Bukefalos 28 år!

Lösa benbitar på unghästar

Fredag

Trådstartare
Hur har ni med erfarenheter av detta upptäckt/misstänkt lösa benbitar på hästar som ännu inte rids/arbetas i större omfattning?
Jag har en nybliven 2-åring som har varit oförklarligt frambenshalt vid några tillfällen. Inga märken, ingen värme eller puls, ingen svullnad. Då han växt mycket sitt första år undrar jag om det inte möjligtvis kan vara någon lös benbit som spökar...
 
Hej
Ja, beroende bla på lokalisation (såväl led som var i leden) kan OCD upptäckas på hästar som ännu inte satts i arbete. Bla yttrar sig OCD i bogleden som intermittent frambenshälta, ofta hos unga djur. Hästen brukar även vara öm vid palpation av leden och då benet sträcks framåt.

Jag tycker att du ska vända dig till en hästklinik för en ordentlig undersökning.

Även mystiska gallor bör föranleda misstanke på OCD.
 
Tack för svaret. Jag åkte iväg till Hbg i höstas då han var väldigt halt en period och med endast böjprovsundersökning kunde de inte hitta något. Att han var halt kunde de dock se. Då jag inte ville gå vidare med bedövningar i det skedet tog jag hem hästen och lät det läka ut med antiinflammatorisk medicin. Sedan dess har han varit ngt halt en gång till tidigare i vinter och nu igen. Jag ska låta honom gå i hagen tills i helgen i alla fall och se hur det hela utvecklar sig. Försvinner det igen så inväntar jag ännu en gång innan jag ger upp och röntgar honom tror jag. Det verkar hur som helst inte besvära särdeles.

Ett elände att en så ung häst ska behöva bli halt, känns inte alls bra.

Inga gallor förresten.
 
Trist med halta unghästar.

Vi har haft en med OCD i bakknäna. Hon fick rejäla gallor och blev till sist även lite halt.
 
Min har varit halt och konstig och så men det har löst sig nu. Hon ÄR däremot gallig i bakknäna men de är röntgade UA.

Jag skulle iaf om jag hade din häst, åka iväg och röntga för att få veta.

Min är frisk för tillfället iaf.
 
Har också en häst med rejäla hasgallor bak som är röntgad ua. Har dock aldrig varit halt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 694
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 655
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp