Låtsas vara rädd/tittig?

Min medryttarponny är lite likadan, men tolkar det främst som att hon inte är helt uppmärksam, hon vill hålla koll på allt "åt" mig, och kan inte slappna av när vi är ute själva. Har inte prövat med spö, för hittills har det inte behövts och sålänge jag ser en förbättring struntar jag nog i det.

Men vi känner å andra sidan inte varandra så bra än, och vet egentligen inte hur van hon är vid att ridas ut själv. Hon är ändå övertalningsbar. Men visst verkar hon försöka luras ibland, om vi nu ska förmänskliga lite, som att tex vägra gå in i spolspiltan, men väl inne är helt ok med det osv.

Så lite svår att "komma in på livet" på något vis, men tänker att det får ta sin tid :)
 
Min medryttarponny är lite likadan, men tolkar det främst som att hon inte är helt uppmärksam, hon vill hålla koll på allt "åt" mig, och kan inte slappna av när vi är ute själva. Har inte prövat med spö, för hittills har det inte behövts och sålänge jag ser en förbättring struntar jag nog i det.

Men vi känner å andra sidan inte varandra så bra än, och vet egentligen inte hur van hon är vid att ridas ut själv. Hon är ändå övertalningsbar. Men visst verkar hon försöka luras ibland, om vi nu ska förmänskliga lite, som att tex vägra gå in i spolspiltan, men väl inne är helt ok med det osv.

Så lite svår att "komma in på livet" på något vis, men tänker att det får ta sin tid :)

Jag tror ju inte de luras. Jag tror de känner visst obehag. Men jag tror att man kan tvinga hästar göra sånt de tycker är obehagligt.
Därför kollar en del hästar om de verkligen behöver göra det som de är så där fortjusta i, tex gå in i spolspilta. Med någon som de vet har extrem pli på dem gör de bara som de blir tillsagda oavsett om det är läskigt eller ej. Men iom att de tycker saker är obehagliga kollar de av när de inte är säkra på om de kommer behöva göra det obehagliga.

Så jag ser det inte som att de medvetet försöker luras. De kollar bara vilka regler som gäller antingen just i stunden om de hanteras inkonsekvent eller med just den människan.
 
Måste bara säga att det kan de visst. Inte alla kanske men det finns de som kan räkna ut saker. Jag har ridit en häst som blev inlärd att gå fram mot läskiga saker. Flera gånger när jag red honom kunde han om han t.ex såg någon smaskig grästuva spela rädd tills jag red framåt och lät honom nosa. Då var han plötsligt inte rädd längre utan ställde sig att äta. Detta gjorde han 2-3 gånger innan jag fattade att stenen/trädet etc. inte var läskigt för honom utan det var maten han var ute efter. :idea:

Jag har jobbat rätt många år med problemlösning. Hittills har jag inte mött en häst som lurats.

I fallet du beskriver skulle jag se det som att antingen behöver hästen pysa ur lite energi, är rätt olydig/felskolad eller liknande och reagerar först pga riktig oro över grästuvan. Sen antingen så har den fått pysa ur lagom för att bli mottaglig och inser att gräset är gräs och käkar iom att rädslan är borta. Scenariot är lite samma när den blir rädd för just grästuvan, inser att det är just gräs och då släpper rädslan och käkar.

Jag tror man förmänskligar om man tror dem kapabla att tänka så avancerat.
Jag har hört stories om hästar som luras, både genom att blir rädd, bli halta, snubbla etc.
Alla fallen har visat sig att de inte luras och att ägaren har lite lite hästkunskap/feeling och misstolkat.
 
@tuaphua Den hästen i mitt exempel var inte rädd av sig, han gick dit nosen pekade. Han var inte som normala hästar om man säger så. Han kunde tänka ett steg längre. Jag hade honom lös i ridhuset och han gick självmant in under en pressenning när jag lyfte på den och visade vägen.
Det enda han var rädd för på riktigt var saker som inte hade nåt ljud.

Men det är bara att acceptera att du och jag har haft olika upplevelser. :)
 
Senast ändrad:
Hästar kan räkna ut saker när de befinner sig i en viss situation. Däremot kan de inte planera eller tänka ut saker på förhand.

(Fast man undrar ibland, med vissa ponnyer.)
 
Jag tror ju inte de luras. Jag tror de känner visst obehag. Men jag tror att man kan tvinga hästar göra sånt de tycker är obehagligt.
Därför kollar en del hästar om de verkligen behöver göra det som de är så där fortjusta i, tex gå in i spolspilta. Med någon som de vet har extrem pli på dem gör de bara som de blir tillsagda oavsett om det är läskigt eller ej. Men iom att de tycker saker är obehagliga kollar de av när de inte är säkra på om de kommer behöva göra det obehagliga.

Så jag ser det inte som att de medvetet försöker luras. De kollar bara vilka regler som gäller antingen just i stunden om de hanteras inkonsekvent eller med just den människan.

Nä jag håller helt med dig! Jag var nog otydlig i min poäng, att det är lite svårt att veta vad som är att hästen kollar vad för regler som gäller, och när hon blir upprörd "på riktigt". För hon kan göra snarlikt i många olika situationer, och just därför så försöker jag att inte tvinga fram "lydnad" utan mer visa vägen, eller exakt vad jag egentligen kräver. Som sagt känner vi inte varandra så bra än och jag har hellre för mycket överseende än "ställer till en scen" i onödan. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 727
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp