Lastningsproblem!!

Eliteanka

Trådstartare
Min 4åring har utan problem gått att lasta och har gått in nästan direkt varje gång. Men för ett tag sen så fastnade han under mellanväggen med bakhoven och skadade sig. Inget allvarligt men tror det har gjort rätt ont för han var väldigt stirrig under hela färden (var tvungen att fortsätta köra). Efter det så lastade jag inte honom på ett tag. Sen skulle vi lastträna honom, med en annan transport och han gick på nästan direkt, tänkte att då är det nog inget problem. Men när vi använde samma transport som han skadat sig i så totalvägra han gå in. Han är absolut inte elak eller verkar inte rädd heller. Men han bara vägrar. Har provat att peta på honom med spö, trycka in honom, vänta in honom och allt annat sånt där man kan göra. Vi försökte i 4 timmar och gav sen upp, hade inget annat val... Tänkte börja lastträna återigen nu om några veckor. Tror ni det kan bero på att han faktiskt skadat sig i den transporten så att han vägrar gå in? Borde jag försöka med samma transport eller ta en annan? Och vad ska jag tänka på när jag ska träna honom? ALLA tips är välkomna, för lasta hästen måste jag ju kunna göra! ;)
 
Sv: Lastningsproblem!!

Jag tror hästar är smartare än vi kan förstå. Tror att han minns den transporten han skadade sig i. Prova o köra honom i en annan transport ett par gånger och
testa sedan igen med den han skadade sig i. Hoppas det funkar! Lycka till :-)
 
Sv: Lastningsproblem!!

Hästar har ett mycket bra minne för detaljer, nästan fotografiskt. Exempelvis om man ändrar något litet i en invand miljö så reagerar hästen mer på det än vad den gör på en helt ny miljö. Hästar generaliserar inte heller, det är därför man måste träna samma sak flera gånger i olika miljöer innan det accepteras fullt ut av hästen. Detta kan man ju använda till sin fördel. Att din häst inte generaliserar har du ju redan märkt eftersom den utan problem gick att lasta i en annan transport. Om du förändrar utseendet i din transport på något sätt kan det räcka för att hästen inte ska sammankoppla lastningen med det där tråkiga som hände. Det behöver inte vara så stor förändring, sätt för fönstret med en pappskiva eller tejpa ränder i en avvikande färg på väggen. Det är mitt tips, du kan ju alltid pröva :)
 
Sv: Lastningsproblem!!

Hästar har ett mycket bra minne för detaljer, nästan fotografiskt. Exempelvis om man ändrar något litet i en invand miljö så reagerar hästen mer på det än vad den gör på en helt ny miljö. Hästar generaliserar inte heller, det är därför man måste träna samma sak flera gånger i olika miljöer innan det accepteras fullt ut av hästen. Detta kan man ju använda till sin fördel. Att din häst inte generaliserar har du ju redan märkt eftersom den utan problem gick att lasta i en annan transport. Om du förändrar utseendet i din transport på något sätt kan det räcka för att hästen inte ska sammankoppla lastningen med det där tråkiga som hände. Det behöver inte vara så stor förändring, sätt för fönstret med en pappskiva eller tejpa ränder i en avvikande färg på väggen. Det är mitt tips, du kan ju alltid pröva :)

Jotack, att de reagerar på ändringar märkte jag när jag bytte transport. Från den mörkbruna med gult tak och utan mittstolpe till en helvit med mittstolpe, fönster och skötardörren på vänster sida gjorde att min mycket lättlastade häst blev jätterädd och kastade sig ur transporten fem gånger innan han på darrande ben klev in.
Visserligen husse som lastade men det hade inte spelat någon roll tidigare.

Har du möjlighet att hyra/låna en annan transport ett tag för lastträning och åkning?
 
Sv: Lastningsproblem!!

Tack för svaren!
Den transporten han skadade sig i tillhör stallet där jag har honom, så det är inte min (tur det!!!).
Jag och en vän ska prova att lasta honom i en stor enhäststransport, så det blir mycket plats till honom och det är ljust o så! Men detta kommer inte ske förrän om några veckor. Hoppas verkligen att det bara är den transporten han skadade sig i som han kommer vägra gå in i och inte alla andra med...
 
Sv: Lastningsproblem!!

Om det hade varit min häst som hade skadat sig i en viss (typ av) transport, hade jag nog inte velat använda den transporten mer, så jag är benägen att hålla med din häst om att den transporten är inte trevlig ...;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 380
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp