Bukefalos 28 år!

Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Friends out there, nu tror jag fanimej det lossnat! Idag red jag ut själv igen då, samma inställning som tidigare dvs smile. Red först en runda i skogen ca 45 minuter. Avslutade med ett varv skritt på dressyrbanan i varje varv och några varv i trav åt vardera hållet . Utan spö eller make. Visst, hon tänkte gå emot skänkeln vid travfattningen, men hon lydde. Jiipii!! Nu är det bara fortsätta jobba på den inslagna vägen (mkt jobb kvar givetvis) och jag tackar alla som engagerat sig:-)
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Nåja, inga träd växer till himlen.. Inga bakslag skrev jag visst. Igår tömkörde vi över cavaletti och hon gick såå fint. Idag skulle vi ut på skirttpromenad i skogen. Dröjde inte länge innan det blev lim under skorna. Först stod vi still länge och väl. Sedan började jag rygga i färdriktningen. Det gillade hon inte alls, men hon reste sig inte och gick inte framåt efter vändning heller. Då duttade jag med spöet på baken. Har inte funkat tidigare och de senaste gångerna har det inte ens varit med. Men denna gång gick hon ett steg framåt. Så en dutt, ett steg. Och efter kanske 50 meter bestämde hon sig för att det var lika bra att gå;.) Kul är det ju inte, men jag behövde inte kliva av denna gång och vi tog oss runt. Så ett litet framsteg var det väl ändå?
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Bra att ni löste det och att hon förhoppningsvis tyckte det var positivt när hon väl böjade gå igen. Tänk bara på att sådana hyss tar lång tid att få bort, tålamod och åter tålamod, räkna ett halvårs jobb minst.
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Det skulle jag kalla ett stort framsteg! Du fick henne dit du ville, på dina premisser. Sedan att det tog tid, det är ju egentligen irrelevant i detta läge. Jag kan lova dig att du kommer kunna halvera tiden om det händer igen. Efter några rundor kommer hon nog att sluta eller lyssna på första korrigeringen då hon lärt sig att det inte hjälper att tjura.

Bra jobbat!:banana:
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Vad roligt att ni fortsatt att följa mina strävanden. Känns bra med lite stöd och uppmuntran. Man känner sig rätt ensam när man sitter där mitt på en grusväg i skogen på en tjurande häst..
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Skulle gärna vilja ha lite intelligenta tips till mig o mitt sjuåriga varmblodssto.
Jag börjar med att säga att hon är undersökt på klinik och genomgången av ET och är fullkomligt frisk o sund. Hon är min sjätte häst så jag är inte heller nybörjare o jag är en vuxen, medelålders dam:-)
Hon köptes 6 månader sedan. Säljaren upplyste mig om att hon kan vara lite tjurig och "bekväm" av sig och sur vid sadling. Inget jag inte kan leva med, tänkte jag.
Hon har vid ett flertal tillfällen helt enkelt limmat fast sig i backen och vägrat gå framåt. Spelar ingen roll vad jag gör. Vid träning på ridbanan går hon emot skänkel och slår så fort hon inte har lust. Hon är ranghög.
Eftersom jag är övertygad om att jag måste få henne att förstå att det är jag som bestämmer och ändå tycka det är roligt behöver jag tips! Och inte av typen "ge na lite däng", då det inte är något för mig: Inte heller sälja henne:-) Tilläggas bör att jag har god kontakt med säljaren, som inte själv har stött på detta problem. Hon funkar skapligt vid longering, tömkörning, arbete i grimma och framför vagnen. Dock alltid motvillligt. Ridningen är sämst. Och också svårast att påverka..

Jag hade precis samma problem med mitt sjuåriga (då sexåriga) halvblodssto. Precis samma historia. Det var ledarskapsbekymmer har jag kommit fram till efteråt. Börja med ledarskapsövningar på marken. Typ när du leder henne, håll i grimskaftet med högerhanden (såklart) nära hästens haka och håll ett dressyrspö i andra handen. När du står stilla ska hästen stå rak och med huvudet rakt fram och helt stilla. Gör den inte det så korrigerar du bestämt och berömmer mycket(!!) när den gör rätt!

När du ska börja gå framåt och ta ett litet nätt tag framåt i grimskaftet, sträcker på ryggen och sänker axlarna och vänder ryggen lite mot hästen, följer den med direkt släpper du efter och berömmer. Lyder den inte direkt tar du lite hårdare (mer bestämt) och släpper efter om den följer med. Lyder den fortfarande kan du peta lite med spöet där bak samtidigt som du vänder ryggen mot hästen med sänkta axlar och lyder den fortfarande inte kan ge den ett rapp. Beröm mycket mycket när den gör rätt! Då har du gett hästen 3 chanser av "snälla" signaler att lyda och följa dig, men den gör det inte ändå. Då måste du visa tydligt. Gå nära intill hästen när du berömmer.

Gör samma sak när du backar hästen. Om du ska vända den så vänd alltid ifrån dig och aldrig emot dig. Drar du hästen emot dig (svänger vänster om du går på höger sida) så är det som om hästen flyttar på dig, då är det den som har kommandot. Hästen ska flyttas undan för dig.

Det finns hur många övningar som helst man kan göra men testa lite sådana så ska du se att ridningen går bättre också, det funkade för mig i alla fall! Lycka till!! ;)
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Vill bara önska alla som varit inne och titta på denna tråd (måånga) en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR och tacka för de goda råden. Allt funkar riktigt bra nu. Har inte limmat fötterna alls på en månad. Är fortfarande lika grinig, men jag skrattar bara åt henne och gullar vare sig hon vill eller ej. Hon tinar nog.. Maken har tagit grönt kort så där vips och ska debutera på just detta sto i slutet av mars. Distans. Håll tummarna att hon lämnar startområdet:-)
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Vad härligt!
Det är alltid så roligt att höra då det vänder och går bra.
En eloge till dig som kämpat på!:bow:
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Jag läste en artikel av Sven Forsström en gång, som hade precis samma problem. Han försökte med olika varianter, och det som hade funkat till slut var att smeka fram hästen. Klappa lugnt och vara lugnande, och till slut var det inga problem längre.

Låter diffust nu och tyckte nog det var det i artikeln också, men för honom funkade det. :)

min häst var ochså så att hon stannade och då prövade jag de som står med fet text överst och de hjälpte bra!:)/becca
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Intressant att så många går in och tittar. Jag är tydligen inte ensam...
Nu går allt så bra att det inte är klokt. Snudd på att man kan kalla henne snäll. Nåja, någon som inte kände henne skulle inte våga närma sig, men :-)
Vi planerar nu att starta en CR distans den 30 mars och tränar för fullt. Ridbanan tycker hon inte är så kul, men sista passet på banan vi hade travade hon på varv, efter varv, efter varv utan att sura. Så det finns definitivt hopp. Jag tror att min ändrade attityd har gjort mycket faktistk. Så jag hoppas att 2008 blir ett riktigt bra år för oss och för er alla andra som kämpar på med inte alldeles lätta hästar!
 
Sv: Ledarskapsbekymmer (tror jag)?

Man måste nog säga att problemet är borta. I söndags blev maken och "sura damen" godkända på en CR distansritt 4 mil! Jiippi:-) Kan kanske vara en tröst till andra som har liknande problem. Det är klart att vi ibland undrade varför vi köpte henne och kanske skulle sälja ändå. Men vi kände att vad är det som säger att nästa häst blir problemfri? Lika bra att försöka lösa de knutar vi hade och behålla och tycka om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp