Bukefalos 28 år!

Lön Semester Uppsägning

Lynd

Trådstartare
Någon som har koll på följande scenario?

Ny anställning startar i augusti -14.
Enligt anställningsavtal är semesterlönen inkluderad i månadslönen.
2 avtal med 50% tjänst vardera på 2 olika bolag skrivs under.
På lönebeskeden är enbart månadslön specificerad, står inget om hur stor del som är semesterlön.
Inget kollektivavtal finns.

Vad händer om arbetstagaren säger upp sig själv under april månad -15?
Utan kollektivavtal och utan att uppsägningstid angetts i anställningsavtalen borde väl uppsägningstiden vara 1 månad?
Kan arbetstagaren bli återbetalningsskyldig av semesterlön, med hänsyn till semesterår resp intjänande år?
Kan arbetstagaren be att få ta ut semesterdagar under uppsägningstiden?

Har försökt googla men tycker inte jag hittar några bra svar

Tacksam för svar
//Villrådig
 
Det SKA framgå hur stor del som är semestersättning. Återbetalningsskydlig kan man ju inte bli med semesterersättning, det handlar om när man har likalön vid semester (månadslön och tar ut semester som inte är intjänad t ex).

Står inget annat är det tillsvidareanställning. Lägsta uppsägningstid 1 månad (normalt sett)

Jag hade tolkat det som en månads uppsägningstid. Man kan söka semester under uppsägningstiden, men arbetsgivaren behöver inte bevilja den. Och betalning för ledigheten har redan tagits ut.
 
Är du medlem i facket? I så fall kan du fråga dem vad som gäller. Om du inte är medlem, men andra på arbetsplatsen är det så kan du gå in på det fackets website och se om det står något där.
 
Är du medlem i facket? I så fall kan du fråga dem vad som gäller. Om du inte är medlem, men andra på arbetsplatsen är det så kan du gå in på det fackets website och se om det står något där.
Kan facket göra nåt då om det saknas kollektivavtal?
 
Kan facket göra nåt då om det saknas kollektivavtal?
Facket kan alltid hjälpa sina medlemmar. Jag blev uppsagd utan förvarning en gång och ringde då facket för jag visste inte vad jag skulle göra. De gick in och förhandlade fram 3 mån uppsägning utan arbetsplikt till mig trots att företaget saknade kollektivavtal och VD:n blev skogstokig när jag berättade att jag ringt facket....
 
Tack för alla svar!
Ingen är med i facket. Själv har jag alltid varit det tidigare men när jag frågade facket om argument för att vara med när man är anställd utan kollektivavtal var svaret att om alla på arbetsplatsen anslöt sig hade dom ett påtryckningsmedel för att få ag att skriva kollektivavtal, vilket jag ändå ser som föga troligt.

Det är en relativt liten arbetsplats där hälften räknas som tjänstemän och hälften som arbetare och innebära 2 olika fack, vilket inte ag haft koll på när det gäller försäkringsbiten så det hade kunnat få stora konsekvenser. Men som tur var uppdagades det i tid.

För mig just nu är den viktigaste biten just uppsägningstiden, men som jag skrev i första inlägget tolkar jag det som attdet är LAS som ska tillämpas och att jag då har 1 månads uppsägningstid.
Är det datum när man lämnar in uppsägningen som räknas, t.ex 13/4 - 13/5 eller räknas det på hel kalendermånad? Dvs att det inte spelar någon roll när under april jag säger upp mig utan det är hela maj som räknas som uppsägningsmånad?
Vid tidigare tillfällen när jag sagt upp mig har jag varit anställd längre och haft längre uppsägningstid och hamnat i ett förhandlingsläge med fd ag så där har det varierat hur det har blivit med datum och antal dagar.
 
Härligt! Då funkar det som det ska!

I mitt fall handlar det om ett mindre familjeföretag med strukturer som gör att jag inte ser det som troligt att man väljer att teckna kollektivavtal inte heller att jag har särskilt stora möjligheter att påverka. Självklart påtalade jag vid anställningstillfället att det kändes konstigt att vara utan. Men tjänsten var lockande (helt ny bransch och nya arbetsuppgifter för mig), jag ville testa och villkoren kände jag till när jag skrev under och absolut inget jag ångrar.
Nu är jag erbjuden en tjänst på ett företag inom en bransch jag känner till och vill verka i, med bättre villkor OCH kollektivavtal.
Så tråden handlar främst om uppsägningstiden, men jag ville ge hela bilden.
 
Små företag kan teckna hängavtal. Är billigare än kollektivavtal men innebär samma försäkringar och skydd för arbetstagarna. Är ju rena bullshiten med företag som inte alls vill ha nåt avtal, känns ju inte seriöst anser jag.
 
Små företag kan teckna hängavtal. Är billigare än kollektivavtal men innebär samma försäkringar och skydd för arbetstagarna. Är ju rena bullshiten med företag som inte alls vill ha nåt avtal, känns ju inte seriöst anser jag.

Jag anser annat. Har aldrig jobbat på ett företag med kollektivavtal. Kollektivavtal är i första hand utformade på ett sätt som framförallt passar stora företag och är alldeles för omfattande för många små företag, förutom att det är ganska dyrt inom vissa avtalsområden.

Jag tycker att avtalsfriheten är grymt viktig och anser att blockader av småföretag och andra dylika åtgärder är helt uppåt väggarna.

Jag skulle hellre se att man tar de delar av kollektivavtalen som är ganska basala och lätta att komma överens om borde gälla och införlivar med lagstiftning. Inte att företagare tvingas skriva på avtal vare sig arbetstagare eller arbetsgivare har efterfrågat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vilka är de största riskerna med att ta en anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal? Under vilka förutsättningar kan det...
Svar
16
· Visningar
1 443
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp