Bukefalos 28 år!

Lastträning - katastrof

S

Skippy

Just nu hatar jag min ponny så mycket. :mad: Vi skulle lasta honom för första gången idag och han har enligt förra ägaren slutat bråka vid lastning. Men nej då, han skulle inte gå på! Han var inte ett dugg rädd utan man såg i hans ögon att det bara var tjur. Vi lockade, drog, använde linor, körde upp mot en vägg men nej han gick inte på! Jag var helt säker på att jag skulle döda honom så arg som jag var :devil: Dessutom klämde han mitt finger (som redan är blått sen jag klämt det i en dörr) Tillslut fick vi upp alla fyra benen på rampen men längre skulle han inte gå, så efter 8 timmar var vi tvugna att ge oss. Imorgon ska vi testa igen och jag behöver ALLA tips jag kan få för puckoponnyn (nytt smeknamn) ska på den där j'vla transporten!

Hur får ni in era transporträdda hästar?
Och vad mer kan jag göra för att på på honom?

Han får tills på söndag på sig, sen ringer vi experthjälp. Men det är ju alltid bra att höra hur andra gör :)
 
Sv: Lastträning - katastrof

bli inte arg är ett bra råd :p

det låter inte som att du tror att din ponny är rädd.. men se till att ni har gått om tid, undvik att stressa och försöka skynda på det massa (brukar bara bli värre då)..

dra inte om han gör motstånd och inte vill gå det hjälper knappast..

mja. inte lastat överdrivet många trillskande hästar i mina dagar.. märkligaste lastningen var en tjej som satt upp och red in ponnyn i transporten efter att x-antal vuxna försökt baxa in det lilla livet utan att lyckas..
 
Sv: Lastträning - katastrof

*hoho* jag känner igen det där! Så är min d-ponny! (som tur är är hon uråldrig och behöver inte tranporteras) *puh*

Men vi brukar backa upp transporten till stalldörren ta ur mellan väggen ur transporten och sätta den som en vägg mellan stallväggen och transporten på ena sida och ha en annan skiva på andra sidan så hon bara kan komma in i transporten... Sen lägger vi ev. en lina runt rumpan och pötter in henne:)

Har du provat att backa på honom??? Det kan vara en bra lösning de flesta hästar gillar att åka baklänges och har man bara en rejäl bom bak så går det ju alldeles utmärkt:)
 
Sv: Lastträning - katastrof

Provade ni med att lägga något över ögonen? Typ knyta fast en jacka eller så? Fungerade toppen med en av de envisa unghästarna vi hade. Om det är bra ur alla synviklar vet jag inte, men då gick hon alltid på på en gång, annars kunde man stå där hur länge som helst (16 timmar stod vi innan vi kom på jack-knepet). Och den hästen stod som en prinsessa när hon väl kom in i transporten ska tilläggas, hon var inte rädd på något sätt. Bara en j***a pissmärr. ;)
 
Sv: Lastträning - katastrof

Den lasträdda pållen på ridskolan åkte baklänges och lastades genom att hon backades på med jacka knuten över huvet. mkt smidigt..
 
Sv: Lastträning - katastrof

Haha, 8 timmar??! Så länge skulle nog inte ens min über-envisa foderhäst orka streta emot :crazy: Jag har samma problem som du, vilka metoder vi än använder så vill han inte gå på transporten! Det sätt som har fungerat bäst hittills är nog att ta ett långt kraftigt rep + ett "halsband" (som man har på kor, kommer inte på vad det heter) runt halsen. Sedan lägger man repet ett varv runt bommen inne i transporten, och drar sedan in hästen bit för bit. Sedan när hästen är inne kan man backa ut igen, och börja om från början, och fortsätta tills hästen går på utan att bråka. Sen får det räcka, då får hästen gå tillbaka till hagen/stallet.
Problemet med min foderhäst är att han kastar sig bakåt hela tiden, men det blir i princip omöjligt eftersom repet håller emot. Därför ska man INTE sätta fast repet i grimman, utan ha ett "halsband" runt halsen.
Egentligen tror jag inte att det här är den bästa metoden i längden, eftersom den kan bli ganska hårdhänt om hästen bråkar mycket. Men jag fick hjälp av några personer som hade erfarenhet av den här metoden, och det fungerade ju i alla fall. Men helst ska man nog skaffa professionell hjälp så att allt blir rätt redan från början, för att hästen ska skapa förtroende för människan.
Kom ihåg att ta det lugnt, för ingenting blir egentligen bättre av att man blir arg på hästen. Tro mig, jag vet, för jag brukar bli extremt arg vid såna tillfällen!;)
 
Sv: Lastträning - katastrof

Det jag tolkar på ditt inlägg är att du inte haft den så länge och att den tidigare varit problem vid lastning men nu hade förra ägaren fått bukt med det?
Förmodligen har den inte sett dig som ledare ännu och därför tycker den att den inte behöver gå in i transporten. har själv en häst som tog 7 timmar att lasta första gången jag lastade och med massor och åter massor av tålamod och en vishet (utan att bli arg, för det funkar inte), så går han in utan problem nu. Får t o m skynda mig själv att hinna gå upp på rampen innan hästen sprungit in frivilligt. Men det tog över 1 år med massor av lastträning innan vi kom dit vi är idag. Hade t o m en expert som hjälpte mig med lastträningen, han fick in hästen på ett par minuter de gånger han försökte. Och han hjälpte mig ca 5-6 gånger tills allt fungerade perfekt. Efter det så fungerade det 4 gånger för mig att fp in hästen själv, sedan blev det kört igen. Lasthjälp kan funka ett tag, men om hästen inte ser dig som ledare, lär du få problem igen. Nu är det över 3 år sedan jag hade några som helst problem. Som längst kan det ta 5 minuter att lasta nu, och då om han tvekar en stund, för det mesta tar det 1-2 minuter.

Ni gav upp efter 8 timmar, jag tror inte det kommer gå bättre i morgon, tyvärr, och det pga att ni skulle inte gett upp alls. När vi höll på i 7 timmar så körde vi den sista timmen med uttröttningmetoden. Linor fungerade inte för han är bakskygg, spö fungerade inte av samma anledning. Utan vi var fyra stycken som turades om 2 och 2. En ledd hästen, den andra flyttade hästens hovar en i taget upp i transporten, och när han kom för högt upp så började vi om. Och vi lät inte hästen vila en enda sekund, när de första 2 var trötta och inte orkade med så avbytte vi med de andra två så fick de första två vila och de andra två köra så länge de orkade, så höll vi på. På det viset så hade vi hela tiden möjlighet att samla krafter och hästen inte, så till slut snubblade hästen mer eller mindre in i transporten och vi snabbt upp med luckan.

Men detta var när vi skulle hämta hästen och absolut var tvungen att få in den i transporten. Detta är inte den metod jag använt när jag har lasttränat hästen. Då har jag 2-3 ggr i veckan gett hästen sin kvällsmat (endast kraftfodret då) i transporten. i början har jag nöjt mig med att han stått delvis på rampen och ätit och när det fungerat bra så har jag stegvis flyttat hinken längre och längre in i transporten. men detta är inget som bara tar 1 eller 2 veckor utan kan ta betydligt längre tid som flera månader om den är tillräckligt envis. men ha bara massor av tålamod så ska det nog fungera.
Lycka till.
 
Sv: Lastträning - katastrof

vi hadde ett fullblod förut som var jätte svår att lasta hon stegrade och höll på (hon ramlade baklänges en gång) vi eller mamma fick spesialhjälp oh dom backade fram transporten till ingången stallet . då gick det oftast mycket bättre för då såg hon inte att det var som ett litet rum hon skulle kliva in i det fungerade mycket bättre!
 
Sv: Lastträning - katastrof

Min unghäst har varit superkrånglig att lasta....hon fryser fast på rampen och vägrar gå på....kan flytta en hov då och då, men så fort hon kommer nästan in så tynger hon sej bakåt....

Vi har kört den metoden att vi slår repen runt frambommen (precis som en annan nämnde)....och fick hon slita och dra tills hon kommer fram till att det hjälper inte....så slutade hon med att slänga sej....

Men däremot kunde kan inte ge min häst minsta lilla smakprov (vi använder lockhink med mat/godis), för så fort hon fick minsta lilla i munnen så tyckte hon att det var dags att gå av så vi får absolut inte låta henne smaka minsta lilla innan hon är helt på....

När vi köpte henne sa dom att hon absolut inte gick att lasta....trot eller ej, vi fick på henne efter 2 minuter....jahopp tänkte vi, smidigt värre....

Andra gången tog det dock närmare 2.5 h....Tredje 1.5 och nu sista gången (kört lite emellan) tog det endast 2 minuter att lasta....så nu ska vi ut och åka på söndag, får vi se hur det går....

Det enda jag vet är att våld går inte....det blir bara värre...min valack satte domtröja på,linor bakom rumpan och slog in med spö....Sen lasta jag och mamma honom en gång med en morot och mamma som höll sin hans på hans bakdel och smackade, efter det har det ej varit några problem alls...nu gnäggar han och stanpar när han ser transporten och blir mycket arg när han inte får åka....;)

//Domino_s
 
Sv: Lastträning - katastrof

vi hadde ett fullblod förut som var jätte svår att lasta hon stegrade och höll på (hon ramlade baklänges en gång) vi eller mamma fick spesialhjälp oh dom backade fram transporten till ingången stallet . då gick det oftast mycket bättre för då såg hon inte att det var som ett litet rum hon skulle kliva in i det fungerade mycket bättre!

ja och sen om man har det mörkare i stallet och ljusare i transporten så går dom ju in pga att det är ljusare har jag hört...

jag hade också problem med både hbl. och araben, vi tog ut en Nh. tränare som hjälpte oss, och de sa bara klick så går gick det som på räls efteråt, de va lixom ge o ta hela tiden, så fort hästen närmar sig ett steg så ger man efter, tar igen o ger efter när den kommer närmare, backar o sen kör på igen....
och med en kompis häst så ställde han sig och hoppade i transporten DÅ gick hästen in, vi stod mest såhär :eek:

jag kan ge tips på en bra nh.tränare (jag brukar inte vara sådär jätte "hipp" på sånna, men han är guld :) om du nu bor i närheten av sthlm/söder om sthlm) :)
 
Sv: Lastträning - katastrof

Jag känner igen det där...Min häst var också så första gången vi skulle lasta henne:(
Mewn sen fick jag lära mig världens enklaste knep;) :bow:

Se till så att du har antingen träns eller grimma med kedjegrimskaft på hästen. Ett halvlångt spö och en lite längre lina till hjälp.
Du kan börja med att visa vvem som bestämmer ifrån marken genom att flytta honom åt båda sidorna och bakåt med spöet som hjälp. Han får absolut inte gå emot dig eller försöka flytta dig...
Sedan går du bara, bestämt mot transporten.
Om han stannar backar du honom och för honom på en liten volt runt dig. Det är inte han som ska springa runt dig utan du som ska föra honom!
Direkt när du känner att du har kontrollen(du för honom)går du mot transporten igen. Han får inte ha någon tid att tänka hur han ska göra(gå in eller ej)
Stannar han gör du samma sak igen och om han börjar backa är det viktigt att du genast byter håll så att du backar ut honom(inte tvärt om)!!!
Så här håller du på tills han går in...(min pålla gick in på redan tredje försöket när vi gjorde såhär):banana:

Såp lycka till nu med lastträningen:bow: (och ett annat bra tips: Vad som än händer, håll huvudet kallt);)
 
Sv: Lastträning - katastrof

Jag känner igen det där...Min häst var också så första gången vi skulle lasta henne:(
Mewn sen fick jag lära mig världens enklaste knep;) :bow:

Se till så att du har antingen träns eller grimma med kedjegrimskaft på hästen. Ett halvlångt spö och en lite längre lina till hjälp.
Du kan börja med att visa vvem som bestämmer ifrån marken genom att flytta honom åt båda sidorna och bakåt med spöet som hjälp. Han får absolut inte gå emot dig eller försöka flytta dig...
Sedan går du bara, bestämt mot transporten.
Om han stannar backar du honom och för honom på en liten volt runt dig. Det är inte han som ska springa runt dig utan du som ska föra honom!
Direkt när du känner att du har kontrollen(du för honom)går du mot transporten igen. Han får inte ha någon tid att tänka hur han ska göra(gå in eller ej)
Stannar han gör du samma sak igen och om han börjar backa är det viktigt att du genast byter håll så att du backar ut honom(inte tvärt om)!!!
Så här håller du på tills han går in...(min pålla gick in på redan tredje försöket när vi gjorde såhär):banana:

Såp lycka till nu med lastträningen:bow: (och ett annat bra tips: Vad som än händer, håll huvudet kallt);)

Det är bara det att han har respekt för mig på marken, han backar när jag ber honom, flyttar när jag ber honom, gör skänkelvikning när jag ber honom. Han följer mig även om jag inte har honom i grimskaft. Men när vi skulle få in honom hade han ingen respekt för mig alls ! :crazy: När han såg linorna, eller spöt så vägrade han gå, stegrade sig och gjorde allt för att inte gå för nära transporten. Han fryser fast i marken och rör sig inte! :crazy: När vi var så nära att få in honom, stegrade han sig och slog huvudet i transport taket och kutade ut. Så stannade han efter 10 meter och väntade på oss, så han är ju inte rädd för transporten utan det är bara tjur, det såg man på hans ögon när vi nästan fick in honom. Han såg rentav elak ut. :crazy: Men ska testa det där med halsrem, och så får vi se om han är mer sammarbetsvillig idag.
 
Sv: Lastträning - katastrof

Det är lätt att bli arg och tappa tålamodet efter en stund, men TYVÄRR hjälper det aldrig:crazy: Det enda som hjälper är träning och åter träning, inte alls fel att ta till experthjälp, det kan ju bara vara ngt litet fel ni gör när ni ska lasta pållen, som snabbt kan rättas till av en som kan:smirk:

Lycka till!
 
Sv: Lastträning - katastrof

Jag har ett förslag på lastning. Du kan ju testa iallafall. Jag har nämligen en Nordsvensk som har varit så otroligt j-vla envis(inte ett dugg rädd, bara envis) och det har tagit ett tag att lasta henne. Sedan kom en kompis och visade hur hon brukar lasta och det gick hur bra som helst.

Börja så här: Gå på tvären över lemmen några gånger och beröm mycket. Dra boxväggen åt sidan så det blir stort. ha antingen grimma, eller träns, jag hade bara grimma trots att min häst är superstark men det ska vara så lite obehagligt som möjligt, sedan kopplade vi på en longerlina som vi trädde över bommen fram i transporten och som den som står på hästens vänstra sida håller i (rekomenderar att man är 2 dom första gångerna). Man har bara ett lätt motstånd i longerlinan men man låter hästen backa om den vill. Man får inte börja dra. Hästen får INTE vika av på sidorna så på varje sida står en person och ser till att framåt och bakåt är det enda håll som gäller. Mycket beröm när hästen går framåt. Inte beröm när hästen går bakåt men inte agressivitet heller. Dock absolut inte traska över er på sidorna. Min häst tröttnade på detta väldigt fort....-jaha, äh, jag får väl gå in då. Detta var ju jättetråkigt!

Hoppas att du förstod min förklaring!
 
Sv: Lastträning - katastrof

När min häst krånglade tog jag min jacka satte över huvudet på han, snurrade runt lite så han blev oorienterad å pratade samtidigt mkt me han. Å sen var det raka vägen in utan krångel. Man måste gå in väldigt försiktigt så dem inte snubblar på nåt. Han såg ju inget så han hade väl inget annat val än att följa. Jag fick tipset av min kompis vars 3års hingst krånglade å då hade hon gjort så här å det funkade. Jag behövde göra det 3gånger å sen dess har han gått in varje gång utan krångel å utan jacka på huvudet.

Självklart vill man väl göra på annat sätt helst men jag ville inte bråka me han så då var det här ett väldigt lugnt å smidigt sätt!

Hoppas du får in din häst idag!
 
Sv: Lastträning - katastrof

Ja gör det! Berätta gärna hur det gick oxå! För mig blev det lite som en aha upplevelse faktiskt:crazy: !
 
Sv: Lastträning - katastrof

Din häst låter ganska lik min. Han ville inte gå in i släpet och jag såg på honom att han inte var rädd utan han hade bara bestämt sig för att inte gå in.

Vi provade locka in honom lungt och försiktigt. Det struntade han totalt i. Han ville inte ens ha godis. Sen prova vi linor. Inget bra resultat. Vi provade även att lägga rep runt bommen som någon beskrev i ett annat inlägg. Då kom han in efter mkt bråk. Han höll på att skada sig ordentligt på bakljusen på släpet så det är inget jag ville göra igen.


Nu vet jag inte hur din häst gör men min svängde på kroppen med rumpan först så det var omöjligt att få honom rak mot släpen.
Det var riktigt farligt eftersom han struntade i att han mejade ner människor.

Lösningen var att "stöta" honom i rumpan med en kvast när han ville svänga på kroppen. Kvasten hade han mer respekt för samt att människorna kunde hålla lite avstånd och inte blev ihjälklämda. När han väl var rak så fick han några stötar i rumpan för att visa att han skulle gå framåt. Svängde han på kroppen fick han hela tiden gå tillbaka samma väg som han kom ifrån, aldrig gå ifrån släpen och börja om utan framåt var enda alternativet. Det funkar inte att dra utan drivningen måste komma bakifrån. Man måste tänka på att hålla huvudet rakt fast han svänger på kroppen. (han lyckades slita sig ett par gånger när huvudet inte var rakt mot släpet) Då gick han in efter en ganska kort diskution faktiskt. Sen har vi kunnat trappa ner användandet av kvasten och nu kan jag lasta honom själv :love: Till en början hade vi tre människor och två kvastar när vi skulle åka och träna. Men nu går det hur bra som helst utan kvast tom.

Vi behöver inte kvasten längre och han är super lätt att lasta nu. Går på hur bra som helst. Men kvasten ligger alltid i släpet iaf. Man vet ju aldrig.

Alla hästar är olika det gäller bara att hitta det som funkar för just din häst. Linor funkar bra på en del, men det var totalt meningslöst på min. Du får prova dig fram. Men ge aldrig upp! Hästen ska in om du har sagt att den ska det, om den slipper ena dagen för att den bråkar så kommer den garanterat att bråka nästa gång igen. Håll ut och lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Lastträning - katastrof

det bästa sättet är att låta hästen själv gå in i trailer. utan linor å konstiga grejjer folk skrivit hittills.

detta kan kräv tid men du får en säker häst att lasta.

ta ut hästen på morgonen (den skall absolut inte ha fått nån mat i sig tidigare på morgonen)

ha h*ns mat i trailer, vänta tills hästen går in.gör abbsolut ingenting förutom att inte låta hästen gå bort från trailer,inte ett steg. men säg ingenting. beröm då den är inne
förr eller senare går den in.
jag satt i 2 timmar första mogonen i - 13c
upprepa varje morgon/ dag/(kväll)
efter en vecka gick ponnyn in problemfritt.

dock kanske det inte funkar om hästen har väldiga trauman av lastning, men då ska det nog vara väldigt extrema fall.
 
Sv: Lastträning - katastrof

vill ännu tillägga, bli ALDRIG arg på en häst som inte vill gå in, då utsöndrar du adrealin som hästen känner av vilket gör den antingen väldigt uppjagad eller ännu räddare.

att behålla lugnet är det viktigaste, om manstår och flåsar, är röd i ansiktet och svär.. då funkar ingenting.

om man flåsar uppfattar hästen det som att man är rädd/uppjagad och man smittar av sig.

det finns ingetning du kan lära din häst om du flåser,utsöndrar adrenalin eller är allmänt stressad. detta gäller i all hantering och inlärning.

(en sak funkar det med, om man vill ha fram en ordentlig skengalopp :P)
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 563
Hästhantering Jag var och hämtade en häst för snart två veckor sedan, och redan i början av lastningen märkte jag att det är inte en "lättlastad"...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 553
Senast: Capel
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många trådar om lastning, men hittar inte riktigt rätt i andra trådar, skapar därför en egen. Nu till saken...
Svar
15
· Visningar
1 894
Senast: Anastacia
·
C
Hästhantering Hej alla. Jag har en underbar snart 5årig halvblodsvalack ca 173cm stor och väger säkert 700kg. Suuuper vid ridning men rätt hård i...
2
Svar
22
· Visningar
2 052
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp