Bukefalos 28 år!

Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Pansi

Trådstartare
En liten utsvävning kring det här med ledarskap, dominans och nh-övningar, känns som om det har med trådens ämne att göra men att det inte riktigt passar att ta där.

Exempel: Jag tror mycket väl att min häst skulle kunna attackera vid longering/nh-övningar/liknande - om man provocerade honom. Kanske inte första gången, kanske inte direkt, men om man ignorerade hans signaler så skulle det troligen smälla. Longering innebär tydliga hot från hans sida, strukna öron, svansvift och små utfall - dock inga attacker.

Så jag longerar helt enkelt inte min häst. Tömkörning går bättre, men jag skulle inte försöka tömköra på volt mer än 1-2 varv åt gången. När han tömkörs av proffs med rejäl pondus säger han ingenting alls utan är underlägsen. Givetvis inser jag ju då att det är jag som inte kan vara tillräckligt "värd" att lyssna på, och många tänker säkert att hästen är odräglig eller att jag är en mindre bra och erfaren ledare/hästmänniska.

MEN, det är följande jag funderar över och är sugen på att höra tankar, teorier och erfarenheter från er andra. I alla andra lägen är hästen en klippa.
Jag kan rida ut ensam, med sällskap, rida först eller sist eller i mitten.
Är det massa stim och stoj i ridhuset så lyssnar han ändå, är vi ensamma så går det lika bra. Om en annan häst går ut eller in så spelar det ingen roll.

Jag kan be hästen passera något otäckt och han lyder. Jag kan pilla, spola av och göra vad jag vill med hela kroppen på honom.
Jag kan lasta honom utan problem och ta med honom till nya platser - han är kolugn och lydig, står som ett ljus i släpet och går snällt när jag ber honom.
Jag kan flytta honom hur som helst på stallgången, han trängs inte när man leder honom och det är överlag den stabilaste, tryggaste och mest okomplicerade häst jag haft.

Jag har helt enkelt inga hanterings/träningsproblem med den här hästen öht - förutom longeringen.

Är någon mer häst sånhär? Vad betyder det? Är det dumt eller smart att inte utmana till krig genom att tvunget longera?
Är det möjligt att hästen ser mig som bossen från ryggen eller när jag står brevid, men inte om han ska springa runt mig?

Skulle ni ta fight med en häst i mitt läge?

Fram med ideer, berätta om era erfarenheter, vad som helst! Intressant!
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Nja, skulle jag märka en så pass stor skillnad som du upplever att du gör när en mera rutinerad ex
tömkör så skulle jag nog arbeta lite mera med mig själv.
Jag tror inte att det är mycket som ska till för att även du ska kunna tömköra/ longera din häst.
Antagligen någon liten detalj bara;)
Han är ju med dig i allting annat som ni gör.
Be någon kika på er när du arbetar honom så ska du se!

/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Vår otroligt signalkänsliga 6-åring kan vara lite sådär. Det handlar helt enkelt om mitt kroppsspråk och min energi. Jag "utmanar" honom genom att "pressa" för mycket när jag står på "fel" sätt. Och då gör han "fula miner" kastar med huvudet och visar att han inte är nöjd.

Om jag går med honom runt lite, på en egen liten volt, och håller min sida till honom, och inte "stirrar" på honom hela tiden, så går det bättre.
Det går också bättre om jag står helt still i mitten, vilar ena benet, inte stirrar på honom hela tiden och bara låter honom vara ifred på cirkeln så länge han gör rätt.

Du kanske kan testa nått sånt? Jag har tänkt skaffa en tunna eller nått så jag kan sitta i mitten, se hur det blir.

Du kan be folk filma när du först gör sånt som "funkar" och sedan sånt som "inte funkar" och sedan sätter du dig hemma och kollar filmen om och om igen, kan du se minitecken hästen gör? Kan du se vad du då gör? Hur du står? Kanske filma när någon "duktig" longerar och jämföra, vad gör de, vart tittar de?

Jag tror att den här reaktionen som både du och jag får egentligen är hästens sätt att säga "varför pressar du fortfarande när jag gör rätt??" typ :angel: Vi lyckas inte "ta bort trycket" ordentligt, hästen får ingen eftergift. Skulle tro att olika hästar bryr sig olika mycket om såna fina signaler, en del har kanske lärt sig att strunta i dem.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Om jag har en häst som fungerar alldeles utmärkt i alla sammanhang utom i longeringen så skulle jag ge fan i att longera! Longering fyller iaf ingen större funktion.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Jag longerar väldigt sällan men tömkör desto mer.
Jag menade exakt det som Skuggi skrev, att det är en smärre detalj bara.
Att inte släppa "på trycket" utan ligga lite kvar i det.
Jag slår ett slag för tömkörningen så låt någon kika på dig, Ts:)

/J.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Var detta till mig? Min häst fungerar i longeringen, och jag har iaf ett syfte med den som jag inte anser att jag vill vara utan.

Dessutom kanske man ser det som att utveckla sig själv, att man kommer underfund med vad man gör för fel. Börjar man strunta att göra sånt man inte klarar så lär man sig ju aldrig.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

När jag läser detta så blir min första fråga, hur reagerar hästen om du rider på en volt i samma storlek som den du tömkör/longerar i?
Frågar pga att det kan vara något i kroppen eller benen som hästen känner av när du longerar, men inte annars.

Det är inte utan anledning att longering ingår i vet. besiktning.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

jag hade innan ett nordis sto var väldigt "vass" Det gick inte longera henne, hon gick till attack! och verkligen slog efter mig. Det gick heller inte att gå in i hagen men mat ex för då kom hon springande med bakåtstrukna öron och vänder rumpan till och riktigt siktade på mig.

I allt annat så var det hon jätte snäll och okomplicerad.. Kunde rida henne själv ute, ute i grupp, vara på nya platser med henne osv.

Men jag kom aldrig tillrätt med detta poblemet. Jag Longerade inte henne, vilket förstås var väldigt opraktiskt om man hade böhövt göra en veterinär besiktning på henne..

Hon såldes till en annan familj, men jag var tydlig och berättade om hur hon var och allt var "frid och fröjd"

Till de en dag ringer och säger att hon gått till attack i hagen mot en annan ryttare som skulle hämta in sin häst för en ridtur.
Det slutar med att de tar bort henne för de anser att hon är farlig.

Men innan de tog bort henne hade de vetirinärundersökt henne och tagit prov på henne, då det visade sig att hon hade väldiga besvät i samband med brunsten så det var hormon fel, vilket inte alls är ovanligt på ston, och det finns en lösning! Man kan be veterinären komma ut och ge hästen hormoner. Jag ångrar så att jag inte hämtade hem henne, men det fanns sina anledningar, idag hade jag inte tvekat 1 sekund..

Men jag anser inte att det är ok att en häst beteer sig på detta vis, rätt om du gör lite fel i ditt kroppsspråk så ska inte hästen gå till anfall!! En sådan häst är farlig! Man ska aldrig acceptera att hästen går till anfall om det inte är för att den är träng/eller utsätts för fara, vilket inte longering är!.
Som jag skrev innan så måste man ju kunna longera hästen ex hos veterinär. eller vid besiktning av en häst.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Jag är inte vidare förtjust i att longera utan jobbar i töm eller dubbellongerar i så fall då jag tycker det stör hästen mindre i balansen och att jag kan ställa och rama in hästen lättare. Men jag har varit med om hästar som reagerar negativt på just longering, öronen bakåt vid ökning, går in med bogen som en antydan att jag ska flytta mig och viftar med svansen. Alla dessa signaler ser jag som ett solklart tecken att hästen inte är med på noterna. Jag gjorde som så att jag tog bara longerlina och följde fyrkantspåret där jag gick i samma position som vid longering men gick med hästen med tre meters avstånd.

Tränade på röstkommandona, halt och uppmärksamhet. Denna hästen blev mer positiv till att få gå rakt fram med lång lina än att jag stod i mitten och sa till den att öka, vilket igentligen för hästen säkert betyder att den ska ge sig i väg men sen så kommer den bara runt runt då den sitter fast. Tror det har med att hästen missuppfattar vad det är man vill den ska göra, därför viktigt att belöna och låta hästen vara på volten när den skrittar som den ska, travar och galoppera och inte stå och vara aktiv omedvetet med pisken i luften eller repet och tänka på sitt kroppspråk för då skulle jag med bli förbannad som häst att inte få känna att det jag bett den om är uppnått.

Hästen jag jobbade med sen blev mer positiv på volten när han hade fått lära sig kommandona på rakt spår då han kände sig trygg och inte stressade runt runt som många hästar gör, bara kutar till ingen nytta. Nej lugnt och balanserat ska det vara:).

Och sen passar inte denna träningsformen alla, man får helt enkelt lyssna och tyda vad hästen tycker är givande och kul.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Fast då borde det ju inte fungera problemfritt när "proffs" longerar hästen?
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Fast då borde det ju inte fungera problemfritt när "proffs" longerar hästen?

Jo jag funderade också över det, men det kan kanske finnas en annan förklaring? Dvs att hästen är mer stressad av proffset och går på adrenalin, eller nåt.

Tycker bara, att om en häst är supersnäll i allt utom en rörelse, så kan man börja med att utesluta att förklaringen sitter i rörelsens påverkan på hästen, håller du inte med? :)
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Jo, självklart!
Om man haft mindre information hade jag också tippat på smärta i första hand, men här lät det som att TS hade bra koll och menade att allt fungerade perfekt, då tänkte jag nog att om det inte går att rida volter så hade TS säkert nämnt det.

För visst kan hästar låta bli att protestera om de vet att de skulle få "skit" för det (tex om en väldigt dominant tränare "hotar") även om det egentligen gör ont.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Jag har inte ditt problem, om det inte räknas att min tjej kan bli väldigt hoppig och studsig vid longering. :angel:

Men skulle hon börja sparka emot mig mm, skulle jag ta ut någon (min NH-tränare i första hand) som kunde hjälpa oss att komma till rätta med det som inte fungerar.
Jag ser det som en väldigt stor reaktion från hästens sida och är det något som jag framkallar, vill jag ha hjälp innan än att riskera att göra det värre.

Jag tycker att det är viktigt att alla sidor av hästhanteringen fungerar, min dam har en hel del fuffens för sig, så jag miljötränar henne hela tiden, prassliga påsar, trånga utrymmen, konstiga ljud, lastträning m.m.

Kram, Maya
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

När jag läser detta så blir min första fråga, hur reagerar hästen om du rider på en volt i samma storlek som den du tömkör/longerar i?
Frågar pga att det kan vara något i kroppen eller benen som hästen känner av när du longerar, men inte annars.

Det är inte utan anledning att longering ingår i vet. besiktning.

Jag kan rida en volt motsvarande "longeringsstorlek" i skritt och trav, galoppen är ännu förlagd på rakt spår, hästen är ung ännu.

Hästen är kollad av veterinär i början på september, och av ET för en månad sen. Finns inget direkt att anmärka på, men givetvis tänker man i sådana banor.

Min teori är att det är psykiskt, en dominansgrej.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Tack alla för svar!

Skuggi, jag känner igen mycket i det du skriver, tror att det handlar mycket om position och signaler. Jag ser/känner ganska lätt att och när det blir fel, men oj så svårt det är att undvika att hamna där!

Allmänt, jag har inget direkt intresse av att kunna longera hästar, mer än i sadelvänjningssyfte eller avrastning i "extremfall" innan ridning. Tömkörning är mer intressant, men jag är inte så bra på det. Hästen tömkörs hyfsat regelbundet av en mycket duktig kusk, och där fungerar det.
Var på en NH-clinic i oktober, som en kul grej, och inte ens personen som höll i det hela hade det speciellt lätt med min hårding. Har sett honom med ett flertal hästar, och ingen har bjudit honom ett sådant motstånd som min :grin:

Hade lite svårt att formulera min "frågeställning" med tråden, men kände när jag såg svaren att det inte är hjälp med longering av just min häst som jag är nyfiken på. Det jag missade att få fram igår kväll var tankarna kring "attackerande-häst-tråden", om det finns fler "vanliga" hästar som skulle kunna attackera om man provocerade - utan att egentligen vara monster.

Men hjälp, nu blev det ännu flummigare. Jag lägger mig och försöker mer imorgon :D
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Nej, jag tycker faktiskt att man ska respektera hästen i det läget.

Jag hade en nordsvensk. VÄRLDENS snällaste. Ungarna avgudade honom, satt på honom i boxen (dock ej med min tillåtelse, men de är en annan historia) och gjorde flätor i manen, kröp mellan benen på honom osv.
Om vi red ut så kunde en tall falla ner i huvudet på honom och jag lovar att han inte skulle bry sig.
En gren släppte ett lass tungsnö i arslet på honom en gång och han ryckte knappt till.
Jag började tro att han var hjärndöd ;)
Kunde hämta honom i pannluggen från hagen, rida barbacka utan sadel o träns, han hoppade det jag bad honom, gjorde dom övningar jag bad honom, följde efter när vi lekte osv.

Det enda han sa ifrån, var just voltige/longering. Han tyckte inte alls om det. Min annars glada och positiva häst la öronen bak och svepte med svansen.
Det var bara att gilla läget och låta bli.
Såvida det inte är något grundläggande; Uppsittning, rida ut, hämta i hagen osv. Så tycker jag att man till viss del får acceptera att hästarna är individer och gillar olika saker.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

Hade lite svårt att formulera min "frågeställning" med tråden, men kände när jag såg svaren att det inte är hjälp med longering av just min häst som jag är nyfiken på. Det jag missade att få fram igår kväll var tankarna kring "attackerande-häst-tråden", om det finns fler "vanliga" hästar som skulle kunna attackera om man provocerade - utan att egentligen vara monster.

Men hjälp, nu blev det ännu flummigare. Jag lägger mig och försöker mer imorgon :D

Förstår hur du menar, och jag skulle säga att det nog finns ganska många hästar som skulle kunna bli otäcka om man pressade dem på ett felaktigt sätt.
Jag tror just att de blir provocerade när man ska försöka "dominiera" dem, det blir så utmanande. För i hästvärlden är det liksom inte tillåtet för en ranglägre att "ge order", och i den vanliga hanteringen ser hästen det kanske som att människan (som är ranglägre) ber om saker, som hästen kan tänka sig att göra. Men ska den ranglägre plötsligt börja ställa sig i dominanta positioner och "trycka på dominansknappar" så kan nog även en häst som verkar snäll bli förbannad.

Min lilla treåring är ett ganska bra exempel, han är såååå lugn och fin, snäll och gosig. Han gör gärna som man ber honom, för det mesta. Men är det något han INTE vill (typ är rädd) då kan han banne mig bli svarta hingsten på två ben och göra utfall :eek: om man alltså på ett dominant sätt försöker pressa honom över hans gräns.
 
Sv: Liten spinn-off på "attackerande häst-tråden"

En teori är att många (ingen aning om det gäller dig:D) är faktiskt ganska ovana vid att longera och då "fepplar" med både lina och pisk, med resultat att de tappar fokus på hästen.
De kan tex stå två centimeter fel och hamna framför hästen osv. vara otydliga med pisken osv...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 198
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 165
Senast: tara
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp