Bukefalos 28 år!

Lastträning - katastrof

Sv: Lastträning - katastrof

Tack för alla tipsen! Lät komiskt det där med kvasten :D Idag vägrade han ens gå inärheten av transporten :/ Slet sig flera gånger och stegrade som en tok så imorn ringer vi hjälp! Det är en kille som har kurser i hästledarskap, han lär ut ledarskapsövningar som man ska göra innan man lastar :) Dyrt men funkar det så är de värst pengarna!
 
Sv: Lastträning - katastrof

ujujuj.. förstår din ilska. En häst jag hade för ett antal år sedan var exakt likadan. han klev upp på rampen, men absolut inte längre. en gång när jag skulle till en mer känd tränare hade vi bråttom som vanligt (jag är jämt i sista sekunden.) Jag tror vi var 8 stycken som försökte få upp nordisen i transporten (!), men man såg att han bara tyckte det var skoj. han stod liksom och vippade på "tårna" när vi försökte putta in honom. sen rymde han. dagens skämt.:devil:
Sedan när man var helt slut själv så blev han uttråkad och gick bara på!

Vi använde allt möjligt på den hästen, men lösningen hittade vi hos en annan häst i stallet som nordisen var lite tänd på (stackarn var bara 4 bast och nykastrerad). Vi ställde stoet framför dörren framtill så han såg henne genom transporten. Så övertrampad som jag blev då har jag aldrig blivit (jag låg under hästen i transporten.) men nu stod han ju där iaf.

så inga dumma förslag är att förkasta!
Hoppas du hittar ett sätt!
 
Sv: Lastträning - katastrof

om det är t*rd så är det verkligen värt pengarna. det finns väl ingen häst han inte fått till.
 
Sv: Lastträning - katastrof

Det är han :) Min pappa känner honom :D En, berättade mamma ;) Nån som stod i ås.
 
Sv: Lastträning - katastrof

sopekvasten har vi oxå haft mycket glädje av :angel: :D fast vi brukar "peta" hästen på hasen/strax under :p
 
Sv: Lastträning - katastrof

Just nu hatar jag min ponny så mycket. :mad: Vi skulle lasta honom för första gången idag och han har enligt förra ägaren slutat bråka vid lastning. Men nej då, han skulle inte gå på! Han var inte ett dugg rädd utan man såg i hans ögon att det bara var tjur. Vi lockade, drog, använde linor, körde upp mot en vägg men nej han gick inte på! Jag var helt säker på att jag skulle döda honom så arg som jag var :devil: Dessutom klämde han mitt finger (som redan är blått sen jag klämt det i en dörr) Tillslut fick vi upp alla fyra benen på rampen men längre skulle han inte gå, så efter 8 timmar var vi tvugna att ge oss. Imorgon ska vi testa igen och jag behöver ALLA tips jag kan få för puckoponnyn (nytt smeknamn) ska på den där j'vla transporten!

Hur får ni in era transporträdda hästar?
Och vad mer kan jag göra för att på på honom?

Han får tills på söndag på sig, sen ringer vi experthjälp. Men det är ju alltid bra att höra hur andra gör :)

Du kan ju börja med att inte bli förbannad. Du visar bara dåligt ledarskap och dessutom beter du dig som ett rovdjur, vilken häst skulle gå in i en låda bara för att ett rovdjur ville det?

Jag skulle tro att din ponny har en bra anldening till att inte vilja gå på. Kan du vara helt säker på att han inte är rädd? Det kan vara mycket svårt att se, har jag själv just fått lära mig. När man lärt sig att se rädslan, för det är nästan alltid det, så är det mycket lättare att hitta en lösning.

Om jag var du skulle jag inte försöka igen själv, utan ringa en duktigt NH-tränare som kan hjälpa dig och din ponny igenom det här.
 
Sv: Lastträning - katastrof

låter som min häst det där .P gäller att tjura så mkt som möjligt. sätt hästen i grimma o grimskaft, utrusta dig med några morötter el dyl. och ägna hela långa dagen åt att nosa på transporten, var vid den, gå föri den, gå INTE in i den. stressa inte honom. han behöver inte gå in i den. men för vare gång du håller på, så lite närmare.
för oavsett om förre ägaren hade fått bukt på det, så är det ju du som är hästens ledare nu, och det är du som måste visa att transporten är ofarlig!

bra att du kommer att få experthjälp också, men du ska tänka på att det kommer att komma en dag då du ska lasta hästen utan experten vid din sida. så ta in allt denne har att säga och träna på det; ta det lugnt. jag hade personligen inte gillat att gå in i ett sånt trångt, klaustrofobiskt utrymme bara sådär ;)

lycka till!
 
Sv: Lastträning - katastrof

Nu har du bestämt dig för att skaffa hjälp, men till andra som läser den här tråden: lås inte fast hästens huvud genom att dra linor över bommen, dra in hästen etc. Det är lättare än man tror att skada de känsliga nackkotorna, och en sådan skada kan bli betydligt värre än man kan föreställa sig.

Det bästa och säkraste är att lära hästen att skickas in i transporten. Det är helt OK att hästen är tveksam att gå in, hästar är klaustrofobiska av naturen. Det är hästen som bestämmer takten på lasttträningen. MEN jag bestämmer vad som ska göras. Och där kommer ett stort ansvar på den som hanterar hästen. Att kunna avgöra vad hästen är redo för. Det kallas horsemanship. Att kunna hästar.

Mina hästar får gärna ta tid på sig att gå in. De får däremot INTE och ALDRIG backa eller gå på sidan av lastrampen. De får stanna och stå still, de får titta, snusa, sträcka in halsen i lugn och ro. Undersöka. MEN aldrig försvinna från stället. När hästen väl insett att 1) den kommer inte undan 2) det inte är hemskt i transporten kommer den såsmåningom att ge med sig. Alltid.

Men det gäller att vara en pålitlig ledare, inte inte kräva mer än hästen klarar av.
 
Sv: Lastträning - katastrof

Måste bara fråga, när hästen inte får gå bakåt/åt sidan. Får de inte ta ett steg åt fel håll då? Hur hindrar ni det?
Har här en liten häst som går lite som han vill. Får han inte gå kan han stegra istället. Nu har det gått bra några gånger (länge sedan vi lastade) men man vet aldrig hur nästa gång går :p
 
Sv: Lastträning - katastrof

Nej, den får stå still och gå framåt. Det är valmöjligheterna.

Redan innan lastträningen får man träna lite med hästen och stämma av så man pratar samma språk. Stopp betyder stopp. Gå aldrig emot människa. Om jag stoppar med min kropp betyder det att man INTE får gå över. Det gäller ju också förlängningen av min kropp, d v s armar och ett spö som verkar som min förlängda arm.

Det är oftast inte något problem för hästen att förstå de här signalerna om man är tydlig och konsekvent. Det som blir problemet är när hästen tror att den har en valmöjlighet till. Att gå därifrån. Innan man har fått den regeln på plats kan det bli lite "hela havet stormar". Beror helt på hur hästen är hanterad innan, är min erfarenhet.

Aldrig slå. Visa. Be. Begär. Kräv.
 
Sv: Lastträning - katastrof

Inte ett litet steg alltså. Gäller även när tex ena framhoven är på rampen? Då ska hoven vara kvar där (eftersom hästen själv satt dit den) eller? Och sedan väntar man ut den. Ska prova det. Vi har försökt liknande men då sagt åt honom att gå upp på rampen etc. Kanske ska prova låta honom bestämma NÄR, men vi bestämmer ATT. Om vi nu får mer problem alltså :)
 
Sv: Lastträning - katastrof

Om hoven står och väger mellan ramp/mark är det ju klart önskvärt att hästen korrigerar framåt. Men visst, jag kan acceptera att hoven glider ner, men så är det ju inte. Det är ju hästen som beslutar sig för att tänka bakåt istället för framåt.

Om hästen sedan står och blir rastlös (då är den trygg och har tråkigt) begär jag att den går fram ett steg till. Orolig, då väntar vi där ett tag. Rastlös och tråkigt - ett steg till.

Det gäller ju att bevisa att man är en samvetsgrann och pålitlig ledare, att det är trevligt och tryggt att vara i transporten. Ett bra sätt att skapa trygghet tycker jag är fodra i transporten. Inte LOCKA med foder, utan när hästen väl är inne får den stå en timme och äta där. Istället för att ta in i boxen och fodra, lasta och fodra. Då blir det både naturligt och det finns en motiviation. Och en positiv spiral. En häs som är trygg kan äta. Ibland kan det vara så att hästen känner sig trygg för att den äter (inte alltid, beror på hur ängslia de är).

Den gången du brister i din pålitlighet som ledare, d v s sätter hästen i en situation den inte klarar av - då kan du inte längre kräva den respekt hästen ska ha för sin ledare. Då får du börja bygga igen.

Var därför noga med vad du kräver och hur du kräver det. Ett litet felsteg kan kosta mycket...
 
Sv: Lastträning - katastrof

Jag hade för ett par år sen en häst som inte ville gå in i transporten, vi provade med linor & gud vet allt...
Det enda som funkade med henne var att jag höll i grimskaftet och hade en medhjälpare som lyfte hov för hov tills hon var uppe på rampen, då gick hon in hur fint som helst!!
 
Sv: Lastträning - katastrof

*KL*

Jag hade en häst som helt plötsligt bestämde sig för att hon inte skulle in i transporten. Jag kände hästen väl och hon var inte rädd, bara envis. Vi gjorde så att vi tog två linor som vi korsade bakom henne för att kunna styra så att hon alltid stod rätt. Dessutom en lina från grimman och runt bommen. Steg för steg fick vi henne in genom att absolut inte slita utan bara hålla såpass sträckt att det blev obehagligt. Så fort hon lättade någonstans så drogs linan efter.
Mest tryck var det på linorna runt baken, där fick hon stå så att det var lite obehagligt och lättare att ta ett steg framåt.

Efter en del tjurande gick hon in. Vi gjorde så ett par gånger och sedan behövde man bara lägga repet över bommen när vi skulle fara från stallet så gick hon in. Hem gick hon direkt in.

Nu var hon lättlastad sedan tidigare, detta vara bara något hon fick för sig att testa.Vi var tre personer.
 
Sv: Lastträning - katastrof

HAN GICK IN! :) :) :) Direkt! Han gick rakt på utan att ens tveka idag! :) Min ponny är verkligen konstig ;) Vi ska testa några fler gånger den här veckan :)
 
Sv: Lastträning - katastrof

Du kan ju börja med att inte bli förbannad. Du visar bara dåligt ledarskap och dessutom beter du dig som ett rovdjur, vilken häst skulle gå in i en låda bara för att ett rovdjur ville det?

Jag skulle tro att din ponny har en bra anldening till att inte vilja gå på. Kan du vara helt säker på att han inte är rädd? Det kan vara mycket svårt att se, har jag själv just fått lära mig. När man lärt sig att se rädslan, för det är nästan alltid det, så är det mycket lättare att hitta en lösning.

Om jag var du skulle jag inte försöka igen själv, utan ringa en duktigt NH-tränare som kan hjälpa dig och din ponny igenom det här.

Idag gick han på utan att tveka ;)
 
Sv: Lastträning - katastrof

Jättebra att du har fått in din häst i transporten! Du har fått massor av bra tips av många här. Till andra med samma problem. Det som jag har lärt mig av min ponny är att de mycket väl kan vara rädda utan att vi märker det. Jag tror inte att de bara bestämmer sig för att inte gå in utan det finns säkert en anledning till det. Min häst en new forest ponny fryser gärna till is vid sådana tillfällen och kan då verka helt omöjlig. Hon är annars så lugn och lätthanterlig så det är ingen som tror att hon verkligen är rädd. Jag tränar henne nu på att gå in itransporten själv, vilket hon gör, och sedan tänker jag stänga om henne själv. Det fungerar inte alltid för hon blev rädd en gång när hon var med och vi tränade en annan häst. Men jag arbetar på det. Men det tar LÅNG tid. Några dagar är nog inte tillräckligt.
 
Sv: Lastträning - katastrof

*kl*

Jag upptäckte sist att min häst går in direkt om jag knaprar på en morot :angel:

Iofs är hon inte jättesvårlastad, men hon blir så nervös när hon ska åka iväg så hon "spärrar av" lite i huvudet.
 
Sv: Lastträning - katastrof

Har också haft en del problem med lastningen, men tog hjälp av NH-tränaren :bow:
Det bästa jag gjort! Nu funkar det för det mesta, tar några minuter till ibland, men ponnyn är av den otroligt envisa sorten ;)


oooops, ofrivilligt kl*
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 562
Hästhantering Jag var och hämtade en häst för snart två veckor sedan, och redan i början av lastningen märkte jag att det är inte en "lättlastad"...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: Capel
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många trådar om lastning, men hittar inte riktigt rätt i andra trådar, skapar därför en egen. Nu till saken...
Svar
15
· Visningar
1 894
Senast: Anastacia
·
C
Hästhantering Hej alla. Jag har en underbar snart 5årig halvblodsvalack ca 173cm stor och väger säkert 700kg. Suuuper vid ridning men rätt hård i...
2
Svar
22
· Visningar
2 052
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp