Bukefalos 28 år!

less på dessa överpriser på hästar...

S

Sherry

Har letat häst nu i ett halvår och börjar bli smått vansinnig... Hästar som ligger ute för runt hundratusen som man i min värld knappt skulle betala hälften för.

Hittade för ett tag sen en annons på en fyraåring, glömde vad prislappen låg på den då jag började kolla upp mer info. (Har kollat på hästar i prisklassen 50.000 och upp till ca: 100.000). Det skrevs i annonsen att hästen hade diplom från treårs. Visst - intressant. Kollade på videon som låg ute och tyckte inte alls den levde upp till de poäng den blivit tilldelad (visserligen kan en video vara missvisande). Men som sagt -hästen var fyra och jag började funderade på ifall den möjligtvis hade blivit visad på kvalitéts...

Hittade till slut resultat från kvalitéts och de visade sig att den fått bedömningen 876 666 (dressyrtalang) och inte bättre som hopptalang, vilket för min del iof inte har sådan stor betydels då jag söker en dressyrhäst.

Jag letade mig tillbaka till annonsen för tyckte ändå att hästen var ganska trevlig om den nu hade legat ute för runt 50- 60.000. Men icke - 100.000 papp för en häst som inte blivit tävlad och med den ganska urusla bedömningen från kvalitéts..

Jag kanske har missat denna höjning av priser på hästar - men blir mäkta förvånad över alla de hästar som annonseras om och om igen..utan prissänkning...
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Har också märkt en extrem prishöjning på halvblodssidan. För 4-5 år sedan fanns det jättefina hästar för 50-75000... nu är det gamla, små eller ostammade hästar som kostar så. Det finns många hästar som är värda sina 200 papp men det finns fler som kostar runt 120 som verkligen inte är värda det.
 
Senast ändrad:
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Precis min åsik... Köpte min förra häst för ca, två år sedan och tyckte då att det ändå fanns en hel del hästar ute som helt klart var värd sina 75.000 vilket är en lagom prisklass för mig. Nu tittar jag på annonser för 100.000 - 130.000 och tycker verkligen att det är "skräp". Konstigt med tanke på den lågkonjunktur som vi har just nu...
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

man får dock tänka på att det är mkt dagsform som hästen visar på tex kvalitén....så man ska ju inte säga att det är en sämre häst för att den fick sämre poäng den dagen...den kan ha varit oförberedd och spänd och dragit ner sina poäng mkt pga det.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

men såpass mycket?

om det finns ett bra steg i grunden, så tycker jag inte att det borde påverka flera grader!
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Motfråga:

Vad tycker du att en häst ska kosta?

Följdfråga:

Skulle du tycka likadant om du fött upp den själv (om du kan tänka dig in i den situationen)?

;) Krocket
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag litar nog på domarna. Sen gäller detta hästar på annons överlag. Falsk marknadsföring, eller hur man ska uttrycka det, att inte tala om hästen poäng från kvalitéts. Kan själv säga att jag inte intresserar mig så mycket för bedömningarn från treårs - då hästen inte bedöms uppsutten. Många hästar får hög poäng som treåring och sänker sedan den när den visas under ryttare som fyraåringar. För mig blir bedömningen från treårs totalt ointressant om hästen sedan visats igen.
Att den sedan hade en 6 exteriört på extremiteterna gör inte saken bättre. Nej- i mina ögon har man satt en alltför hög prisklass på denna och många andra hästar.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag har fött upp och sålt hästar själv. Bla. en treåring med 10-10 i hopp för 70.000.

Som jag skrev - 60.000 för just denna häst tycker jag hade varit en lagom prislapp. Att det knappt lönar sig att föda upp och sälja vet de flesta.
Bara för att jag som uppfödare lagt ut 50.000 så kan jag inte räkna att få tillbaka de pengarna vid försäljning. Är inte hästen "bra" så är den inte det.
Det är min åsikt.

MVH
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Ok, bra svar. Jag beklagar verkligen att du behövde sälja en treårig hopptalang för fickpengar.

Jag håller inte alls med dig att talangfulla hästar ska säljas för de summorna - uppfödarna sätter många gånger ribban själva enligt mig. Allt under 100 000 tycker jag är småpotatis och jag skulle lätt betala mer än så för en lovande 3- och framför allt 4-åring. Att slänga upp ett par hundra tusen för en hyfsat ung häst med bra resultat alternativt bra prestation under provridning kan jag inte tycka är att ta i. Har jag fel? Jag tror egentligen inte det, och så är jag dum nog att tro att många gånger får man vad man betalar för. Sedan riskerar så klart okunniga alltid att bli lurade.

Min uppfattning just nu är att många verkar tycka att hästar i stort sett ska skänkas bort.?. MED garantier för framtiden. Och röntgen ska ingå även på billiga hästar (läs under 100 000). Mycket märklig inställning enligt mig.

;) Krocket
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag förstår faktiskt inte problemet....
Det är väl bara att du inte spekulerar i de hästarna du tycker är för dyra?
Antingen hittar du andra lämpliga i din prisklass och finns dom inte, ja då har väl marknaden bestämt priset och du får antingen ändra din prisnivå eller krav på häst?


Personligen säger jag heder åt de uppfödare som står för sina priser och inte dumpar dom, eller drar in på kostnader under föltiden för att kunna sälja billiga hästar. Jag roade mig faktiskt härom dagen med att räkna ut vad ett föl kostar från betäckning till det att fölet är 6 månader. Med mitt sätt att föda upp landar den på ca 53 000 och då kan man knappast räkna med att den är såld som 6-månaders alltid.
Nu håller jag på med en annan ras men det har väl ingen större betydelse i sammanhanget. Kanske är det så att priserna på våra svenska hästar borde upp, vem ska annars orka avla fram dom?

För den som är intresserad av hela uträkningen finns den här
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Ok, bra svar. Jag beklagar verkligen att du behövde sälja en treårig hopptalang för fickpengar.

Jag håller inte alls med dig att talangfulla hästar ska säljas för de summorna - uppfödarna sätter många gånger ribban själva enligt mig. Allt under 100 000 tycker jag är småpotatis och jag skulle lätt betala mer än så för en lovande 3- och framför allt 4-åring. Att slänga upp ett par hundra tusen för en hyfsat ung häst med bra resultat alternativt bra prestation under provridning kan jag inte tycka är att ta i. Har jag fel? Jag tror egentligen inte det, och så är jag dum nog att tro att många gånger får man vad man betalar för. Sedan riskerar så klart okunniga alltid att bli lurade.

Min uppfattning just nu är att många verkar tycka att hästar i stort sett ska skänkas bort.?. MED garantier för framtiden. Och röntgen ska ingå även på billiga hästar (läs under 100 000). Mycket märklig inställning enligt mig.

;) Krocket


:bow::bow::bow:
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag har fött upp och sålt hästar själv. Bla. en treåring med 10-10 i hopp för 70.000.

Som jag skrev - 60.000 för just denna häst tycker jag hade varit en lagom prislapp. Att det knappt lönar sig att föda upp och sälja vet de flesta.
Bara för att jag som uppfödare lagt ut 50.000 så kan jag inte räkna att få tillbaka de pengarna vid försäljning. Är inte hästen "bra" så är den inte det.
Det är min åsikt.

MVH

men varför vill man köpa en "dålig" häst då? är det inte bättre o leta vidare och hitta en häst som är lite bättre bedömd (om det är så viktigt)...man får väl vara beredd att betala för det också dessvärre. Hästarna är dyra nu, men har man tur så kan man väl hitta fyndhästar också.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag kan inte hålla med om att det är överpris när man vill ha ca 100.000 för en riden unghäst. Inte så länge det åtminstone är en ridbar häst som man kan ha trevligt med i lätta klasser både hoppning och dressyr.

Däremot har jag stora problem med vad jag kallar turneprovare. De som ringer på annonser och provrider både 1 och 2 gånger men som egentligen inte letar häst utan har det som någon slags söndagsnöje. Eller tvärtom säljare som är helt fel ute vad gäller sin hästs kvaliteer. Råkade ut för det när jag var ute och letade efter min äldsta häst. Bara för att ta några enkla exempel: Ville ha ngt på 1,70 plus, kom till säljare med dryg 1,60-häst (??). Ville ha häst med naturlig framåtbjudning utan att vara het, kommer till häst som uppträdde som ridskolehäst som gått för många nybörjarlektioner. Är det inte bättre att säga att min häst passar nog inte dina kriterier?? Det är ju slöseri med allas tid när matchningen inte stämmer? Sen kan jag tillägga att jag hittade rätt till slut och där sa det inte bara klick utan pang, jag var såld redan vid första steget han tog, och där var säljaren snarare åt andra hållet och framhöll att han var betydligt mer oerfaren än vad jag egentligen var ute efter. Allt annat stämde dock på pricken.:love:
 
Senast ändrad:
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Alltså, som jag ser på saken så letar man ju efter en specifik prisklass... jag skulle aldrig börja kolla efter hästar i 100 000 kr klassen eftersom jag VET att jag inte har råd... så då behöver jag ju inte heller bli upprörd över att dom enligt MIG är satt på överpris... Allt ligger i ens egna ramar och promisser och ett satt pris är godtyckligt... det någon tycker är fyndpris tycker nån annan är överpris... man får helt enkelt rätta "mun" efter börs....:D
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Personligen säger jag heder åt de uppfödare som står för sina priser och inte dumpar dom, eller drar in på kostnader under föltiden för att kunna sälja billiga hästar. Jag roade mig faktiskt härom dagen med att räkna ut vad ett föl kostar från betäckning till det att fölet är 6 månader. Med mitt sätt att föda upp landar den på ca 53 000 och då kan man knappast räkna med att den är såld som 6-månaders alltid.

Varför ska de ha heder? Lägg ner aveln i stället om den inte lönar sig. Jag bara fnissar faktiskt åt den typen av uträkningar för de är inte intressanta för någon annan utom uppfödaren. Som köpare bryr jag mig inte om dina kvitton, lika lite som jag förväntar mig när jag säljer hästen vidare, att den nya köparen ska betala vad jag har lagt ut för att hålla, rida och träna hästen under fyra år. Det är ju inte precis så att jag lämnar in en hög med fakturor och säger: det här är mina kostnader, täck dem!
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Jag kan inte hålla med om att det är överpris när man vill ha ca 100.000 för en riden unghäst. Inte så länge det åtminstone är en ridbar häst som man kan ha trevligt med i lätta klasser både hoppning och dressyr.

Priset sätts av marknaden, strängt taget, inte av uppfödarens beräkningar. Så en halvbra riden häst som kostar 100,000 blir inte såld, det kan jag lova. Jag känner tillräckligt många uppfödare som lagrar hästar för mindre pengar än så och vet att det inte är en realistisk prissättning.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Har letat häst nu i ett halvår och börjar bli smått vansinnig... Hästar som ligger ute för runt hundratusen som man i min värld knappt skulle betala hälften för.

Mitt tips: kolla katalogerna från kvaliteten vilka hästar som varit till salu och som har intressanta härstamningar, jmfr med resultaten och lägg sedan ett bud. Eller ring runt till uppfödare med bra stomaterial och fråga dig för vad de ska ha betalt. Jag lovar - du kan göra riktiga fynd just nu, hela marknaden är din, oavsett vad överoptimistiska annonser ger sken av! :)
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Tack Hiddeous.:bow:

Till er andra;
uppfödarens utgifter är totalt ointressant för köparen. Har hästen mediokra gångarter och en dålig exteriör så får man inte 100.000 för den vid en försäljning. Såvida inte någon okunnig stackare blir lurad och säljaren har tur.

Sen tycker jag, oavsett prislapp, att köparen ska kunna kräva att hästen ska genomgå en röntgen ( i vissa fall att köparen står för kostnaden). En billig häst kan bli en mycket dyr häst om den visar sig ha dolda fel.

För mig kan 100.000 vara lite pengar för en bra häst. 30.000 kan vara mycket pengar för en annan häst. Jag tycker som jag sagt tidigare att det är överpriser just nu på hästmarknaden - överlag, och i alla prisklasser.

Men det är väl kanske därför de annonseras om och om igen och ibland så länge som under ett helt år....
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Varför i hela friden är det ett överpris att ta ut vad en vara kostat att ta fram???

Om det sedan är marknadsmässigt eller ej är en hel annan sak! Och tydligen har du ju svårt att hitta hästar som du tycker inte är för dyra så marknaden och du tycker inte samma sak just nu. Svårare än så är det ju inte.
 
Sv: less på dessa överpriser på hästar...

Men det är väl kanske därför de annonseras om och om igen och ibland så länge som under ett helt år....

Så som du resonerar här så kan det ju inte vara så svårt då att hitta en häst i rätt prisklass enligt dig? Och då förstår jag inte syftet med tråden.:confused:
 

Liknande trådar

Utrustning ahhhh jag får hjärnblödning å jag har knappt börjat leta sadel till min häst... testade en bates caprilli från 1800-talet som...
Svar
6
· Visningar
1 091
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp