"Lekrum" för marsvin

FengurLaugar

Trådstartare
Hej på er alla!

Jag undrar om någon har någon idé på hur man ska sysselsätta sitt marsvin på ett annat sätt än att släppa ut den på kökgolvet. Vi har katt och hund så tycker inte om det alternativet, händer ibland att vi stänger av en del så dom kan springa runt, men det blir ett himla pass känns det som.

Jag har en för liten bur åt mitt marsvin (tycker jag) och har inte råd att köpa en större, fast han har leksaker i den så han kan klättra och krypa under och måste röra på sig för att ta sig till mat och vatten. MEN, jag vill ha ett ställe där jag kan släppa ut honom så han får springa mer, en lekbur eller något. Är det någon som har ett sånt ställe?
Hur har ni byggt isåfall?

Alla idéer är välkomna, gärna med bild! :D
 
Sv: "Lekrum" för marsvin

Köp en bokhylla och lägg på rygg.
Klä den med vaxduk eller våtrumsmatta inuti.
Skruva fast kompostgaller som dörrar som tak

Voila - du har en stooor bur! ;)
 
Sv: "Lekrum" för marsvin

Hade själv två marsvin förut. Till dem hade vi köpt en stor plastlåda från ikea, typ 1 x 1 meter.
Sen hade vi sånt där man har i kattlådan, runda pappersbollar på hela botten. Marsvin gillar ju att krypa igenom saker så vi hade stora pappersrör som dom kunde krypa in i. Och krukor upponer som man la sallad i, och stenar som man kan lägga frukt på. Och ett toahörn måste man ha . annars blire lortit överallt.. . O just det sen som lock hade vi ett sånt där grönt kompostgaller, fast vi lämna ju dom aldrig själva där, utan vi hade dem hela tiden under uppsyn.
 
Sv: "Lekrum" för marsvin

Du skriver "mitt marsvin" innebär det att du bara har ett djur?
Du vet väl att det är lag på att ha minst två tillsammans? Marsvin är flockdjur och SKA inte bo ensamma...
 
Sv: "Lekrum" för marsvin

Vi har 3 marsvin så dom är inte ensamma :)

Det där med bokhylla var mycket smart, ska fundera på den saken :bow:
 
Sv: "Lekrum" för marsvin

Vi har gjort om en gammal sänglåda i trä, genom att klä den invändigt med våtrumsmatta, och så har vi ett löst nätlock, för de tillfällen vi inte är hemma.
Vi har byggt flera hus till dem, och ramper så att de kan gå upp på taken. De gillar att sitta där och ha uppsikt. Plaströr är ju bra leksaker/gömställen.
På somrarna har vi en utebur modell stor med hus både på markplan och ettsteg upp. Ursprungligen har det varit en burlänga på en minkfarm. Halva buren är täckt, för skydd och skugga. Där bor de hela sommaren, dygnet runt. Den flyttas givetvis runt till nytt bete.
 
Sv: "Lekrum" för marsvin

Har du ingen gräsmatta så att du kan ha en utebur där de kan vara hela dagarna?
En annan sysselsättning som jag brukar göra med mina marsvin är att trickträna dem, alltså man har lite godis och lär dem ex. att stå på bakbenen, snurra, tassen, följa efter dig osv.osv.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 398
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 056
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: oz_joj
·
Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 235
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp