Lite rasfunderingar

Killaloe

Trådstartare
Jag och resten av familjen har börjat titta lite smått på kattungar för att veta på ett ungefär vad som är intressant den dagen då våra gamla katter inte finns kvar.

De raserna vi har fundera lite extra på är
  • Selkirk
  • Brittisk korthår
  • Turkisk van
  • Norsk skogskatt
och eventuellt scottish unfold.

Någon som har några åsikter om dessa raser och som kan hjälpa oss lite i funderandet?

Vi har i dagsläget två blandraser, varav en är en bondkatt och den andra är en halvperser. Båda två är ju (självklart) helt olika individer, men dom fungerar bra i vår familj. så jag tror att det i söker efter på ett ungefär är en rätt lugn katt som ändå tycker om att vara där vi är och som är lite lagom busiga/pigga. Dom får gärna vara keliga och helst inte alldeles för krävande rent intelektuellt (jag tror t.ex. att en devon skulle vara aldeles för smart för vår familj då vi är vana vid den halvkorkade persern :)). Vi fallet oftast för semi långhåriga/långhåriga katter eller korthåriga katter med tjock/mycket päls. Självklart förstår jag att det är skillnad mellan individer, men jag tänkte rent generellt om raserna. Och hur brukar korsningar med dessa raser bli till sättet? Kan det vara ett alternativ till en renrasig katt?

Skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp..:bow:
 
Sv: Lite rasfunderingar

Om man nu ska göra sådana generaliseringar så skulle jag placera dem i "aktivitetsordning" selkirk, britt, skogis, van. Van är en ganska aktiv och smart katt, skogisen är också relativt aktiv och kan ställa till en del hyss (även om de är en bit ifrån "fullblodsraserna" som är överallt samtidigt).

Givetvis får man vara beredd på att katter är individer, men det ÄR en klar temperamenstskillnad mellan vissa raser, och det är absolut något man ska fundera på när man väljer ras. Jag älskar mina korater, men jag är mycket medveten om att de kan bli förmycket för den som inte orkar med ett blått plåster som snackar, kräver uppmärksamhet och aldrig går att hålla något säkert ifrån.
 
Sv: Lite rasfunderingar

Tack så väldigt mycket för svaret. Om vanen är aktivare än norsk skogskatt så är det nog lite för mycket aktivitet för vår familj tror jag.. :) Är den här livligheten något som brukar "slå igenom" (eller hur man nu ska uttrycka det) om vanen korsas med någon annan ras?

Hur är de tilltänkta raserna aktivitetsmässigt i förhållande till persrar (rent generellt alltså) om man tänker på hur aktiva de är?

Du har möjligtvis inga andra försalg på kattraser som kan tänkas passa oss utifrån de "önskemålen" vi har?
 
Sv: Lite rasfunderingar

Ragdoll? Underbar ras, mjuk, social och lugn. Selkirk tror jag också passar bra.

Blandraser är jag generellt väldigt skeptisk mot, de flesta som tar blandraskullar gör det för att slippa alla "besvär" det innebär att föda upp rasrent och då undrar jag vad de tummar på mer? Den dagen någon tar en kull där man gjort alla hälsotester inom rasen mm gnäller jag inte så mycket, men hittills har jag inte träffat nån.
 
Sv: Lite rasfunderingar

Ja det kanske kan vara ett alternativ :) Dom är ju oerhört vackra om inte annat.

Okej, det hade jag ingen aning om. Båda katterna vi har i dagsläget är ju blandraser (och verkligen inte några planerade korsningar) och har varit friska i princip hela tiden vi haft dom så det har liksom aldrig varit ett inte alternativ för oss (om du är med på hur jag menar) men det är ju helt klart värt att ta med när vi funderar.
 
Sv: Lite rasfunderingar

Jag tycker absolut också att en ragdoll verkar passa i er familj. De är otroligt sociala men skitlata. De snackar och spinner, kommer och möter en i dörren när man kommer hem och gillar både stora och små människor, andra katter och hundar. Jag väntar en kull raggisar vilken dag som helst. Ska jag skicka dig lite bilder när bebisarna kommit?:bump:
 
Sv: Lite rasfunderingar

Det låter ju onekligen som om dom passar in i min familj (framförall om dom blir lite småtjocka också, för då ser den ut som resten av familjen ;)) Och det vore väldigt trevligt med bilder (även om jag inser att det kommer bli svårt att inte vilja ha fler katter med en gång, trots att vi verkligen borde vänta till tills vi är kattlösa igen :)
 
Sv: Lite rasfunderingar

Ja du det är inte lätt att kolla kattungar och sedan inte få köpa dem. Jag började med en ragdoll och nu har jag hela huset fullt med avel och det hela.:idea: Småtjocka vill jag dock inte hålla med om att de är trots att de är lata. De blir däremot ganska så stora men de katter jag har är jättesmidiga, även hon som väntar smått när som helst. Hur gamla är de katterna du/ni har nu?
 
Sv: Lite rasfunderingar

nej nej, jag menade inte att dom var tjocka, jag menade bara att om dom BLIR småtjocka så passar dom in i min familj :D Katterna är i dagsläget 14 och 13 år gamla så jag hoppas på några år till med dom, men man vet ju aldrig..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 618
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 057
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 576
Senast: Riru
·
Övr. Katt Jag är lite inne i en kattanskaffartanke. Tänker raskatt - men är lite osäker på detta med innekattsliv och olika kattraser. Finns det...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: Lavine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp