Bukefalos 28 år!

Ont eller sur?

Sv: Ont eller sur?

Hormoner kollade och visade inget fel. Skorna på och själva skoningen var inte särskilt populärt hos damen men med duktig hovslagare gick det OK. Så nu är planen att sätta igång henne så sakteliga igen och se om det funkar enligt ök med vet. Om inte så test med annan equiterapeut och om inte heller det ger något så är det klinik för röntgen osv som gäller. Men vi tar en sak i taget...
I lördags hade vi sitt upp-träning. Dvs husse fick gå med lilla tjejen på vår inte färdigställda ridbana och greja med henne medan matte och stora flickan hade lite lydnadsträning. Detta innebar att man som häst skulle gå ordentligt bredvid/snett bakom matte, stanna när matte stannade, stå stilla när sadelgjorden drogs åt, stå stilla när matte testade att sitta upp. Mycket tragglande men slutade med att sadeln kom på korrekt, sadelgjorden kunde dras åt stegvis, fröken stod efter många turer stilla när matte satt upp och red i lugn skritt några varv runt ridbanan och stannade snyggt när matte sa "halt". Kändes m a o ganska bra. Söndag kväll fick husse sköta nattningen eftersom matte städade efter övernattning av barnbarn och det gick väl sådär. I går kväll tog matte hand om insläpp och nattning och med mycket kel och gos på favoritställena (bringa, juver och rumpa) så funkade det riktigt bra. Kanske är det så att fröken har blivit en "tanthäst" som inte gillar karlar. Nå, det återstår att se. Fortsätter att jobba på och hoppas det ordnar sig när hon dels får använda kropp och huvud lite mer och dels förhoppningsvis går ner ytterligare ett några kg i vikt.

Angående Stroppy Mare och liknande preparat tror jag kanske inte att det funkar eftersom hormonprover inte visat något. Kan ju vara läge att testa det om beteendet fortsätter och vi inte hittar någon annan orsak men avvaktar med det så länge. Tack ändå för tips!
 
Sv: Ont eller sur?

Kollades det efter cystor också? Även dessa kan ge upphov till jobbigt beteende, en smärtreaktion...
 
Sv: Ont eller sur?

Gjordes inget ultraljud nu utan får i så fall ringa vet igen. Han tyckte dock inte att det var sannolikt med någon cysta. Inga symtom tyder på det. Stämmer inte hormonellt, brunstmässigt, det han kunde se/känna eller hennes sätt att bete sig. Tydligen är det ofta så med cystor (likadant för människor) att de är hormonellt påverkade och kan ändra storlek/påverkan i cykler. Han tror mer på att hon eventuellt kan ha värk i korset men rekommenderar i första hand massage (av mig resp equiterapeut/kiropraktor) och försiktig igångsättning innan vi går vidare och gör mer. Att hon inte svarat över huvud taget på Metacambehandlingen stämmer inte heller och då menar han både avseende cystor, muskelvärk eller andra smärtor. Både eventuell smärta från livmoder/äggstockar och rörelseapparaten borde ha lindrats av Metacamen.
 
Sv: Ont eller sur?

Ja det är ju sant :) ...Blir glad över att se hur ni försöker lösa problemet och inte lämnar nåt åt slumpen. Nu håller jag tummarna för att det blir bra!!!
 
Sv: Ont eller sur?

Tack snälla...
Jobbar på efter bästa förmåga. Vill ju att det ska bli bra så klart!
 
Sv: Ont eller sur?

Jag tänker inte så mycket på cystor som tumörer... Märklig vet som inte gör ett ultraljud när ni ändå är där? Det är ju snabbt och enkelt, och så kan man isf utesluta det.
 
Sv: Ont eller sur?

Vi var inte på klinik utan vet var hos oss eftersom han hade akutfall att besöka i närheten. Det var också delvis anledningen till att inte ultraljud gjordes, dvs tidsbrist, samt att utrustningen tydligen krånglade på något vis. När vi sedan pratades vid igen kom vi överens om att inte krångla mer med fröken då sannolikheten för att cystor etc inte är så stor. Och som sagt, ändras förutsättningarna fixar han ett ultraljud. Tror och hoppas han vet vad han gör och han finns ju där om han behövs. Bra nog så just nu i alla fall. Ev cystor/tumörer KAN ju finnas ändå så inte helt uteslutet men väljer att avvakta den utredningen och gå vidare som tänkt.

Ikväll hanterat båda tjejerna själv och tillbringat nästan tre timmar i stallet med hästar och div sysslor och det har gått riktigt bra. Imorgon ska jag försöka fånga lite dagsljus och utnyttja till sitt upp-träning/tidning igen och håller tummarna för att det ska gå bra.
 
Sv: Ont eller sur?

Kiropraktorn får inte röra henne utan att hon sparkas och bits, och Metacam gör ingen skillnad, så då kan det ju inte vara ont i korset? Ärligt talat, en häst som är aggressiv, står på bakbenen, tar evigheter att ens lägga på sadeln mm mm kommer inte att bli botad med lite massage....
 
Sv: Ont eller sur?

Tror inte att jag skrev att det inte kunde vara ont i korset, i så fall har jag uttryckt mig otydligt. Det jag menar är att vi avvaktar vidare undersökningar av äggstockar/livmoder eftersom det inte är så sannolikt att besvären sitter där. Dock ej uteslutit det helt utan går ju att fortsätta utredning senare i så fall. Betr massage så finns det anledning i förra kiropraktorns sätt att jobba som gör att jag vill prova annan hjälp. Vill inte prata sk*t om någon utan dessa anledningar behåller jag för mig själv. Stoet har dessutom lugnat sig en del. Om det beror på att hon fått på skor, har mindre ont om det nu är det hon haft eller vad det kan bero på vet vi ju inte. Eller om hon innerst inne är manshatare :angel:. Blir hon stökigare igen eller det uppkommer något ytterligare blir det genomgång på klinik som gäller. Hoppas du tror mig om att vilja det bästa för min häst.

Vill också passa på att tacka för alla tips mm här. Buke är en fantastisk tillgång , full av erfarenhet och kunskap/klokskap.
 
Sv: Ont eller sur?

Mitt sto har inga problem med sina brunster egentligen mer än att hon blir loj men ändå ser jag en enorm skillnad i humöret om hon får munkpeppar eller inte. Jag ger ifrån februari-mars eller ifrån första brunsten och sedan fram tills nu ungefär eller något tidigare/senare beroende på brunsten. Även min valack mår mycket bättre när han får munkpeppar eftersom han blir irriterad på stoet när hon brunstar. Jag hade alltså gett båda dina ston munkpeppar en tid för att se om det blir någon skillnad. Munkpeppar är inte heller lika dyrt som stroppy mare så det blir inte så stor kostnad att prova.

Hur mår den andra hästen? Det kan inte vara något med henne som gör att stoet visar humör? Trivs de ihop? Står de och kliar varandra och myser eller går de var för sig i hagen? Hur länge har ni haft henne och på vilket vis har hon förändrats?

Kan det vara så att hon får tugga för lite? Det är ju ofta problemet med lättfödda hästar att man inte kan ge dem så mycket att äta också ratar de halmen. Kanske kan lite grenar/sly i boxen och i hagen särskilt av asp men också ask och lite gran (obs ingen gran till dräktiga ston) brukar vara populärt och det kan göra att hon får mer att sysselsätta sig med och därmed blir gladare? Kan de vara ute längre ändå?

Jag hade också provat att ge henne en bakjäst om dagen för även om hon inte har uppenbara problem med magen så kan det bli stor skillnad framförallt under fällning/sättning av pälsen.

Jag blir glad av att läsa att du verkligen vill försöka lösa det här och inte bara blir sur på hästen när hon inte uppför sig. :bow: Till dig för det :laugh:
 
Sv: Ont eller sur?

Tack för många bra tips!

Betr jäst/B-vitamin så har hon fått Shy Feeder men kan inte säga att jag märkt någon skillnad. Båda har fått i alla fall eftersom jag ändå hade köpt en flaska men köpte ingen ny när den var slut.

Betr kompisen så är de lite stoiga mot varandra ibland men går tillsammans så gott som alltid, någon enstaka gång kan man se dem på var sitt håll. Kliar varandra också och vaktar varandra om någon av dem ligger och vilar i hagen (mest den lilla som gör det iofs). Däremot är den stora mån om att få komma in först på kvällarna och jagar undan den lilla vid intag för säkerhets skull. (Tänk om vi skulle glömma henne ute, hemska tanke :crazy:.) Den lilla blir bara sur (visar det mycket klart och tydligt genom att vända baken till och om inte den stora flyttar på sig tillräckligt snabbt har det hänt att hon fått sig en känga) när den stora tränger henne vid maten, aldrig annars. Den lilla kan väl också vara lite småsur någon gång, kan väl tycka det är lite onödigt att kratsa hovarna varje kväll eller att matte nödvändigtvis vill göra rent runt juvret ibland, men det går snabbt över och är lätt avledbar om det behövs.

Får grenar att tugga på periodvis, t ex om det är snö samt ibland i boxen vintertid om det är dåligt väder och de är inne lite mer än vanligt. Brukar vara uppskattat av damerna.

Egentligen är jag inte så förtjust i att ge något som inte man har klar indikation på men kanske är det ändå värt att prova munkpeppar ett tag. Ska läsa lite mer om det och ta mig en funderare på det ikväll efter jobbet. Vet du var man beställer det? Internet? Återförsäljare?

Tack igen!
 
Sv: Ont eller sur?

Jag beställer min munkpeppar ifrån T&A. Om du googlar på det så är det det första som kommer upp.
 
Sv: Ont eller sur?

Hej, jag har ett sto som ofta får problem med korset när hon blir kall. Hon har det absolut inte så jobbigt som din häst, men det du skrev om att det var svårt att ta i bakhovarna och snudd på omöjligt att sitta upp fick mig ändå att fundera. Du skulle kunna prova att hålla henne varm om ryggen en period och alltid ta en liten promenad så hon inte är stel innan du ska hantera henne. Funkar det så vet ni ju i alla fall var det eventuellt onda sitter, även om det inte löser problemet:idea:
 
Sv: Ont eller sur?

Tror inte att det är det som är problemet. Har ibland promenerat en bit med henne och sedan försökt sitta upp men ingen skillnad. Kan ju testa med att sätta på ländtäcket i ull och se hur hon reagerar. Är värt ett försök.

Har av superbussig "Bukare" fått köpa Stroppy mare som hon inte hade nytta av längre (tusen tack igen om du läser detta!) och båda stona har fått två första doserna (den lilla hästen bara halv dos eftersom hon ju inte alls är likadan, kan dock vara lite "stotjurig" någon gång). Någon som vet när man ev kan tänkas märka skillnad? Ikväll var första gången på mycket länge som hon inte backade upp mot saltstenshållaren och la öronen bakåt/småsparkar i väggen in mot kompisen. Men inte 17 kan det märkas så snabbt eller? Just nu står båda i lugn och ro och äter kvällsmat i stallet. Ska bli intressant att se hurdan hon är om en stund när det är dags för den dagliga borstningen och hovkratsningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ont eller sur?

Uppdatera gärna och berätta hur det fungerar. Försöker få i min surpuppa munkpeppar - inte helt lätt. Funderar på om man skulle testa Stroppy Mare istället, men misstänker att det inte är lättare att få henne att äta det. Allt som är nyttigt ratas:devil:
 
Sv: Ont eller sur?

De tyckte nog det smakade ovant, gjorde lite grimaser :p. Båda åt dock upp, även lillfröken som är mest kräsen. Har inte flytande utan typ pulver och blandar det i kvällskraftfodret (de får en liten giva havrefri müsli morgon och kväll). Återkommer med fortsättning.
 
Sv: Ont eller sur?

Nu har det gått ett tag och tänkte uppdatera.
Fröken är genomgången och inga fysiska fel har hittats. Förra ägaren har varit på besök och vi har tillsammans tittat på/jobbat med henne. Stroppy mare verkar inte göra någon skillnad. Inte heller på kompisen som kan vara lite småtjurig vid vissa tillfällen varför jag provat på henne också, dock inte av samma kaliber som denna.

Det jag tror att det handlar om är dels att hon behöver en trygg och konsekvent ledare. Iofs gäller det väl de flesta hästar fast det märks mer eller mindre på olika individer. Dessutom undrar jag ändå om inte detta med skorna spelar roll, verkar lugnare med skor på. Och så tror jag att hon har ett stort behov av att få jobba och göra något. När vi inte hittade något fysiskt satte vi igång med longering, ridning, markarbete av basictyp och vad fick jag... Jo, en glad, arbetsvillig, lyhörd häst. Tricktränar lite inne i stallet också med hjälp av klicker och hon gillar det verkligen.

Av flera orsaker - jobb, jag har varit sjuk m m och idag t ex så blåser, snöar det något kopiöst - så har det blivit för dåligt med rejäla träningstillfällen senaste tiden. Tycker mig igen se tendenser på det dåliga humöret. Så snarast gäller att komma igång med aktivitet och se vad som händer. Måste också träna husse i rätt hantering eftersom hon fortfarande inte riktigt respekterar honom utan testar en del där, har blivit något bättre men måste jobbas mer.

Skulle det trots allt inte fungera fortsättningsvis får hon komma tillbaka till förra ägaren och det känns som en stor trygghet att det finns en reservplan även om jag givetvis hoppas slippa använda den.

Så kontentan av detta länga inlägg är att jag har en frisk men lite tuff häst som behöver jobba av sig en del överskottsenergi och som jag misstänker mår bäst av att ha dojor på fötterna. Bara att jobba vidare. Tack för alla goda tips ni delat med er av!:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Ont eller sur?

Har ett sto som är lite liknande ditt. En arabkorsning.
Hon är allmänt tjurig. Vi har upptäckt att hon fryser. Hon älskar värme. När hon har varma täcken på sig så är hon hur snäll och glad som helst.

Hur är hon om hon får varma täcken?
 
Sv: Ont eller sur?

De har täcke efter väder och speciellt nu när det varit rejält kallt tjocka täcken som går upp en bit över manken. Även haft fleecetäcken på nätterna då stallet blir ganska kallt. Verkar vara varma och goa under. Finns (tyvärr) också ett litet extra fettlager som kom till under sommarbetet. Så fryser gör hon nog inte. Det är väl snarare min mindre häst som är en fryslort och jag måste vara mest noga med att täcka efter väder och vind. Dessutom har de alltid tillgång till ljummet vatten plus att de får ännu varmare vatten morgon och kväll vilket båda älskar. Klunkar i sig rejält fast jag ibland tror det ska vara för varmt. Tror nog ändå på teorin om aktivitet i lagom dos och att hon är ömfotad utan skor.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 593
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 348
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
543
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp