Bukefalos 28 år!

Leta häst i annonsdjungeln

viriel

Trådstartare
Går just nu i hästköpartankar (några pusselbitar som saknas så bara spekulativt än så länge), och har börjat kolla igenom annonser men hittills har det bara bidragit till mer funderingar.

Detta skulle då bli min första häst; jag har hållt på med hästar i ca 13 år, mest på ridskola men även arbetat i stall och varit delfodervärd. Jag har funderat och diskuterat med vänner vilken sorts häst jag vill ha, och de tycker att det är bättre att köpa mer av en läromästare, som jag kan tävla och gå upp i klasser med, men jag vet inte riktigt om det är vad jag vill. Visst, det vore roligt att kunna åka på tävlingar ibland, men för mig är det inte den viktigaste delen. Jag vill hellre ha en häst att utvecklas tillsammans med, och vid annonsletande är de hästar jag känt intresse för ofta lite yngre och grönare, eller beskrivna som projekthästar. Det jag funderar på är alltså om det inte är en sån häst jag hellre ska satsa på? Det som gör att jag tvekar är att alla säger att man ska ha en erfaren förstahäst, men varför egentligen? Där jag skulle stalla upp hästen finns goda träningsmöjligheter med kunnigt folk, och jag skulle ta hjälp av tränare. Jag har inga höga ambitioner just nu, utan vill satsa på utveckling.. Vad tycker ni?

Beror förstås på hur hästen ärsom individ också (skulle t.ex. aldrig köpa en stark häst, har aldrig funkat tillsammans med dom), men funderar mest över om jag helt borde utesluta de yngre/projekthästarna i letandet?

Sedan har jag massvis med funderingar kring annonsdjungeln.. Ni som letar (eller redan hittat) häst, vad kollar ni efter och hur prioriterar ni ex utbildning, temperament, ålder etc? Vad finns det för varningsklockor man ska se upp med i annonserna eller vid kontakt med säljaren? Har ni någon "taktik"? När börjar ni ringa runt, vad är viktigt för er att få reda på? Vad i en annons kan övertyga er om att en häst passar/inte passar/ni vill veta mer om?
 
Går just nu i hästköpartankar (några pusselbitar som saknas så bara spekulativt än så länge), och har börjat kolla igenom annonser men hittills har det bara bidragit till mer funderingar.

Detta skulle då bli min första häst; jag har hållt på med hästar i ca 13 år, mest på ridskola men även arbetat i stall och varit delfodervärd. Jag har funderat och diskuterat med vänner vilken sorts häst jag vill ha, och de tycker att det är bättre att köpa mer av en läromästare, som jag kan tävla och gå upp i klasser med, men jag vet inte riktigt om det är vad jag vill. Visst, det vore roligt att kunna åka på tävlingar ibland, men för mig är det inte den viktigaste delen. Jag vill hellre ha en häst att utvecklas tillsammans med, och vid annonsletande är de hästar jag känt intresse för ofta lite yngre och grönare, eller beskrivna som projekthästar. Det jag funderar på är alltså om det inte är en sån häst jag hellre ska satsa på? Det som gör att jag tvekar är att alla säger att man ska ha en erfaren förstahäst, men varför egentligen? Där jag skulle stalla upp hästen finns goda träningsmöjligheter med kunnigt folk, och jag skulle ta hjälp av tränare. Jag har inga höga ambitioner just nu, utan vill satsa på utveckling.. Vad tycker ni?

Beror förstås på hur hästen ärsom individ också (skulle t.ex. aldrig köpa en stark häst, har aldrig funkat tillsammans med dom), men funderar mest över om jag helt borde utesluta de yngre/projekthästarna i letandet?

Sedan har jag massvis med funderingar kring annonsdjungeln.. Ni som letar (eller redan hittat) häst, vad kollar ni efter och hur prioriterar ni ex utbildning, temperament, ålder etc? Vad finns det för varningsklockor man ska se upp med i annonserna eller vid kontakt med säljaren? Har ni någon "taktik"? När börjar ni ringa runt, vad är viktigt för er att få reda på? Vad i en annons kan övertyga er om att en häst passar/inte passar/ni vill veta mer om?

Jag tycker personligen inte att unghästar eller sk projekthästar är lämpliga som förstahäst, det är stor skillnad att ha en häst helt själv jämfört med ridskola och fv. Men är det utvecklingen du är ute efter så går det faktiskt alldeles utmärkt att utvecklas ihop med mer utbildade hästar också :) Det finns massor av vuxna, väl grundutbildade individer som inte kan allt ännu!
När jag köpt har jag ett par grundkrav utifrån vad jag vill använda hästen till, men har sällan speciellt många frågor utan vill prova hästen FÖRST, SEN veta "allt". För det spelar ingen roll att hästen varit försäkrad i samma bolag sedan föl, att mamman ploppar ut sig svårklasshästar eller att den står som ett ljus ensam i stallet om jag inte gillar känslan från ryggen.
 
@Equilina Varför är de olämpliga som förstahäst enligt dig? Säger inte emot, men nyfiken på resonemanget! Har hittat ett par hästar på 6-8 år med "grundutbildning", men det begreppet verkar vara ganska löst i annonsvärlden? I vissa annonser innebär det knappt mer än sutten på, och i vissa verkar det innebära att hästen typ börjat arbeta med L:A rörelser.. Ofta hittar man också hästar som är lite äldre men av olika anledningar inte är superutbildade, antingen pga längre uppehåll eller sent påbörjad inridning, skulle en sådan häst kunna vara lämpligare?

Vore superglad om du kunde ge exempel på vad du haft som grundkrav, har alla hästar du kollat på då motsvarat dom exakt, eller har du tillåtit dig att vara lite flexibel med det? :)
 
@Equilina Varför är de olämpliga som förstahäst enligt dig? Säger inte emot, men nyfiken på resonemanget! Har hittat ett par hästar på 6-8 år med "grundutbildning", men det begreppet verkar vara ganska löst i annonsvärlden? I vissa annonser innebär det knappt mer än sutten på, och i vissa verkar det innebära att hästen typ börjat arbeta med L:A rörelser.. Ofta hittar man också hästar som är lite äldre men av olika anledningar inte är superutbildade, antingen pga längre uppehåll eller sent påbörjad inridning, skulle en sådan häst kunna vara lämpligare?

För att man inte kan förvänta sig att ett misstag blir förlåtet av hästen. En unghäst lär sig HELA tiden och gör du fel kanske den erfarna läromästaren förlåter dig för den gången och sen gör rätt nästa gång, medans en unghäst inte vet bättre och tror att det som är "fel" är rätt och sen kan du få rejäla konsekvenser av det. Man kan därför inte ge sig in i situationer med en unghäst där du inte är stensäker på att det kommer gå bra, utan det gäller att alltid veta bättre än hästen och kunna förutspå vad som kan hända och sen förbereda inför detta moment ordentligt. Så det inte är några risker att ni råkar illa ut eller att något dåligt/farligt händer.
Allting du gör med en unghäst spelar roll och så gott som allting du tränar på bör ha en mening, till skillnad från en mer erfaren häst där man kan experimentera lite mer och testa gränser.

Fast känner du dig helt säker på att du klarar av att utbilda en häst, vet med säkerhet HUR du ska lägga upp utbildning, hur momenten ska se ut osv och du är säker på att du inte kommer vara osäker i processen, så visst köp en unghäst. Inga problem. :) Tänk bara på att du måste vara den med kunskap, den "trygga" zonen för hästen och hästen måste lita på att du inte blir osäker när den blir rädd för något eller reagerar konstigt.

Jag köpte en oinriden 4 åring som första häst efter jag haft foderhästar innan. Först kollade jag på t.ex. avelsston som kommit efter i utbildning, travare som skulle utbildas till ridhästar, "bara" inridna men outbildade äldre hästar men sen fastnade jag för Hugo's temperament och personlighet. Och han är verkligen en underbar första häst och troligtvis den bästa variant av unghäst du kan skaffa. Men han är fortfarande unghäst och jag måste alltid tänka på det och lära mig se de små framsteg han gör varje dag, istället för att ge upp och tänka "det blir aldrig bättre" varje gång han reagerar på ett oönskat sätt. :)
 
Lyssna på dina vänner. Jag har alltför många gånger sett de som köpt sådana hästar du är intresserad av som förstahäst och som blivit tvungna att ge upp. Man har inte kunnat hantera det som gjort hästen till problemhäst eller inte kunnat utbilda den yngre hästen korrekt. Man måste vara ärlig mot sig själv och fråga sig om man verkligen klarar av en sådan häst. Kunniga stallkompisar är bra, men de kan säga emot varandra och då gäller det att vara så kunnig att man kan sålla, annars kan det bli hur tokigt som helst.

Att man behöver köpa en yngre häst för att växa ihop tycker jag är en myt. För 12 år sedan köpte jag min favorithäst från ridskolan. Hon var då 13 år gammal. I förrgår fyllde hon 25 och min kontakt med henne är närmare än den med hennes två döttrar på fyra och fem som jag fött upp själv. Dessutom är hon välutbildad och det går att göra det mesta med henne, vi har haft så roligt ihop under alla de här åren!

Som avelskunnig tittar jag främst på stammen när jag letar häst, och därefter på exteriören. Den får inte vara för avvikande på så sätt att den kan påverka hästens hållbarhet och funktion.
 
@Aionee Håller helt och fullt med dig! En mer erfaren häst är tryggare i sig själv, medan en unghäst förlitar sig mer på ryttarens kunskaper. Låter som att du letade mindre utbildade hästar redan från början, får man fråga varför? Också väldigt nyfiken på vad "bästa variant av unghäst" innebär för din del :)

Även om jag tittat lite på yngre hästar är jag villig att medge att jag inte är redo för att rida in en häst totalt från början. Det jag mer funderade över var om man skulle kolla på en äldre häst med mer "livserfarenhet" men bara utbildad till en viss nivå (grovt beskrivet, fullt ridbar men inte behärskar form/rörelser/"finliret" till 100%); vore det lika olämpligt? Eller kan de extra åren (ex om man köper avelssto) bidra till en tryggare häst?
 
@Equilina Varför är de olämpliga som förstahäst enligt dig? Säger inte emot, men nyfiken på resonemanget! Har hittat ett par hästar på 6-8 år med "grundutbildning", men det begreppet verkar vara ganska löst i annonsvärlden? I vissa annonser innebär det knappt mer än sutten på, och i vissa verkar det innebära att hästen typ börjat arbeta med L:A rörelser.. Ofta hittar man också hästar som är lite äldre men av olika anledningar inte är superutbildade, antingen pga längre uppehåll eller sent påbörjad inridning, skulle en sådan häst kunna vara lämpligare?

Vore superglad om du kunde ge exempel på vad du haft som grundkrav, har alla hästar du kollat på då motsvarat dom exakt, eller har du tillåtit dig att vara lite flexibel med det? :)

För att man inte riktigt vet vad man egentligen kan förrän man är den enda som rider (eller utbildar) hästen. Man kan rida på någon annans våg ganska länge! Och jag har sett ganska många fall där det gått snett och varken häst eller ryttare är speciellt lyckliga, vilket är så himla tråkigt! Det ska vara kul, och lätt, för hela ekipaget att hålla på :)

Med väl grundriden menar jag att en hyfsad ryttare ska kunna gå mer eller mindre rakt in i en 100-110 eller LB/LA och komma ut från banan med nöjd ryttare och glad häst. En schysst okomplicerad individ, helt enkelt. Sen kan man tillsammans ta sig högre och längre, men grunden finns där att falla tillbaka på, för det behöver man göra ibland.

Grundkraven är rätt specifika för vad jag ska ha mina hästar till och vilken typ av hästar jag gillar, men tex ska de vara fullt igång, inte nyimporterade och korrekta exteriört. Senaste köpet var inte igång men reds tidigare av en nära vän till mig och jag visste via henne att hästen var 100% skadefri, att vilan inte berodde på något annat än tidsbrist.
 
@Aionee Håller helt och fullt med dig! En mer erfaren häst är tryggare i sig själv, medan en unghäst förlitar sig mer på ryttarens kunskaper. Låter som att du letade mindre utbildade hästar redan från början, får man fråga varför? Också väldigt nyfiken på vad "bästa variant av unghäst" innebär för din del :)

Även om jag tittat lite på yngre hästar är jag villig att medge att jag inte är redo för att rida in en häst totalt från början. Det jag mer funderade över var om man skulle kolla på en äldre häst med mer "livserfarenhet" men bara utbildad till en viss nivå (grovt beskrivet, fullt ridbar men inte behärskar form/rörelser/"finliret" till 100%); vore det lika olämpligt? Eller kan de extra åren (ex om man köper avelssto) bidra till en tryggare häst?
Jag ville utbilda en häst, ja. Jag har alltid varit intresserad av hästutbildning och har utbildad mig själv inom det. Min häst är en bra variant av unghäst eftersom han är självsäker och trygg i sig själv, han gör det tydligt när han ifrågasätter saker eller inte förstår, han är "på marken" och inte på tårna, lite mer bakåt än framåt och de gånger det går framåt är det för att han tycker något är helkul (bockningar, rodeohäst osv). Han lär sig snabbt och vill alltid lära sig mer, men tycker han att jag gör något fel visar han det på en gång. Han är även väldigt nyfiken, blir han rädd så springer han någon meter innan han vill kolla VAD som skrämde honom och gå fram till det. Sen när han tittat på saken så slappnar han av direkt och blir inte rädd för den saken igen. Väldigt snabbt och enkelt.
Han litar även på att jag vet vad jag gör, är jag avslappnad och säker på vad jag gör så håller han oftast sig i skinnet. Skulle jag vara osäker och spänd så blir det x100 värre och även farligt. Sen bäst av allt, han vill bli vän med alla och trevligare häst har jag inte träffat. Och då inte på det sätt att han är tålmodig och lugn, utan han är bara VÄLDIGT social och vill alltid vara med. :) Det där är bara hur han är i temperamentet, men sen kommer den en sjö av svårare situationer att lösa, potentiellt farliga situationer, situationer där han kan försöka slita sig, bocka när jag leder honom, försöka springa över mig, blir hingstig när han möter andra hästar på promenad osv, och de situationerna kommer eftersom han är just en unghäst som är väldigt oerfaren. Han lär sig dock.

En äldre häst har oftast mycket mer erfarenhet av världen, och det kan göra stor skillnad ja. Beroende på VAD hästen sett i livet. När Hugo kom hit hade han inte lämnat stallplanen under hela sitt liv, så det var mycket han inte sett och mycket konstigt som resulterade i en stressad häst.
 
Ny fråga, hur varera första hästar och hur resonerade ni innan köp?

@Görel Vad roligt att ni vart tillsammans så länge :love: Självklart behöver man inte köpa en yngre häst för att passa ihop, det är inte så mina tankegångar har gått (iaf inte medvetet), har just nu inte begränsat mig nåt särskilt. Jag tror att största anledningen till att jag känner tveksam inför att köpa en läromästare är att jag absolut inte vill ha en häst som man hoppar upp på och så går den som en klocka av sig själv.. vilket naturligtvis är ganska dumt för hur många hästar gör det egentligen? :banghead: Men jag får lite känslan av att det är just en sån häst som anses vara den perfekta förstahästen :/
 
Ny fråga, hur varera första hästar och hur resonerade ni innan köp?

@Görel Vad roligt att ni vart tillsammans så länge :love: Självklart behöver man inte köpa en yngre häst för att passa ihop, det är inte så mina tankegångar har gått (iaf inte medvetet), har just nu inte begränsat mig nåt särskilt. Jag tror att största anledningen till att jag känner tveksam inför att köpa en läromästare är att jag absolut inte vill ha en häst som man hoppar upp på och så går den som en klocka av sig själv.. vilket naturligtvis är ganska dumt för hur många hästar gör det egentligen? :banghead: Men jag får lite känslan av att det är just en sån häst som anses vara den perfekta förstahästen :/

Nej du ska inte ha en häst som går av sig själv, det är dötrist! Utan en häst som gör rätt när du gör rätt och förlåter när du gör fel. Som exempel: en osäker/yngre häst som läggs fel och slår sig på hinder blir snabbt rädd och ovillig. En rutinerad häst löser det antingen själv eller låter dig kämpa tills det blir rätt, för den vet vad den ska och vad den kan.

En perfekt första häst i mina ögon är just så: gör rätt när du gör rätt men faller inte isär när något blir fel.
 
När jag läser annonser faller jag också väldigt ofta för "projekthästarna" (ehhh läste för mycket Svarta Hingsten som ung kanske? :angel:) men hästarna jag har köpt har varit schyssta, okomplicerade/utan någon direkt "historik" av knepigheter.
De två senaste har varit outbildade unghästar. Ponnyn hade mycket grundproblem i ridningen i början (hon var typ riden i skogen av en ung tjej bara) medan nuvarande hästen i alla fall är bra grundriden.

För mig är den mentala biten jätteviktig.
Jättejättejätteviktig.

Hade jag varit du hade jag nog satsat på en utbildad häst.
Projekthästarna låter nog mest kul i böckerna :p
 
@Equilina Att man kan rida på någon annans våg är också ett bra argument som jag inte ens hade funderat över :o

Jaa med den grundutbildningen finns det förstås fortfarande rum för utveckling och samtidigt väldigtväldigt stadig grund att falla tillbaka på.. problemet för många annonsörer verkar dock vara att alla inte har samma definition på grundriden, men det är väl en sån sak man får se till att kolla upp innan ev provridning :) är fullt igång ett krav just för att det hjälper i hälsobedömning, eller finns det nån mer anledning?

Och dötrist är precis vad jag inte vill ha! Men ni har sagt många bra saker som fått mig att tänka, bland annat mycket på vad jag passat med för hästar tidigare. Som du sa i ett annat inlägg, så är kemin från ryggen väldigt viktig. De hästar jag fått allra bäst kontakt med har varit de som nånting klickat med på en gång; inte nödvändigtvis så att att det har gått bra (första gången jag red en av mina gamla ridskolefavoriter var jag liten och klen och han var bland de mest tungridna häsar jag suttit på, och det såg förjävligt ut) men det var ändå nåt som stämde som gjorde att jag genast visste att bara jag inte gav upp skulle det lossna förr eller senare! Så det är kanske lite det jag är ute efter egentligen..

@Aionee Han låter helt underbar ju! Just den kvalitén att hästen ifrågasätter när den inte förstår känns väldigt viktig. Hur länge har du haft honom nu?
 
När jag läser annonser faller jag också väldigt ofta för "projekthästarna" (ehhh läste för mycket Svarta Hingsten som ung kanske? :angel:) men hästarna jag har köpt har varit schyssta, okomplicerade/utan någon direkt "historik" av knepigheter.
De två senaste har varit outbildade unghästar. Ponnyn hade mycket grundproblem i ridningen i början (hon var typ riden i skogen av en ung tjej bara) medan nuvarande hästen i alla fall är bra grundriden.

För mig är den mentala biten jätteviktig.
Jättejättejätteviktig.

Hade jag varit du hade jag nog satsat på en utbildad häst.
Projekthästarna låter nog mest kul i böckerna :p

Hahaha ja, det är väl Svarta Hingsten (och ej att förglömma ungefär alla Pollux-böcker som någonsin skrivits) som gett mig massa idéer :D
..det och att gemensamma nämnaren för i princip alla mina tidigare favoritpållar varit "en skruv lös", så naturligtvis måste den beskrivningen stämma in på nästa häst också :grin:
 
@Equilina Att man kan rida på någon annans våg är också ett bra argument som jag inte ens hade funderat över :o

Jaa med den grundutbildningen finns det förstås fortfarande rum för utveckling och samtidigt väldigtväldigt stadig grund att falla tillbaka på.. problemet för många annonsörer verkar dock vara att alla inte har samma definition på grundriden, men det är väl en sån sak man får se till att kolla upp innan ev provridning :) är fullt igång ett krav just för att det hjälper i hälsobedömning, eller finns det nån mer anledning?

Och dötrist är precis vad jag inte vill ha! Men ni har sagt många bra saker som fått mig att tänka, bland annat mycket på vad jag passat med för hästar tidigare. Som du sa i ett annat inlägg, så är kemin från ryggen väldigt viktig. De hästar jag fått allra bäst kontakt med har varit de som nånting klickat med på en gång; inte nödvändigtvis så att att det har gått bra (första gången jag red en av mina gamla ridskolefavoriter var jag liten och klen och han var bland de mest tungridna häsar jag suttit på, och det såg förjävligt ut) men det var ändå nåt som stämde som gjorde att jag genast visste att bara jag inte gav upp skulle det lossna förr eller senare! Så det är kanske lite det jag är ute efter egentligen..

@Aionee Han låter helt underbar ju! Just den kvalitén att hästen ifrågasätter när den inte förstår känns väldigt viktig. Hur länge har du haft honom nu?

Fullt igång är främst för att inte kunna mörka skador eller att hästen inte är 100 fräsch.
 
Men det är tusen gånger enklare att ha en 20-årig, välutbildad Tant med en skruv lös än en 3-åring unghäst ;)

Jag har en 25-årig tant med flera skruvar lösa men som också är den allra trognaste fyrbenta vän man kan ha:love:

Hon är välutbildad ridmässigt men tråkig är ett ord som ingen tänker på i samband med henne.
 
@Aionee Han låter helt underbar ju! Just den kvalitén att hästen ifrågasätter när den inte förstår känns väldigt viktig. Hur länge har du haft honom nu?
Jo, nog är han DEN HÄSTEN för mig, trots att han verkligen testar mitt tålamod ibland. :) Inte länge alls, fick hem han i November förra året.;)
 
Ofta hittar man också hästar som är lite äldre men av olika anledningar inte är superutbildade, antingen pga längre uppehåll eller sent påbörjad inridning, skulle en sådan häst kunna vara lämpligare?

Många travare passar ju in på den beskrivningen till exempel. Rider en sån nu, 9 år och inte alls utbildad men mycket riden och hur trevlig som helst. Går inte i någon form, tar inte båda galopperna, aldrig hoppad och kan inte gå på en volt. Däremot är den positiv, stabil och oavsett hur skeptisk den är i vissa situationer går den alltid att övertala och hittar inte på något dumt.

En sådan skulle jag kunna tänka mig att köpa som förstahäst. Inte med ambitionen att starta MSV eller hoppa 1.30, då finns det ju bättre lämpade hästar, men som en trevlig hobbyhäst absolut. Där finns alla möjligheter att utvecklas tillsammans men samtidigt vet jag att hästen är trevlig mentalt.
 
Sen finns en till aspekt som talar för den äldre hästen, allt som inte gäller ridning. Jag har shoppat mig en treåring och ibland vet jag inte hur jag ska hinna allt som ska läras in. Den var aldrig skodd bak när jag fick den, då måste jag ha en plan om det inte funkar att bara lyfta upp en bakhov och börja verka och spika i. Kan den stå uppställd på gången utan att få spader? Träna och åter träna.
Lasta, och åka - jag tränar varje dag. Jag hade asproblem med att ta ut den själv ifrån hagen, den skrek som förbytt efter sin kompis - träna och åter träna.
Jag fick ett rejält bakslag vad det gäller att tränsa och fick börja om från början, träna och ....ah du fattar.
Skiter det sig i hanteringen så måste du ha en plan för alla "överaskningar". De är klart färre på en äldre häst, du kanske inte tänker på det, du hämtar in den från hagen, riden och så är det inget mer med det.
 
Går just nu i hästköpartankar (några pusselbitar som saknas så bara spekulativt än så länge), och har börjat kolla igenom annonser men hittills har det bara bidragit till mer funderingar.

Detta skulle då bli min första häst; jag har hållt på med hästar i ca 13 år, mest på ridskola men även arbetat i stall och varit delfodervärd. Jag har funderat och diskuterat med vänner vilken sorts häst jag vill ha, och de tycker att det är bättre att köpa mer av en läromästare, som jag kan tävla och gå upp i klasser med, men jag vet inte riktigt om det är vad jag vill. Visst, det vore roligt att kunna åka på tävlingar ibland, men för mig är det inte den viktigaste delen. Jag vill hellre ha en häst att utvecklas tillsammans med, och vid annonsletande är de hästar jag känt intresse för ofta lite yngre och grönare, eller beskrivna som projekthästar. Det jag funderar på är alltså om det inte är en sån häst jag hellre ska satsa på? Det som gör att jag tvekar är att alla säger att man ska ha en erfaren förstahäst, men varför egentligen? Där jag skulle stalla upp hästen finns goda träningsmöjligheter med kunnigt folk, och jag skulle ta hjälp av tränare. Jag har inga höga ambitioner just nu, utan vill satsa på utveckling.. Vad tycker ni?

Beror förstås på hur hästen ärsom individ också (skulle t.ex. aldrig köpa en stark häst, har aldrig funkat tillsammans med dom), men funderar mest över om jag helt borde utesluta de yngre/projekthästarna i letandet?

Sedan har jag massvis med funderingar kring annonsdjungeln.. Ni som letar (eller redan hittat) häst, vad kollar ni efter och hur prioriterar ni ex utbildning, temperament, ålder etc? Vad finns det för varningsklockor man ska se upp med i annonserna eller vid kontakt med säljaren? Har ni någon "taktik"? När börjar ni ringa runt, vad är viktigt för er att få reda på? Vad i en annons kan övertyga er om att en häst passar/inte passar/ni vill veta mer om?

Hej!
Jag skulle inte rekommendera "projekthäst" som förstahäst.
De flesta individer som säljs som projekt är antingen skadade eller har hamnat snett så att de är ganska knepiga att få med sig. Har sett ett par projekt med sneda kors eller annan ganska diger skadeproblematik (och är sugen att ringa på en sådan).

Som förstahäst tycker jag som de andra: en stabil häst som förlåter de misstag man gör.

Vilken utbildningsnivå, beror ju på hur man har tänkt sig "hästeriet".
Om man har tänkt sig att lära sig tillsammans med hästen (och jo, det går alldeles utmärkt) så ska man tänka på att hästens mentalitet/psyke är det absolut viktigaste! Därefter har man förstås sett till att ha god tillgång till bra instruktör, och så ska man själv ha en stor portion tålamod och envishet och ihärdighet om man vill utvecklas tillsammans med hästen.

Personligen har jag aldrig haft någon häst som varit utbildad i grund. Jag har haft häst sedan jag var fem år gammal, olika ponnyer och hästar som varit trevliga att åka på.
Så småningom insåg jag, som vuxen, att jag höll på att gå bet på ett par av mina hästar: ridningen var inte jättekul för vi kom inte överens. Lösning? Antingen sälja hästen eller lära mig mer. Jag valde att lära mig mer och behålla hästarna och har tack vare en stor portion ihärdighet och några riktigt bra instruktörer, blivit duktigare.

Om man köper "fel" häst, är risken stor att ridningen inte blir rolig. Så att fundera på vad man vill nu, och kanske vad man vill sedan, är en väldigt bra utgångspunkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 596
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 429
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 047
Senast: WBanna
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp