Bukefalos 28 år!

Lastträning, lite tips

Idas

Trådstartare
Min ponny har fått för sig att när man ska lasta så går han upp på halva rampen, sen kastar han sig av åt ena hållet. Han har alltså varit relativt lätt att lasta förut, men när vi var på en tävling en gång skulle jag lasta in honom mellan klasserna eftersom det ösregnade men då ville han inte gå in på en gång, han tyckte inte att han var färdig på tävlingsplatsen än, så vi struntade i att lasta in eftersom det inte var så lång tid kvar tills nästa klass.

Efter det kom han på att det var jätteroligt att krångla vid lastning.. Han är alltså inte rädd för transporten utan han går upp på halva rampen och sen svänger han ut baken åt sidan alternativt slänger sig av. Efter ett tag när flera människor fått stå på sidan och putta in baken så går han rakt in helt plötsligt. Sedan nästa gång är det samma sak igen.

Vi ska börja lastträna nu och jag skulle vilja ha lite tips hur man ska gå till väga på bästa sätt. Vi vill alltså inte ha några nödlösningar som att tex använda linor eller köra upp transporten mot en vägg, jag vill att min ponny ska gå att lasta enkelt överallt.

Har ni några bra tips? :)
 
Sv: Lastträning, lite tips

En tjej i grannstallet hade samma problem, den här lilla hästen tog över och började först bråka lite smått sedan mer och till sist räckte det att den såg att rampen var nere och vägrade röra sig mot transporten, även om den stod 50 meter bort. Den gjorde det endast för att den kunde, den var absolut inte rädd. Ett halvår tränade tjejen med linor, träns, sopkvast, repgrimma, foderhink, gräs, hö.. you name it. Sen i somras fick hon hjälp av en bekant som var i Finland på semester och då använde de duallygrimman. Nu går ponnyn in utan att ens snegla på transporten.

Min egen ponny åker bil endast en gång om dagen (om han får välja) och jag har använt samma redskap, och det har verkligen underlättat lastningen. Han går inte rakt in då vi ska hem, men jag slipper slåss en halvtimme innan han bestämmer sig att nu får det räcka.
 
Sv: Lastträning, lite tips

Såg på "ponnyakuten" nu en ponny med samma problem som min, och tränaren petade på den med spöt hela tiden tills den flyttade sig åt sidan så att den stod rakt, sen gick den framåt och då backade han den, så höll han på så ett tag och sen gick den rakt in.

Detta kanske man borde prova?
 
Sv: Lastträning, lite tips

Kan du principerna och vad man vill åstadkomma, för det är inte bara att peta och gå framåt och backa. Det handlar om att läsa hästen och lägga in dessa moment när det är rätt läge.
 
Sv: Lastträning, lite tips

Jag har läst en hel del nu om lastningsproblem och olika tips och det känns som att jag har koll. Övade även lite nh-övningar med pållen i helgen så som att flytta för tryck och gå dit jag ville, det gick jättebra.

Men om någon vill dela med sig av fler tips så är jag såklart jätteglad!
 
Sv: Lastträning, lite tips

Kan du principerna och vad man vill åstadkomma, för det är inte bara att peta och gå framåt och backa. Det handlar om att läsa hästen och lägga in dessa moment när det är rätt läge.
Håller helt med, man måste verkligen ha rätt tajming i de komandon man ger annars kan man ju till och med lära in en felaktig respons. Eller orsaka onödig spänning.
Jag ser till att träna lasningskomandon utan trailer först, så att de går ordentligt för ett tryck mot nacken, smackning och backkomandon. Enkla, tydliga komandon, då lär man sig läsa hästens reaktioner utan pressen för att man har en tid att passa när man måste åka eller den läbbiga trailern. Det gör mycket att ha en fungerande kommunikation INNAN.
Det där med att de inte går på rakt på lämmen har jag aldrig brytt mig om. De kan gå upp från sidan och styras in i trailern ändå om man tar det steg för steg. Har jag gett ett komando ska det inte spela någon roll om de kommer lite snett på lämmen, står bredvid trailern eller 50 meter ifrån.:) Vissa transpoter har ju inte ens en lämm att gå upp på och det fungerar ju att lasta i en sån, eller hur?
 
Sv: Lastträning, lite tips

Köpte en repgrimma för 40kr på H...s och började att backa min envisa lilla häst så fort hon inte ville gå framåt på rampen eller när hon ville backa ut/kasta sig ut ur transporten. Så höll vi på i säkert en timme tills hon inte tyckte att det var nåt kul att backa längre. Till sist så tyckte hon att det var bekvämare att gå framåt istället. Hon har alltid släng sig och stegrat sig med vanlig grimma men nu finns inga såna tendenser kvar tack vare repgrimman.
Har provat linor och sopkvastar mm innan, men inget av det har hjälpt. Hon blir bara arg och stressad.
Det räckte med ett träningstillfälle, hon går raka vägen in nu, men kan försöka att backa ut några steg, men jag får in henne igen. Det är en enkel metod värd att testa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 659
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp