Ledarhästen slickar på vissa av de andra hästarna....?

psychogrrl

Trådstartare
Min häst går på lösdrift i en flock på 10 hästar. Det är blandat valacker och hingstar och de flesta är ganska unga.

Ledarhästen är en 2årig (född hösten 2001) valack. Nu har jag vid två tillfällen sett honom slicka på två av de andra hästarna.

Den ena gången var på hans lilla skyddsling . En ettåring (född 2002) som egentligen inte skulle vara så ranghög om inte ledarpållen tog honom under sitt beskydd. Han får göra vad som helst med ledaren utan att han blir sur. Det var en dag då det regnade, den lille var ganska blöt. De stod inne i ligghallen bredvid varandra och helt plötsligt börjar ledarhästen slicka på ryggen/magen på den lille (ja, han är ung, men är ganska stor ändå). Jag blev väldigt konfunderad...

Ett par dagar senare så står flera och äter ur hösilagebalen (i höhäck) och en pålle (4 år, 170 mkh) står då och äter. Jag står bredvid honom. Ledaren kommer och ska äta (? kanske gosa..), men jag flyttar ju knappast på mig för honom ;) Han står då "bakom" mig och bredvid den här andra hästen. Han börjar då nosa på den andra, vid manken ungefär. Jag trodde han skulle bita till så att den andra flyttade på sig, men istället börjar han slicka!

Ja, jag såg ut så här :confused:

Frågan är vad det betyder? "Jag kan bita dig, men jag gör det inte" gissade jag på, men är det någon som har en annan förklaring?

Jag rekommenderar förresten alla att spendera mycket tid i lite större flockar, man lär sig väldigt mycket! :bow:
 
Min häst gör också så - dock är inte rangordningen särskilt tydlig i den flocken nu, så jag vet inte hur han är i förhållande till de andra. En av de ranghögre är han ju iaf.

Men dels låter han "lilleman" i flocken hållas nästan hur mycket som helst, och så slickar han på de andra. Framför allt när de äter. :confused:

Jag är mycket förvirrad jag med! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp