Bukefalos 28 år!

Liten, envis, tjurig och bitsk ponny...

Z

Zommergluckchen

Min halvfoderponny är väldigt ouppfostrad. Hon har varit här upp sedan i december 2003.

När man tar in henne från hagen vll vi gärna ta av henne täcket innan hon får gå in i spiltan, till maten. men då blir hon stentjurig och bara brakar på in i spiltan, nästan trampar över dem som står i vägen.
Hon sparkar och biter i väggarna mest hela tiden, men särskilt när det är foder på gång.

När man ska borsta henne försöker hon hela tiden bitas. Aldrig sparkas, men om man inte ser upp kan man få ett ganska rejält bett i armen. särskilt när man borstar under magen eller på halsen.

Vi försöker vara konsekventa och använder sällan våld, men hon blir inte bättre, hur mycket vi än försöker. det är precis som om hon inte förstår vad vi vill... ändå är vi jättenoga med att berömma och klappa när hon gör rätt.

Någon som har några tips på vad vi kan göra???
 
Det är ju lite onödigt att framkalla osämja. Måste ni ta av täcket innan foder då?
Det hon vill säga er är att -FLYTTA PÅ ER JAG ÄR VRÅLHUNGRIG!
Låt henne gå in. (Hon får inte bråka och knuffas, utan uppföra sig) när hon äter eller har ätigt sin kraft så gå in till henne lugnt och prata med henne. Säg -Hej nu kommer jag och ska ta av dig täcket. Berömm!
Angående sparkandet...är det så att hon får foder för sällan och är jätte hungrig, har hon en granne som hon inte trivs med? Sätt dig och brainstorma lite kring din ponny. Fundera ut vad det är som är fel.

Detta låter som en ponny som mår väldigt dåligt innombords, men ge henne tid och det är bra att ni inte använder våld!
Beröm minsta lilla positiva egenskap.
Ev så kan ni börja klicker träna henne för att få upp lite intresse för dig/er.

Lycka till ev. så kan du PM:a mig om det är nåt
 
Måste fråga.. :p
Vad är klicker träna?
Har hört att man brukar använda de till hundar men är det likadant med hästar? :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 541
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 853
Senast: fijja
·
Hästhantering Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med...
2
Svar
39
· Visningar
5 836
Senast: acj
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 190
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp