Bukefalos 28 år!

Ligger denna sadel bra?

Taxilock

Trådstartare
Har fått chans att köpa en dressyrsadel för en billig peng av en bekant i stallet. Men den måste ju passa också, ska självklart ta ut en riktig sadelprovare som ska kolla om den passar men tänkte fråga er här så länge tills jag får en tid med sadelprovaren :)

Märket är Apollo, inget jag hört talas om förr och man blir ju lite skeptiskt till sadlar som man inte vet så mycket om när man ser trådar om billiga sadlar som blivit slaktade. Vill ju inte använda en sadel på hästen som har knölig stoppning. Enligt hon i mitt stall som säljer sadeln så har hon haft den inne på reparation några ggr hos en sadelmakare här i trakten och hon säger att han sagt att det är en väldigt bra sadel. Men detta borde ju sadelprovaren också ha koll på eller?

Här kommer bilderna, tog bilder där jag inte spänt gjorden också men antar att dom inte är så intressanta? Har även bilden på hennes rygg utan sadel om det är någon som vill se?

sadel2.jpg

sadel1.jpg

sadel3.jpg

sadel4.jpg

sadel5.jpg

sadel6.jpg
 
Sv: Ligger denna sadel bra?

Nja..svårt att säga, men rent spontant tycker jag den ser för smal ut..har du suttit i den?
 
Sv: Ligger denna sadel bra?

Svarar på båda:
AnneSofie: Har suttit i den och upplever att den ligger stilla och bra och hon verkar trivas med den men det är ju så mycket som ska stämma. Vill ju verkligen inte rida i en sadel som inte passar bra. Just därför känns det ju säkrast att ta ut en sadelprovare men det är alltid bra att ha andras åsikter så man har lite att gå på också tycker jag så därför frågar jag er här också.

Inka-90: Upptäckte när jag kom hem att jag bara tog bilder direkt från sidan innan jag spänt gjorden, kan lägga upp en sån bild men dom kanske inte säger så mycket?

sadel12.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ligger denna sadel bra?

Ligger den verkligen bakom bogbladet på den bilden? :confused:

Jag är verkligen ingen expert, men jag tycker att den ser ut o ligga på bogbladet och är för smal.
men de som är duktigare än jag får avgöra.
 
Senast ändrad:
Sv: Ligger denna sadel bra?

Den ser ut att ligga långt fram på bilden, men där hade jag mest lagt på den. Brukar vara nog med att inte sadla för långt fram.

Får se vad sadelprovaren säger man av svaren från er här i tråden så verkar den vara för smal?
 
Sv: Ligger denna sadel bra?

Nyfiken som jag är, hur ser man att den ligger i bakvikt? Vill gärna lära mig mer.

Vill också förtydliga att jag absolut inte har några planer på att prova ut en sadel själv och inte heller med hjälp av olika åsikter på bilder jag lagt ut i ett forum då jag självklart inser att det är jättesvårt att säga efter bilder om en sadel ligger bra eller inte. Man måste ju rida i den också.

Gjorde denna tråd för att det dels är intressant att få en liten hum och så är det intressant att få andras åsikter.
 
Sv: Ligger denna sadel bra?

Den ser väldigt smal ut.

Om sadeln ligger i bakvikt så är den djupaste punkten i sadeln bakom den önskvärda "tyngdpunkten".
 
Sv: Ligger denna sadel bra?

Okej tack för förklaringen!

Då ber jag sadelprovaren ta med allround sadlar mot dressyr då denna troligtvis inte passar.

Tack alla för hjälpen :)

Har försökt sätta mig in i detta mer då jag inte riktigt litar på alla som kallar sig sadelprovare men nu har jag hittat en sadelprovare som en i stallet rekommenderar känns skönt att veta att hon provat ut sadlar som passat innan. Annars har jag tittat på Anders Erikssons film Sadling för att få lite mer grundkunskaper :p
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
740
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
915
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 192
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 819
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp