
4
· Visningar
1 236
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp