Bukefalos 28 år!

Lastning av unghäst!

kskemilie

Trådstartare
Jag behöver tips!

Bakgrunden är den att min tvååring har jag lasttränat hela sommaren då hon var ett och nu för ca tre veckor sen skulle jag lasta henne för att köra henne en liten runda. Det gick fint, hon var lite orolig men när vi nästan var hemma igen (vi körde bara en liten runda) hör vi hur det dunsar till rejält, när det lugnar sig kan vi köra de få meterna in på gården igen. då har hon lyckas komma över frambommen och ligger fastklämmd, när vi efter många om o men lyckas få loss henne och veterinären tittat på henne får man vara glad att hon bara var regält mörbultad.. så till min fråga, jag behöver ALLA tips jag kan få för att lyckas göra detta till en lastningsbar och körbar häst igen..

Hoppas på massor av råd!

Att tillägga är att vi har en bra hästtransport och grimman var söndersliten, och jag hade spån som underlag, vilket kanske var helt fel?!

Tack på förhand!
 
Sv: Lastning av unghäst!

Usch sicken osis!:cry:

Först som sist: glöm inte att kolla henne med kiropraktor för ofta kan det hamna en kota lite snett när sådant här händer!

Du skriver inte om du försökt att lasta henne efter olyckan utan du bara förutsätter att hon är svårlastad. Kanske är det så att hon inte riktigt har gjort den kopplingen, och hon är inte så svår att lasta första gången. Däremot är risken i vilket fall stor att hon blir orolig när ni börjar köra, för då känner hon igen situationen. Gör så att ni lastar henne i och ur ett antal gånger först innan ni dessutom stänger igen och kör. Då blir inte kopplingen lastning = olycka lika stark. Ofta är det så att hästar vågar mer om de känner sej fria och har flyktvägen klar för sej. Genom att låta henne gå upp för lämmen och ner igen flera gånger så bevisar ni för henne att flyktvägen finns kvar, och då vågar hon mer. (Gäller generellt).

När jag skulle lasta min tvååring som inte var lasttränad så ställde vi den ranglägre ettåringen att äta nyslaget gräs genom framluckan. Han kunde se hennes huvud ätandes massa gott gräs från sin position på baklämmen. Han kunde inte acceptera att hon åt men inte han, så han rusade förstås upp!!! Hur smidigt som helst! Min gamla ville inte heller lastas i början, men när vi satte in en hästkompis i transporten och gav henne havrehinken så blev min häst grön av avund och rusade på lätt som en plätt!!!

Så det var mina tips!:)
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 495
Senast: Robina
·
Kropp & Själ Jag behöver bolla stressrelaterade frågor lite. När jag känner stress och press på jobbet (vilket jag gjort i typ ett år eller två nu...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 642
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 117
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp