Mitt barns sömn

Det vet jag, men det alternativ jag till viss del valde totalsågar tråden trots att det hjälpte oss :) och det är ju helt ok att välja bort, men det var det enda som på sikt fick oss allihop att sova även om det tog ett tag och var jobbigt i början.
Vem har totalsågat ditt alternativ? Syftar du på mig har jag uttryckligen skrivit att jag vänder mig mot att barn lämnas att gråta sig till sömns ensamma. Att man lägger ett nöjt barn som somnar själv tror jag inte någon har problem med?
 
Vem har totalsågat ditt alternativ? Syftar du på mig har jag uttryckligen skrivit att jag vänder mig mot att barn lämnas att gråta sig till sömns ensamma. Att man lägger ett nöjt barn som somnar själv tror jag inte någon har problem med?
Det har skrivits att anledningen till att det blev lättare för oss var pga att vårat barn bara hade lätt för att somna, dvs det kan inte vara något man skapar med vissa rutiner/taktiker. Och då är det ju egentligen bara för Ts att härda ut och för mig att vara glad att vi trots att vi ändrade rutiner helt runt 5 månader har fått ett barn som då började sova och som somnar själv utan gråt (har fortfarande aldrig fått gråta sig till sömns själv):). Och ha ett terapikonto redo ;)
 
Det har skrivits att anledningen till att det blev lättare för oss var pga att vårat barn bara hade lätt för att somna, dvs det kan inte vara något man skapar med vissa rutiner/taktiker. Och då är det ju egentligen bara för Ts att härda ut och för mig att vara glad att vi trots att vi ändrade rutiner helt runt 5 månader har fått ett barn som då började sova och som somnar själv utan gråt (har fortfarande aldrig fått gråta sig till sömns själv):). Och ha ett terapikonto redo ;)
Nej, det är du som vantolkar allt som folk skriver. Och som insisterar på att barn som tar lång tid att natta gör det för att föräldrarna valt att natta i flera timmar.
 
Nej, det är du som vantolkar allt som folk skriver. Och som insisterar på att barn som tar lång tid att natta gör det för att föräldrarna valt att natta i flera timmar.
Nej det har jag aldrig skrivit.. jag har skrivit att jag hade provat alla metoder jag hittat för att slippa, nu funkade den första..
 
Det vet jag, men det alternativ jag till viss del valde totalsågar tråden trots att det hjälpte oss :) och det är ju helt ok att välja bort, men det var det enda som på sikt fick oss allihop att sova även om det tog ett tag och var jobbigt i början.

Det där är ju svårt att veta också, tänker jag, hur det hade blivit om man gjort annorlunda. För dels har man ju inte gjort annorlunda och kan se det resultatet, och sen växer barnen så det är svårt att veta vad som blivit för att man gjort på ett visst sätt och vad som blivit för att det bara gett med sig med tiden.
 
Det där är ju svårt att veta också, tänker jag, hur det hade blivit om man gjort annorlunda. För dels har man ju inte gjort annorlunda och kan se det resultatet, och sen växer barnen så det är svårt att veta vad som blivit för att man gjort på ett visst sätt och vad som blivit för att det bara gett med sig med tiden.
Precis, och därför är jag lite förvånad över det mothugg jag fått i tråden, det är ett tips bland andra.. som funkade för oss, just då.
 
Disclaimer: jag har inga barn och detta är nog ett långskott även om jag haft det.

Men jag tänkte också på födoämnesintoleranser och om det finns kanske kika åt baby GAPS-hållet (bl.a. pga nåt du skrev om matstress, lokalproducerat, ekoreko osv någon gång i någon tråd)?
 
Nej, jag syftade på att du skrev att föräldrar kan tänka sig att låta barn skrika i bilen för att de måste ha bälte men inte i sängen och det tolkade jag som att du tyckte det var märkligt
Nej, jag tycker inte det är märkligt, jag tycker det är märkligt att man i vissa sammanhang bara måste göra saker (tex köra bil) och då kan barnen skrika, men är det ens tal om det när det gäller sömn så är det en dålig metod som lär barnen att de är övergivna. Har återigen aldrig låtit mitt barn skrika sig till sömns och förespråkar inte det heller (annat än på motorvägen, där har barnet som yngre skrikit sig till sömns många gånger, shame on me..) men jag förespråkar däremot att jobba på att lära barn att somna själv för det har räddat mig.
 
Nej det har jag inte skrivit alls. Bara att det kan, om man inte vill lägga de där timmarna på att söva barn/få barn att somna om , vara värt att titta på alternativ. Vi gjorde det och har inte ångrat oss. Sen innebar det alternativet en del tid i början, men var värt det för oss i slutändan. Och de flesta föräldrar är beredda att köra bil med ett barn som skriker för att det måste vara i bilen men inte med att barnet skriker för att det måste vara i sängen. Vid båda tillfällena är en förälder ofta inte långt borta.
Nä, jag är varken beredd att låta mitt barn skrika i sängen eller bilen.
Sömnen har peppar peppar inte varit ett större problem för oss. Däremot bilen hatade han som liten, så vi åkte väldigt lite bil och åkte kollektivt i stället.
Sen blev han större och gick att muta med film i bilen så då gjorde vi det.
 
Nä, jag är varken beredd att låta mitt barn skrika i sängen eller bilen.
Sömnen har peppar peppar inte varit ett större problem för oss. Däremot bilen hatade han som liten, så vi åkte väldigt lite bil och åkte kollektivt i stället.
Sen blev han större och gick att muta med film i bilen så då gjorde vi det.
Ja kan man undvika något som är jobbigt så gör man ju det, jag undvek massa saker när barnet var yngre. Jag kunde däremot inte undvika långa bilresor med litet barn, och sömn kan man ju inte heller undvika.
 
@Voeux Låter svinjobbigt, försökte tänka tillbaka på hur mina barn sov i samma ålder men det är tyvärr helt bortraderat från mitt minne såhär 2,5 år senare 🙈. Jag kommer dock ihåg att vi bar runt på varsitt barn i evigheter och skumpade för att de skulle sova, känns så sjukt nu men det var det enda sättet vi lyckades med.
Något mina barn gillade var att ligga lite trångt, de fick en sovorm som de brukade gosa upp huvudet i, tror att det liksom blev som en typ av hållande.
 
En tanke.
Till vuxna människor som är motoriskt oroliga är en del ju hjälpta av tyngdtäcke. Nu kanske inte tyngdtäcke är att rekommendera till så små barn m kanske är tanken ngt som kan hjälpa? Att hen vill ha tyngre på sig?
Nu kanske någon redan har skrivit det (har inte hunnit igenom hela tråden) men min storebror hade en sovpåse till sina barn när de var små som hade en inbyggd liten tyngd på bröstet. Kändes typ som en liten vetekudde. Kanske kan vara något. Har för mig att mina brorsbarn hade den i den ålder @Voeux son är.
 
Nu kanske någon redan har skrivit det (har inte hunnit igenom hela tråden) men min storebror hade en sovpåse till sina barn när de var små som hade en inbyggd liten tyngd på bröstet. Kändes typ som en liten vetekudde. Kanske kan vara något. Har för mig att mina brorsbarn hade den i den ålder @Voeux son är.

Snabb googlande hittade en produkt som heter babydeepsleep.
 
Han blir lugnare när jag sover med en arm över honom så det är synd att inte tyngdtäcke fungerar. Dock vet jag att jag sett pyjamas/sovpåse med en liten lättare tyngdplatta insydd över bröstkorgen. Vet inte om/hur det används i Sverige dock.
Vi la en ljummen vetekudde över sonens ben när han var riktigt liten. Han fäktade och sparkade så han väckte sig själv hela tiden, framförallt i samma ålder som din.
När han sen knäckte koden för att krypa lugnade det ner sig med sömnen också.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 395
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 008
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 563
Senast: Badger
·
Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 480
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp