Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Värt att tänka på är att hästägarna är betydligt petigare än hästarna när det kommer till tider. Jag vill kunna planera när jag ska rida etc, och hade inte accepterat att fodringstider, intag, utsläpp etc kasar med 20-30 minuter hit eller dit. Funkar inte i min värld. Och det blir då också svårare att ta vettigt betalt, om det är lite glidande runt skötseln.

Har flyttat från stall där just detta upplägget sattes i system. Det började med en liten förskjutning, som sedan blev större och större och till slut gick det inte att planera något runt sin egen hästhållning, för stallägaren skötte inte sin del som avtalat.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Har du ersättning från Försäkringskassan så kan du nästan glömma att starta eget. För då anser dom att du kan jobba till 100 % och då löper du stor risk att bli av med dina pengar. Så tänk dig för och va försiktig med vad du gör. För dom kollar upp allt idag.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Värt att tänka på är att hästägarna är betydligt petigare än hästarna när det kommer till tider. Jag vill kunna planera när jag ska rida etc, och hade inte accepterat att fodringstider, intag, utsläpp etc kasar med 20-30 minuter hit eller dit. Funkar inte i min värld. Och det blir då också svårare att ta vettigt betalt, om det är lite glidande runt skötseln.

Har flyttat från stall där just detta upplägget sattes i system. Det började med en liten förskjutning, som sedan blev större och större och till slut gick det inte att planera något runt sin egen hästhållning, för stallägaren skötte inte sin del som avtalat.

Det är ju otroligt enkelt att skriva in i ett kontrakt att hästarna får morgonmat mellan7-8, lunch mellan 12-13, em 16-17 kväll mellan 21-22. Varför göra ett problem av något som inte är ett problem? Är det välkänt redan innan så är det ju upp till hästägaren att acceptera det eller inte flytta dit?

Jag tror på dig TS, jag har själv byggt ett lättskött stall och mina hästar kan inte klockan ;),
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Skakar liv i denna ;) Du verkar ju ha koll Tara! Behövs egenavgifter o sånt när man har jordbruksfastighet/verksamhet? Vi har startat igång firman och ska även ha annan inkomst i den från andra saker. Har pratat med revisor flera ggr men glömt att fråga detta o megenavgifter, och han har heller aldrig nämnt ngt sådant. Vi ska inte anställa någon utan enbart arbeta själva.

Om du har egna hästar i stallet så tror jag att du måste skatta för det. Är lite osäker på om det egna arbetet/servicen räknas när det gäller egna hästar, eller om det bara är kallhyran som är underlag för förmån. Är nog bra att kolla upp innan du gör din kalkyl. Så det inte kommer surt efteråt....
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jasså Lovisaelenora... Det är faktiskt sällan hästar kommer ut och in prick varje dag. Nog diffar det ofta 10-15 min beroende på hur många hästar man har. Vad händer om man måste jaga/vänta på att få tag på en häst som inte vill komma in från hagen då? Eller om det är skitväder och en eller två hästägare inte har rätt täcken framme så man måste gå och leta? En häst rymmer? du har vattenläckage under natten i stallet och möts av det på morgonen och måste fixa en massa innan hästarna kan komma ut? Det har kommit och blåst upp snö i drivor mot dörrar/hagöppningar? En älg har kraschat genom några hagar under natten? Flyttar du då?
Det är så mycket som kan hända (och händer!), så vill man ha sin häst inne och ute på minuten så vet jag...nog inget stall som kan garantera det!

Vi har genom gemensamt stallmöte kommit fram till att med nuvarande hyresgäster så får det inte diffa mer än en timme. Det tycker alla är skönt, de har ju liksom sina stalltjänster på helgerna också så det gynnar även dem.

(f.ö. så har jag planerat slow-feednät och lunchgrindar, automatiska kraftfodergivare inne, sa ju det ÄR genomtänkt att underlätta så mycket som möjligt!)

Vidare kan ni släppa diskussionen ang. FK, jag är och har alltid varit ärliga med dem. Jag kan inte ljuga för jag har så dåligt minne ;) :P Skulle inte gjort det iaf för det har jag inte samvete till :) Men tack för era.."varningar"?
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Ska också tillägga, igen, att min make är tänkt att jobba typ halvtid med detta också utöver mitt arbete. 10 hästar på ca 75% (ibland mer, ibland mindre beroende på årstid osv.) arbetsinsats funkar, det är jag övertygad om!

Detta är en stor satsning. Väntar ännu in offerter från flera tillverkare...och ser väl inte att det (OM det nu gör det) kommer igång och är klart inom 2 år ens, om ens det..kanske 4-5 år? Men, skulle vi kunna gå plus bara ca 10.000:-/mån. på detta (efter skatt) så vore det en dröm! Men tror ni man gör det..? :/ Är fortfarande väldigt osäker då det är en så pass stor investering. Men tycker samtidigt det är en bra idé med alla mina tankar och lösningar om hur lättskött det kommer att bli. De flesta arbetsplatser utvecklas så färre personal behövs, men just i stallar verkar det vara lite stenålder ännu.. Och med så lite tid som folk har över idag, skulle mina lösningar förkorta deras tid för stallskötseln med upp till en halvtimme eller vad det kan tänkas bli, så tror jag även det är värt ett par hundra extra- eller vad tror ni? Jag kan väl inte säga att jag riktar in mig på "skogsmulle"ryttarna, men de som verkligen tränar och tränar för att tävla skulle nog se detta som ett superstall. Det skulle jag gjort iaf :) Och då är det värt att betala det lilla extra (vilket i detta fall är ca 500:- mer i hyra än andra stall med ridhus häromkring, men detta såå mycket bättre!)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

10 000 ut efter skatt så ska du räkna med 20 000 in. Det är ren vinst, 2 000 per box.
sen kommer kostnader på det. Nej, det tror jag inte du får ut förutom i centrala sthlm.

Och även om ingne hästägare kräver att du gör allt manuellt så vill hästägare ha det mer personligt än lantbrukare. småsår, lite mugg osv är liksom inte ok.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Nu kanske jag är trög, men vad menar du med småsår o mugg? Vart kom det in i denna diskussion? :)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

...och vad är det för fel med lantbrukare?:)

TS, har du ens gjort en riktig kalkyl?
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Absolut inget fel men när det är business är det ofta mer rationellt än med hästägare som vill ha duttidutt och snuttiplutt till sina hästar. Ska man kunna ta betalt för ett "superstall" inom hästvärlden måste det verkligen vara supersupersuper! Bra kommer inte räcka för kräsna hästägare.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag tänker lite på din hälsa också, om du inte är frisk tror jag det kan vara tufft att tillgodose en massa hästmänniskors behov. De kommer inte visa hänsyn till att du behöver vila, behöver Pålle dittochdatt kl 11 så behöver han det kl 11.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Visst är det.

När jag har intag så är det 16 hästar, det tar mig en timme (drygt) att ta in dem med täcke på/av. Då KAN det diffa på en timme beroende på om hästne går in först eller sist.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag säger som jag tidigare sagt att det är naivt att tro att man kan bedriva inackorderingsstall på en 25% tjänst. Om man dessutom är beroende av en person som du själv som tydligen inte kan jobba mer än 25% är det än mer naivt.

Att tro att dina inackorderingsgäster kommer tycka det är en briljant idé att du jobbar lite vilar lite för att få ihop dina 10h i veckan och på dessa till antalet ynka arbetstimmar per vecka samtidigt ge det klientel som du själv säger att du riktat dig till den service de som betalande kunder kommer att kräva av dig är inte realistiskt.

Precis som Pontevecchio säger kommer inackorderingan inte vara lättflirtade vad gäller bristande service från stallägaren dvs. du vad gäller tider, skötsel och underhåll.

Vad gör du med sjuka hästar när du bränt dina 10h/vecka som tydligen är din gräns för arbete? Lämnar hästarna till sitt öde en fredagskväll då ägarna inte hör telefonen ute på krogen?
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag är inte ute efter att tjäna några stora pengar...har man haft skukpenning/rehabpenning/aktivitetsstöd i 15 år så är man van vid det lilla..
.......

Stallet är minutiöst planerat för att jag skulle kunna klara av så mkt som möjligt, allt från dynga-transportör innifrån stallet, till sopmaskin för gången. Men, ursäkta mig för att jag försöker komma upp på egna ben.

Inte bli sur, ta nya tag och hitta på en ny lösning, kanske samarbete med en (1) uppfödare eller travtränare eller dressyrtränare. Här i länet är det löjligt mycket stallplatser ute på blocket för löjliga pengar som inte motsvarar någon ekonomisk kalkyl som eventuellt skulle gå att leva på samtidigt gnäller folk över att det inte finns några stallplatser. Så illa är det och det är bla det som folk skriver till dig.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag jobbade i stall 2006. Det var en sån här mild vinter tills det i januari sa BOOM! och det snöade konstant i tre dagar. Hur vettiga lösningar man än har så är det fruktansvärt tungt. Särskilt om man är själv och inte har en traktorkörande person på gården 24/7. För det snöar igen på en timme.
När strömmen går och 15 hästar ska vattnas har man ännu roligare.

man kan inte heller börja begära hjälp när det blir tungt av inackorderingarna, de betalar för att slippa det jobbet.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag säger som jag tidigare sagt att det är naivt att tro att man kan bedriva inackorderingsstall på en 25% tjänst. Om man dessutom är beroende av en person som du själv som tydligen inte kan jobba mer än 25% är det än mer naivt.

Om jag inte läst fel så kommer TS sambo också jobba i verksamheten. Så det verkar inte som att allt står och faller på om TS en dag inte kan jobba.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Att få ut 2000kr per inackordering i vinst i månaden före skatt går nog inte! Då måste ni nog sälja på dem en himla massa tjänster. Efter el, hö, strö, staket, underhåll, grus, kraftfoder, osv är det inte mycket kvar på en normal stallhyra. Sen amortera på eventuella lån ni tagit för att bygga det också? Måste nog vara något exceptionellt bra i ett bra läge för att kunna få ut så mkt pengar. Ridhus, träningsmöjligheter, superhagar osv för att folk ska betala extra. Tråkigt nog:(
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Tack! DarkInNight, du var nog den enda som hade läst det trots att jag skrivit det flera ggr ;) Vi har stor maskin som vi snöröjer med nu också.
ang. att det skulle bli slarvigt skött, big NONO. Jag har kontrollbehov så det räcker och blir över...

Jo jag har gjort en budget-kalkyl...och det skulle gå ihop ja, kunna plocka ut några tusen i lön samtidigt som jag skulle kunna amortera ett par tusen på lånet. Och i takt med att lånet sjunker så blir det mer över. Naturligtvis tillkommer reparationer då och då men det är oftast inga stora pengar.

Det som skulle ingå är hö och strö, samt i stort sett fri tillgång till ridhuset. Kan ju förhoppningsvis få några timmar/v. få uppbokat med tränare, men inte till så stor del att det kommer störa dem som skulle stå här.

Kallhyran häromkring ligger oftast på runt 1000:-, och plussa då på ett ridhuskort på det som de måste ha samt transportera fram o tillbaka till ridhusen- ja då är man i stort sett uppe i 500:-/mån. Så att ha det på plats och slippa besväret att lasta, åka, lasta ur o ja ni vet är nog värt några hundra till utöver det.

Sedan en till sak. Mitt "tillstånd" är inte hugget i sten. Jag sitter ej i rullstol, har ej förlorat några lemmar etc. Forskningen går framåt, så även inom mitt besvärsområde. Jag skall på vidare undersökningar och förhoppningsvis (!) kunna opereras. En ganska ny metod men de som gjort den har blivit hjälpta. Såå kanske det går att jobba 50% t.o.m. i framtiden, jag lever på hoppet! (naiv som jag ju är.. ;) ;) )
Då kan ju maken få vila lite också. Han är helt med på noterna och vi lever för gården redan nu.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Fast då räknar du med 2000 i kallhyra?
Kallhyran ska ju täcka driften av anläggningen, el till ett ridhus är DYRT! Aggregat och hagmaterial och stallmaterial osv osv osv äter pengar.

De ställena i sthlm som försörjer någon tar mellan 6-8 000 i månaden i stallhyra.
Och då ingår endast havre och begränsad mängd hö.
Visst är marken dyrare men det är inte den som höjer kostnaden så mycket.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 173
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 221
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 647
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp