Lite grovfoder och mycket kraftfoder

S

Sirisiri

Jag har tillbringat tre dagar på ridskolan nu eftersom det var kurs. Har aldrig funderat över det här med foderstater tidigare förrän jag skaffade egen häst.

Det som slog mig var hur otroligt lite hösilage hästarna fick!! Den storhästen som fick minst fick 5-6 kg! Och 5 kg havre per dag! De flesta stora hästarna fick 6-7 kg. Dom flesta ponnyer fick ca 3 kg.

Hösilaget var ganska torrt och innehöll väl ca 65-70 % ts. Det innebär ju att en 600 kg häst ska ha minst 9-10 kg per dag!!

Det brukar ju vara ett himla liv när det ska fodras på ridskolorna. Hästarna blir ju helt galna!!! I vårt privatstall är det ett par hästar som frustar glatt när man kommer på morgonen. Har hört att detta beteende beror på understimulans och att när det väl händer något "kul" slår det liksom över. Men det kan väl mycket väl bero på att de får för lite tuggsysselsättning!?

Ridskolehästarna går ju ca 3 h per dag fem-sex dagar i veckan, men är det verkligen motiverat att ge ca hälften hälften hösilage och havre???
 
Nej visst är det dumt från häst-synvinkel med så lite grovfoder! Men från ridskolans synpunkt kan jag tänka mig att det dels är ekonomisk vinning och dels "näringsgaranti" som bestämmer. Det är svårt att få tag i BRA hö och hösilage och förvara det så det hålls bra och det är tidskrävande att utfodra många hästar med hösilage och variationerna i näring kan vara "hur stora som helst". Med mycket havre som är billigt, lätt att få tag i, transportera och utfodra är näringsinnehållet från parti till parti rätt lika (jämfört med hö-partier) och det är lättare att hålla hästarna runda och fina och arbetsvilliga.

Ute på kontinenten är det ovanligt med mycket grovfoder till hästarna (de som inte betar då förstås) och det finns exempel på galoppstall där hästarna får hela hinkar med havre men minimalt med grovfoder. Och de överlever och tävlar.
 
Låter som väldigt lite tycker jag..
Men det skulle vara okej ändå om hästarna hade halm, för då har de ju iaf nånting att tugga på.. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 680
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 635
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp