Bukefalos 28 år!

Latex eller ullstoppning

walkaway-

Trådstartare
Hej! Jag undrar vad som är bäst.. latex eller ullstoppning? Förklara gärna för- och nackdelar.
 
En ullstoppad bossa går att stoppa om, och därmed reglera/korrigera mot hästen på ett helt annat sätt än en permanentstoppad bossa. När stoppningen är "slut" går det dessutom att stoppa om den helt. Många permanentstoppade sadlar har idag väldigt tunna bossor, vilket gör att det kan behövas en (bra) padd under sadeln vid t.ex. hoppning för att öka stötdämpningen. (Bossorna är i mångt och mycket sadelns stötdämpare.) Å andra sidan behöver inte en permanentstoppad sadel stoppas om.
 
@fridaxi Vilket mest bara maskerar eventuella småfel i stoppningen. Är stoppningen bra (vilket den självklart ska vara, oavsett vilken typ av stoppning det är), gör det mest sannolikt varken till eller från för hästen. (forts. på temat för-/nackdelar)
 
Hej! Jag undrar vad som är bäst.. latex eller ullstoppning? Förklara gärna för- och nackdelar.
Latexpaneler formar sig inte så mycket efter hästen vilket kan vara ett plus om man ska ha sadeln till många olika hästar.
På minus sidan så går det ju inte att justera den på samman vis som med ullstoppning.
 
Något att tänka på är att även latexpaneler formar sig till slut.
Alla hästar och ryttare är mer eller mindre skeva, ullstoppningen blir skev efter ett tag och går då att stoppa om och få en rak sadel igen.
När latexpanelerna blivit skeva och behöver bytas ut är det dyyyyrt!
 
Lånar lite knapp. :)

Någon som har erfarenhet av AMS-paneler dvs sådana som finns på t ex Pessoa och Lippo-sadlarna sedan några år tillbaka?
 
AMS-stoppningen är i två lager. Neoprene närmast hästen och en syntetull över som inte ska flocka sig och som gör att den går att stoppa om och anpassa. Känns väldigt mjuk och trevlig när man klämmer på den men frågan är vad som händer över tid?
Finns tydligen fler liknande varianter fast det kallas något annat på andra sadelmärken.
 
Samma system (fast annan "ull") som bl.a. Santa cruz kör med, alltså (deras variant kallas STP - syntetull och så foam närmast hästen). Det som är speciellt med AMS är just "ullen". De Pessoa/Lippo jag känt på och sett IRL har varit väldigt mjuka i början, så pass att det kan vara lite klurigt att se om sadeln passar eller inte i vissa fall. Foam/skumgummi/liknande närmast hästen maskerar som sagt småfel i stoppningen, till en viss gräns. Jag skulle nog påstå att all ull kräver omstoppning, men det är ju en fråga om dels hur fort det går och också en fråga om underhåll. Även om det inte blir klumpar/gropar, så sätter sig ju stoppningen. En ullstoppad bossa behöver då stoppas om (toppstoppa), för att stoppningen ska behålla sina goda egenskaper. De AMS-sadlar jag stött på har varit trevliga i stoppningen.
 
Tack för info! Jag har en Lippo Allegria på prov just nu och den känns som sagt väldigt trevlig i stoppningen så det är väl bara till att hålla koll på hur den förändras precis som man får göra med en vanlig ullstoppad med andra ord. :)
 
Lånar lite knapp. :)

Någon som har erfarenhet av AMS-paneler dvs sådana som finns på t ex Pessoa och Lippo-sadlarna sedan några år tillbaka?

Jag har en Lippo Jessica med AMS stoppning sen drygt 1 år tillbaka.
Jag tycker den är bra och hästen föredrar ams stoppningen som är med syntetull framför traditionell stoppning.
Syntetullen sätter sig aldrig på samma sätt som vanlig ull, den är mycket mer sviktande och fortfarande efter drygt 1 år tar det ca 10min innan den sätter sig när man rider.
Men den kommer såklart att behöva stoppas om eftersom det är "ull" men den beter sig som sagt inte som vanlig ull.
Hästar med lite känslig rygg brukar gilla ams eftersom den är mjukare och sviktar mer med hästens rörelser.
 
@fridaxi Vilket mest bara maskerar eventuella småfel i stoppningen. Är stoppningen bra (vilket den självklart ska vara, oavsett vilken typ av stoppning det är), gör det mest sannolikt varken till eller från för hästen. (forts. på temat för-/nackdelar)
Menade AMS/STÅ stoppning. Mer än att jag vet att de finns, kan jag inte säga om dem själv.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 763
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Numera är min upplevelse att de flesta sadlarna som tillverkas tillverkas med latexstoppning. Istället för ullstoppning som var...
Svar
7
· Visningar
1 172
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Jag är ny här och detta är mitt första ”inlägg”. Jag undrar om Hunter träns fortfarande säljs? Såna med platta nosgrimmor! Jag...
Svar
9
· Visningar
527
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
603
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp