Lastning med unghäst - HJÄLP!

B

beaslillatuss

Hej!
Jag har en unghäst som ska fylla 5 i februari. Han är underbar att rida och hoppa, som jag vill göra med honom. Han har en enorm kapacitet, han kan gå minst 1.30 utan problem.
Men vi har problem - han går inte att lasta. Alltså han går in själv, det tycker han inte är obehagligt eftersom vi har tränat honom. Men när han kom så vägrade han ens gå i närheten av den, men nu har vi som sagt tränat honom på det.
Men häromdan när han var på jättebra humör bestämde vi oss för att lastträna igen. Vi gör det rätt ofta, några gånger i veckan.
Först springer han in i transporten och äter. Sen lägger vi upp bommen, då börjar han gunga lite fram och tillbaka men inget stirr, absolut inte. Sen fäller vi upp lemmen, och då börjar han gunga lite mer. Sen stänger vi bakluckorna, då gungar han ännu mer och kan t.om. slå med framhoven, men om man klappar och kliar honom så lugnar han sig. Sen ska vi sätta fast honom med grimskaften, och det är då det händer - han börjar slå med hovarna, kasta sig fram och tillbaka, krypa under bommen, kasta med huvudet och försöker lägga sig ner. Det är riktigt läskigt!
Vi vet verkligen inte vad vi ska göra. Det är inte första gången han försöker lägga sig och han har verklig panik. Vi försöker lugna honom men han bryr sig inte, han bara stirrar upp sig mer och mer.

HJÄLP!
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

Han signalerar med det du kallar "gungar fram och tillbaka" redan tidigt att han inte accepterar situationen fullt ut. Här är det viktigt att han får gott om tid på sig att acceptera varje steg fullt ut för forcerar ni så får ni den reaktion ni fått nu.

Låt honom gå på och av tills att han INTE visar något av "gungningen" utan är helt avslappnad och står stilla, INNAN ni går vidare med lämmen. Om ni måste låta honom gå på och av 100 gånger så spelar det ingen roll - den tid ni ger honom nu, tjänar ni igen senare.

Om ni vill kan ni läsa en artikel jag skrivit - gå in på www.hulkki.z.se/stallett och klicka under artiklar så finns en artikel om lastning.

/Camilla
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

Jo, men han gungar fram och tillbaka en eller två gånger, sedan står han stilla
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

Sen fäller vi upp lemmen, och då börjar han gunga lite mer. Sen stänger vi bakluckorna, då gungar han ännu mer och kan t.om. slå med framhoven, men om man klappar och kliar honom så lugnar han sig. Sen ska vi sätta fast honom med grimskaften, och det är då det händer - han börjar slå med hovarna, kasta sig fram och tillbaka, krypa under bommen, kasta med huvudet och försöker lägga sig ner. Det är riktigt läskigt!

Gör han?

/Camilla
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

Jag har liknande promblem med min 4- åring... Jag brukar lastträna honom med min gammla lugna märr i transporten. O jag lägger halmbalar under bommen så han inte ska köra ner huvet där, och sen så brukar jag binda upp han i halsremm istället för grimma så han inte blir lika fixerad i huvudet. Tidigare så hoppade han över bommen, inte särskilt kul... Men men träning (har hållit på i de 2,5 år jag haft han, fast inte tränat så ofta) så kunde han förra helgen åka ca 15 m utan att få panik. Tidigare så flöjde han över bara det började rulla så det är ju ett stort framsteg.

Just det! Förra sommaren så körde jag honom + 2 hästar till i en traktorvagn gjord för kor. Den är väldigt öppen, inget tak, å då tror jag han lärde sig att rörelsen inte är farligt.

Men mitt bästa tips är att ha en lugn häst i transporten, den kan nog lugna din häst mer än vad du kan.

Lycka till!
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

Jag har liknande promblem med min 4- åring... Jag brukar lastträna honom med min gammla lugna märr i transporten. O jag lägger halmbalar under bommen så han inte ska köra ner huvet där, och sen så brukar jag binda upp han i halsremm istället för grimma så han inte blir lika fixerad i huvudet. Tidigare så hoppade han över bommen, inte särskilt kul... Men men träning (har hållit på i de 2,5 år jag haft han, fast inte tränat så ofta) så kunde han förra helgen åka ca 15 m utan att få panik. Tidigare så flöjde han över bara det började rulla så det är ju ett stort framsteg.

Just det! Förra sommaren så körde jag honom + 2 hästar till i en traktorvagn gjord för kor. Den är väldigt öppen, inget tak, å då tror jag han lärde sig att rörelsen inte är farligt.

Men mitt bästa tips är att ha en lugn häst i transporten, den kan nog lugna din häst mer än vad du kan.

Lycka till!

Men vi har ingen häst som kan åka med honom...
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

Lyssna på Camilla är mitt råd!

Trots att ni tycker ni tagit det jättelugnt - så har ni just nu för bråttom. För bråttom för just denna hästindivid. Han klarar inte av de moment ni introducerar i detta läge, och han talar om det genom sina signaler.

att lägga sig ner är det yttersta reaktionen från en hästs sida då den är så rädd och känner sig så trängd för att den inte kan undfly situationen, att den går in i ett sorts försvarsreaktion där den helt enkelt ger upp och lägger sig ner.

det borde tala om tillräckligt för att du ska förstå hur uppriktigt jobbigt detta är för hästen i detta läge.

som sagt - lyssna på Camilla, och backa i träningen. Läs även hennes artikel är mitt råd : )
det du beskriver låter för mig som hästen är oerhört klaustrofobisk. att då försöka lasta den med en annan häst är inte en lösning i detta läge. det blir ännu trängre.
har ni provat att låta den lastas brett?

mvh/M
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

Tack mackan för "uppbackningen"! :D

Jo, jag har ju faktiskt lastat en del riktigt svårlastade hästar och en hel del ganska svårlastade hästar i min dagar så lite har jag ju lärt mig om lastningsproblematiken... :)

/Camilla
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

Vad händer om ni sätter fast grimskaftet utan att stänga övre luckan bak? En del hästar (däribland en av mina) gillar inte att inte kunna se bakåt i transporten. Annars är mitt enda tips träning, träning, träning, och lika mkt tålamod.
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

Jag gillar inte det där med trycket i nacken, annrs var det bra.

Man lär unga hästar att följa med genom att vara lite bakom den-fösa , inte genom att lära den att blir dragen. SEN kan man lägga till ett litet drag= Kom!

Innan den lastas ska den lära sig att följa med- när man går.
Sen går vi på- bara. Funkar det itne så drar jag inte, utan vänder bort o ser till att den följer med mig- vilket är målet- att den litar på mig o följer med utan reservationer.

I TS fall. handlar nog det mesta om att den är lite bakskygg.
Stäng bom o lucka lugnt o fint, sätt ej fast den, ha öppet det som går o ge den mat.
Se till att det är lugnt i omgivningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

+alla andra

tack för svaren!:bow: Min mamma säger att vi ska göra det varenda dag, men finns inte risken att han "tröttnar" på att gå in i transporten då? Alltså nu går han ju snällt och fint in i transporten - han tycker att det är jättekul. Finns det inte risk att han tröttnar på det om man gör det rent för ofta?
 
Sv: Lastning med unghäst - HJÄLP!

När hästen är så lastbar att han går in i transporten och ni kan sätt fast lämmen utan större problem så tycker jag inte att ni ska hålla på och träna ofta, utan bara checka av ibland att det fungerar.

Men om han bara går in och ni inte har kommit till att höja lämmen ännu så tycker att ni ska gå över till det. Annars blir det som att tjata 1+1 hela tiden istället för att gå över till 2+3 typ... :)

/camilla
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: MiniLi
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 838
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 707
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp