Bukefalos 28 år!

lastningskrångel

B

Beauty_Boss

Har lite krångel att lasta min 5åring..
Han är absolut inte rädd, bara tjurig.
Lasttränade honom idag och efter 15-20 min ställde sig mamma bakom honom och petade lite på hans rumpa med handen och då gick han rätt in i transporten utan problem.
Testade några till gånger och det räckte med att mamma ställde sig bakom för att han lugnt skulle gå in i transporten.
Har ni några tips om vad jag ska göra för att få honom att gå in utan att mamma står där bak?
Kan tillägga att jag bara haft honom i 6-7 veckor..
 
Sv: lastningskrångel

Har lite krångel att lasta min 5åring..
Han är absolut inte rädd, bara tjurig.
Lasttränade honom idag och efter 15-20 min ställde sig mamma bakom honom och petade lite på hans rumpa med handen och då gick han rätt in i transporten utan problem.
Testade några till gånger och det räckte med att mamma ställde sig bakom för att han lugnt skulle gå in i transporten.
Har ni några tips om vad jag ska göra för att få honom att gå in utan att mamma står där bak?
Kan tillägga att jag bara haft honom i 6-7 veckor..
Står du framför eller brevid när du lastar. Om du står framför kanske du ska gå brevid istället. Kanske ett dressyrspö att peta på baken med istället för din mammas hand?
 
Sv: lastningskrångel

Då skulle jag inte ha så bråttom, utan använd dig av mamma ett tag till.
När du din häst känner varandra bättre, så kan du själv lastträna att skicka in hästen, be nån hjälpa dig i början med att locka framtill med tex en hink med morötter. Men hästen ska gå in själv. Det enda personen framtill gör är att låta trevlig, skaka hink och se till att hästens huvud inte hamnar under bommen. Har du möjlighet i början så börja utan frambom, stängd dörr och hinken på golvet. (Mycket mer naturligt för hästen)
Du är kvar baktill och driver, med röst till och böjra med.
Sen kan du bara lägga ett äpple i en hink framtill och skicka in själv.

Men ha inte så bråttom, ta hjälp så ofta du kan, så du och din häst kan bli säkra på varandra. Men använd hjälpen framtill, så din häst alltid går på själv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 397
Senast: AraSlei
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 277
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp