Bukefalos 28 år!

Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

fallon

Trådstartare
Skulle gärna vilja ha lite intelligenta tips till mig o mitt sjuåriga varmblodssto.
Jag börjar med att säga att hon är undersökt på klinik och genomgången av ET och är fullkomligt frisk o sund. Hon är min sjätte häst så jag är inte heller nybörjare o jag är en vuxen, medelålders dam:-)
Hon köptes 6 månader sedan. Säljaren upplyste mig om att hon kan vara lite tjurig och "bekväm" av sig och sur vid sadling. Inget jag inte kan leva med, tänkte jag.
Hon har vid ett flertal tillfällen helt enkelt limmat fast sig i backen och vägrat gå framåt. Spelar ingen roll vad jag gör. Vid träning på ridbanan går hon emot skänkel och slår så fort hon inte har lust. Hon är ranghög.
Eftersom jag är övertygad om att jag måste få henne att förstå att det är jag som bestämmer och ändå tycka det är roligt behöver jag tips! Och inte av typen "ge na lite däng", då det inte är något för mig: Inte heller sälja henne:-) Tilläggas bör att jag har god kontakt med säljaren, som inte själv har stött på detta problem. Hon funkar skapligt vid longering, tömkörning, arbete i grimma och framför vagnen. Dock alltid motvillligt. Ridningen är sämst. Och också svårast att påverka..
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Hur gammal är hon?

Har problemet funnits från början?

Vad gör du när hon "limmar" och bara stannar?
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Sju år (står i första radaen). ja, jag tycker nog att problemet funnits från början, men jag har väl stoppat huvudet i sanden lite. Trodde nog i början att det berodde på att vi inte kände varandra.