Bukefalos 28 år!

Lösdrift, hagareal

Lella

Trådstartare
Moderator får flytta om den ligger fel.

Blev totalt överraskad då jag såg hur vi har det på unghästlösdriften här i Finland och undrar lite hur ni svenskar tänker på själva hagytan i en lösdrift. Jag hittade en tabell var det kom fram att många som satsade pålösdrift för unghästar kunde ha 15 (!) hästar på endast 1ha! Visst ryms de där, och det kan kännas stort då man tänker på ytan som tom, men att klämma in 15 stackare på den är i min värld totalt galet. 15 hästar behöver absolut minst 10-15ha, så inte marken blir överbelastad och lerig. Låter ytan i era ögon rimlig, ca 1ha per häst, eller hur ligger det till i Sverige.

Synen på ytarealen här är dessutom annorlunda här på stallssidan också. Jag känner några som har upp till 3 hästar hemma på gräsmattan, ytan ca 20x40m, om ens det, medan ni där i Sverige vill ha närmare 5ha för 2hästar.

Galet, galet, galet..
 
Sv: Lösdrift, hagareal

På min förra gård hade vi tre hästar i lösdrift på 0,8ha... Och det var ändå bara på vinterhalvåret! Det var total lervälling, gräset hade svårt att ta sig över sommarn och då hade vi ändå grusat upp 200kvm och vi mockade hage ett par gånger i veckan, samt rensade ut allt i hagen på vårkanten. Det kändes så långt ifrån bra för hästarna så vi köpte en större gård istället :D

Hur mycket yta man har tycker jag borde vara beroende oxå av hur marken är. Är det blött gräs, blöt mark som därmed blir lervälling under hästarnas hovar så är det definitivt inte lämpligt med 15 hästar på 1 hektar. Men är det bra mark, torrt kanske t.o.m. preparerat och en flock där alla hästar får plats så kan det säkert funka. Se på hur "active stable" fungerar, där kan de ha många hästar på liten yta, eftersom ytan är preparerad att tåla belastningen. Men 15 hästar på 1 ha opreparerad mark? Låter mest som girighet från stallägarens sida...

Men jag personligen tycker inte att det behövs så enorma ytor som ofta rekomenderas till lösdrift. Hur många har möjlighet att hägna in 15-20ha lixom? Och sedan skall man hämta/hitta hästen på denna yta varje dag när den skall in o pysslas/ridas :D Till unghästar däremot så klart att de behöver mycket mark att dra runt på för att växa och utvecklas till starka hästar!

Själv har jag 8 hektar bete och fyra hästar i lösdrift + grannen hyr 1ha till sina hästar. Detta dock uppdelat på ett par mindre hagar, jag diggar Inte enorma lösdrifter, jag vill kunna dela av markerna för att det skall kunna växa till sig, för att kunna avmaska på en mark o sedan flytta till ny m.m.

Mycket egna åsikter från mig här men en sak som jag faktiskt läst hos jordbruksverket är att det ur gödselsynpunkt finns en rekomendation -Max 3 hästar per hektar.
 
Sv: Lösdrift, hagareal

Synen på ytarealen här är dessutom annorlunda här på stallssidan också. Jag känner några som har upp till 3 hästar hemma på gräsmattan, ytan ca 20x40m, om ens det, medan ni där i Sverige vill ha närmare 5ha för 2hästar.

I den här hörnan av Sverige cyklar jag dagligen förbi 20+ hästar som går i hagar på alltifrån knappa 10*15 m till 5 stycken stora hästar på en markplätt som är inte ens är 400 kvm. Många på helt vanliga villatomter där garaget/uthuset byggts om till stall.

Men visst, ridklubbarnas hagar är inte heller större än rasthagar och i regel leriga så det kanske inte gör någon större skillnad om de går på villatomten eller på en anläggning.

Men att hästarna har det bättre i Sverige vet jag faktiskt inte om jag håller med om. I Blekinge har många det precis så som du beskriver Finlands hästhållning, tyvärr.

Jag tycker 1 ha/häst låter rimligt för en vettig lösdrift för "normalstora" hästar. Jag vill inte ha mina hästar på mindre i alla fall, men det är min personliga åsikt.
Sedan får man ju ta med i beräkningen att trycket på hagen blir mindre om det rör sig om shettisar och högre om det är ett gäng nordsvenskar.
 
Sv: Lösdrift, hagareal

Vi har sex hästar på 1-2 ha. I mitten av hagen har det legat en gammal ladugård, så grunden består av tegel och sten blandat med jord. Därifrån är det enormt bra dränering, så får hage blir inte alls lerig (förutom någon vecka eller två vår och höst), och hästarna rör sig inte ens över hela hagen under vinterhalvåret. Hade vi istället haft dem i deras sommarhage som är helt platt, hade den sett ut som f*n trots att den är större. Så; allt beror på hur hagen ser ut, inte hur stor den är.
 
Sv: Lösdrift, hagareal

Det finns stora lösdriftshagar i Finland också, likväl som det finns små lösdrifter i Sverige. Ena hästen hos oss (i Finland) kom från lösdriftsställe. Lösdriftshagen där är 10ha, med både skog och betesmark. Två halmade ligghallar och uppvärmda vattenkoppar. Där var det då iallafall långt över 1ha per häst i lösdriften.

Ägaren till hästen hos oss berättade dock att hästarna använde förvånansvärt liten del av den stora hagen. Vilket måste vara oerhört praktiskt, att hämta in sin häst dagligen från andra änden av 10ha är ju inte gjort i en handvändning.

Min uppstallade häst hemma har också flera hektar mark för sig, i Finland. Det är snudd på katastrof, hästen hinner aldrig komma ner till normalvikt innan gräset börjar växa igen. Frågan om så inte en liten rasthage och hö hade varit snällare mot hästen ändå. Det är många små stall här i min hemby med flera hektar mark till hästarna, min häst är inte på nåt vis unik med det. Så det finns också i Finland, liksom i Sverige, stall med bara små rasthagar och stall med större arealer för hästen/hästarna att vara på.
 
Sv: Lösdrift, hagareal

Jodå, det finns nog bra lösdrifter här, lixom det finns i Sverige, och dåliga med, på båda sidor. Har själv ponnyn i lösdriftsstall med 4 till och de delar på 1ha, vilket verkar vara minimi eftersom det är rätt så geggigt på hösten och våren. Bete har vi annanstans. Själv är jag rätt så nöjd med storleken, men tänkte främst då det gällde unghästlösdrifter med över 10 hästar per ställe och de trängdes på 0,5-1,5ha stora ytor, dessa odränerade. En som hade så var en bättre tränare här i landet, vilket inte är något vidare eftersom många då kan komma på att man kan ha hur många hästar som helst på små ytor, och klagar någon hänvisar de bara till henne.

Fast det finns ju de som tänker, tack och lov.

Träningshästar är ju som sagt en kategori för sig, man vill ju inte ägna hela dagen till att leta reda på hästen från en hage på 20ha ;)
 
Sv: Lösdrift, hagareal

Hellre många hästar på en hyffsat stor yta än en och en på en pytteyta. På de flesta anläggningar jag känner till används en ridbanestor yta för 2.3 hästar, eller ännu mindre en och en. Kan man ha så på en proffsig anläggning kan man ha tre ponnyer på gräsmattan. SJälvklart måste man grusa upp och mocka, men inget jag ser som vanvård alls. Däremot föredrar jag förstås att hästarna har lite yta att röra sig på.
 
Sv: Lösdrift, hagareal

*kl*
Min lösdriftsyta är inte den största, ca 0.3 km i omkrets. Har ingen aning om hur man räknar ut hektar :p Men det duger utmärkt åt oss, har 2 shettisar och är bara bra att gräset inte blir för mycket (måste fodra dom med hö hela sommaren), Värre blir det om jag får hem lill-hästen jag sålde >___<
 
Sv: Lösdrift, hagareal

På vår lösdrift hade vi i vintras 4 hästar, varav ett avelssto med sitt föl från ifjol samt två 09:or. För "husets skull" var det lagom många hästar, men i hagen hade vi nog kunnat ha ett par till. Det är c:a 1,5 ha plus en bit skog.
 
Sv: Lösdrift, hagareal

1 ha (hektar) är 100x100 m, alltså 10 000 kvadratmeter. Om omkretsen är 300 m(0.3 km) är det drygt ett halvt hektar om det skulle vara helt fyrkantigt. :)

(Omkretsen består då av fyra lika långa sidor, 300/4= 75 m, och arean blir då 75x75=5625 kvadratmeter, dvs 0,56 hektar) Är formen inte fyrkantig, utan tex mer som ett L är det troligt att utan blir mycket mindre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har klockat mig själv senaste veckan för att ta reda på vad jag lägger tid på hos hästarna för att få en uppfattning av vad som tar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 616
Senast: FunnyFlyer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp