Bukefalos 28 år!

Lösdrift i hästfynd

B

**BORTTAGEN**

Vad tycker ni om artikeln om lösdrift i nya hästfynd?

Jag tycker inte om hur hon får det att låta att man har stall bara för människan ska kunna få tag på hästen lättare. Ehh..mina hästar går ute på dagen...

Lösdrift har för och nackdelar men för egen del skulle jag aldrig ha mina hästar på lösdrift.
De är vana vid att få vara i stall ¨på natten och jag vet att de gillar det.
Dessutom hatar de kyla och regn...Och det är en tryggheten för dagens häst att vara i ett stall enligt mig.

Ska man rida en häst så ska man inte släppa ut den efteråt om den svettig och det är kallt ute, ävne om dne har ett svetttäcke på sig. Den ska stå inne tills den torkat.
det är VI människor som gjort hästen till ett riddjur, varför ska vi då slänga ut den när vi ridit den som INTE är naturligt??
Den här naturliga hysterin börjar gå för långt.
Visst kan lösdrift passa vissa hästar, om de är vana vid det från början och trivs med det och de sköts om väl, visst.
Men av mina erfarenheter så är det många som har hästar på lösdrift för det är billigare och inte lika mkt jobb.
Gör man det av den anledingen ska man inte ha häst tycker jag. Man ska göra det för att den speciella hästen man har trivs med det eller är van vid det.
Jag har två araber och de skulle aldrig trivas på lösdrift.
Har även en shettis och en nordsvensk. De kanske bättre skulle klara det, men de är vana vid stallet och den trygghet det ger.
Hur kan man ha sin häst ute i regn, snö, blåst och minusgrader och samtidigt kräva att den ska orka ridas?
Och hon i artiklen säger att en häst på lösdrift inte behöver värmas upp när man ska rida för den är redan uppvärmd.
Det är fel :mad:!! Jag har mina hästar ute på dagen och inte är de uppvärmda för att de är ute!
Mkt konstiga åsikter i den artikeln. hoppas inte för många följer hennes "råd"
 
:rofl:

Min häst bodde på stall tills hon fyllde två och flyttade till mig och bor numer på lösdrift och trivs kanonbra, står knappt ens i ladan. Så att de skulle vara "vana" vid något inte föredra något annat tror jag inte ett skit på.

Hästar är gjorda för att vara ute och röra på sig hela dygnet men visst, alla hästar fixar det inte.

Likväl som de är täckade och klippta ute på dagen kan de vara täckade och klippta ute dygnet runt så det hindrar INTE att en arbetande häst går ute dygnet runt.

Och några problem med orken har varken min connemara eller de två halvblodsstona hon går med. :angel:

Varför skulle inte dina araber trivas på lösdrift med möjlighet att rejsa av sig när de vill och ha fri tillgång på stråfoder och dessutom kunna gå in i ladan och vila när de själva vill?

Det tar minst lika mkt tid att verkligen SKÖTA lösdriften som att ha dem uppstallade, iaf hos oss.
 
hej
jag tycker det är jätte bra att häst på lösdrift om man har rätt häst för det.en arab,welsh,american saddelbreed mfl är inte så lämpade för det men många andra hästar klarar det utmärkt.
det är vi häst ägare som överdriver när vi slänger på täcke efter täcke på hästarna för att VI tycker det är kallt ute hästar känner inte det på det visset.och så får dom ingen bra vinterpäls när dom har tjockatäcken på sig utan dom får så pass mycket päls som krävs för att inte frysa.
men har man dom utepålösdrift ska dom ha ligghall eller sjul att kunna gå in om det blir för blåsigt men våra hästar är ytterst sällan där inne och det måste betyda något.sedan vi hade hästarna på lösdrift har dom aldrig blivit sjuka.men har man på lösdrift krävs det att dom har tillgång till hö eller enisilage och även att dom får sin dagliga krafftfoder portion.
vad gäller uppvärmning innan man rider så måste man även göra det fast man har dom på lösdrift.
 
ARRRRGH!
Detta har stötts och blötts i säkert fyra fem långa trådar för inte alls länge sen.

Jag är för lösdrift, och jag kan väl komma med några motfrågor till dina påståenden:
Och det är en tryggheten för dagens häst att vara i ett stall enligt mig.
Hur på för sätt är det tryggt för en häst att vara instängd i en box under nattens tolv timmar? För att den får mat? - Det kan den få ute också.
För att den är trygg från rovdjur? -Men snälla... hästen är ett flyktdjur, inte ett "gömma sig i grottor"-djur. Åtminstone de flesta.

För att hästen är ett vanedjur? -Vanor kan brytas.

Hästar sover totalt max 4 timmar per dag, spritt på många små tupplurer över hela dagen. Det är bevisat att hästar inte sover mer på natten än på dagen. Vad tror du hästen gör inne? Räknar får? Snackar skit med stallkompisarna?

Det där med uppvärming inför ett ridpass: naturligtvis värmer hon upp hästen. Den behöver dock inte värmas upp lika mycket som en häst som stått inne hela förmiddagen eftersom den redan har blodcirkulationen igång och inte är lika stel. Just för att den kan röra på sig i hagen
Precis som när du tar in hästen ifrån hagen och ska rida.

Fast du kanske inte märkt att hästen är mjukare i leder etc. efter att ha fått röra på sig i hagen än när den precis kommer ifrån boxen?

Frågan om vilka raser som lämpar sig etc. lämnar jag till någon annan. Jag vet hur min häst är, men kan inte uttala mig om andras.

Jag tror dock att alla hästar kan gå på lösdrift med ordentlig ligghall som för övrigt brukar hålla samma värme som ett vanligt stall.
Då kan hästen dessutom välja om den vill vara inomhus hela natten eller inte. Tänkt på det?
 
Mina hästar trivs jätte bra i stallet i sina egna boxar. De behöver inte känna att de kan bli bortjagade från sin mat eller att de ska bli attackerade av något.. Varje morgon så ställer de sig upp och sträcker på sig. De är helt utvilade!
Men för det säger jag inte att det är bäst med att ha stall. Det är ju olika från häst till häst. Hästar är olika som vi människor. :smirk:
 
Två år är knappast lång tid. Min häst är 23, hon har aldrig gått på lösdrift så därför är det en vana för henne.
Och hon är en väldigt "fin" dam, gillar inte regn rusk, lera och kyla. Hon trivs inne helt enkelt.
Och det är inte bara för maten som vissa säger, hon kan äta och gå ut och ändå vilja in igen. Och hon får inte alltid mat när hon kommer in heller.

Du säger ju emot dig själv människa.
Visst hästar är gjorda för att gå ute, men deär å andra sidan INTE gjorde för att vi ska rida på dem.
Du väljer alltså att bryta på den "naturliga" förutsättningen och rida och tämja en häst och hålla den i fångenskap, men hästen ska ändå vara ute för dte är naturligt? dubbelmoral.
 
Du verkar ha förstått det helt fel.
Man täckar inte en häst i första hand för att man tycker det är kallt utan för att hästen INTE ska få tjock vinterpäls så man kan rida den!
herregud...det är ju för hästens bästa! det tar energi från en häst att bli jättesvettig med en massa päls., och tar lång tid att bli torr igen.
fast du kanske inte rider på vinterhalvåret?
 
Ingen tvingar dig att svara :smirk:

Hästen skapar en trygghet om den alltid varit uppstallad och det är rätt naturligt att det blir så.
Den kan slappna av, den kan se sina boxgrannar och den kan vila ut på ett annat sätt än när den är ute.
Boxen blir dens eget utrymme där den inte blir inkräktad av andra.

Vad tror du hästen gör ute då?
Om jag lät mina hästar vara ute denna natten så skulle de bara stå och hänga. De skulle inte springa runt, det finns inte gräs i hagen så det finns inte mer att göra ute än inne. enda fördelen med ute är att de kan röra sig om de vill.

Vaddå naturligtvis? Känner du henne?
Hon skrev ju själv att hästen inte behöver värmas upp, man kan "sätta igång och träna på en gång"

Riktigt dålig artikel!
Det ska låta som att det är grymt att ha hästen uppstallad...jag spyr på hennes argument faktiskt.
och att det skulle vara bättre att ha hästen utan skor...för hovarna ja, men inte för hästen. det beror ju på hur den rids, hur hovarna är, var den rids osv.
man kan inte bara ta en häst från dens frihet och ändå kräva att den ska leva som att den var fri, det är det många som inte verkar tänka på.
vi har redan gjort det mest onaturliga man kan göra, nämligen ta bort dens frihet och tämja den.
 
fast araber är ju framavlade för att bo i öknen, där det är supervarmt på dagen, och väldigt kallt på nätterna? Så visst borde de klara av kylan också?

Visst förkortas framridningen lite av att hästen varit ute och rört på sig när man ska rida, jämförts med en häst som stått inne hela natten på box, tex!
 
Visst hästar är gjorda för att gå ute, men deär å andra sidan INTE gjorde för att vi ska rida på dem.
Du väljer alltså att bryta på den "naturliga" förutsättningen och rida och tämja en häst och hålla den i fångenskap, men hästen ska ändå vara ute för dte är naturligt? dubbelmoral.

En häst är en häst, oavsett vilken ras man har. Det finns ingen ras som är mer lämpad än andra för lösdrift, det är bara så att inom vissa raser har man sett det positiva med detta. Alla hästar passar att gå på lösdrift, däremot passar inte alla ägare för det.

Hästen är ett djur som är van att vara i rörelse, det vi människor gör är att förmänskliga hästen till våra egna promisser därför att vi tror att det är bra.

Hästar är dessutom vanedjur, har man lärt dom att stå på stall så är dom ju vana vid det och vet inget annat. Sen skall man inte glömma en sak, det finns både bra och dåliga lösdriftsstall men det är en helt annan sak.

Ur hälsosynpunkt för hästen, finns meterlånga avhandlingar där man konstaterar nära nog bara fördelar men denna typ av hästhållning.
 
De är inte avlade för att bo i öknen, de kommer därifrån så klart de har förutsättningar för att trivas där.
Det är inte så kallt i öknen som i sverige på vintern.

jag tycker inte framridningen ska förkortas av den anledningen. jag rider alltid mina hästar efter att de varit i hagen men inte rider jag fram kort tid för det.
 
Jo det finns visst raser som är mer lämpade för det. jag tror att min shettis skulle klara det MKT bättre än mina araber av flera anledningar. de har helt enkelt olika förutsättningar.
Hästar är dessutom vanedjur, har man lärt dom att stå på stall så är dom ju vana vid det och vet inget annat. Sen skall man inte glömma en sak, det finns både bra och dåliga lösdriftsstall men det är en helt annan sak

Jo, att hästen är ett vanedjur har jag redan sagt.


"Ur hälsosynpunkt för hästen, finns meterlånga avhandlingar där man konstaterar nära nog bara fördelar men denna typ av hästhållning"

Jag tror att det är mkt lättare för en häst att bli miss skött på lösdrift.
 
bara för att man rider behöver man inte rida skiten ur hästen så den blir dyngsur av svett.
men jag vet inte hur du rider din 23åriga gammla dam??
man får ju ta hänsyn till hästen och bygga upp en bra och stabil kondition så den inte svettas i floder.
och tränar man hårt en dag får man ta på fleece täcke med halvhals och regntäcke på det med halvhals men bara tills den har torkat sen tar man av täckena.
man tränar ju trots allt bara 1gång i veckan resten rider man i skogen. så gör jag
men som sagt vet inte hur mycket och hårt du tränar med din häst?? :devil:
 
Jag tror att det är mkt lättare för en häst att bli miss skött på lösdrift.

Ja som sagt det finns både bra och dåliga lösdriftsstallar, men ett sådant stall är i regel granskad in till minsta spik vi har en bra erfarenhet av detta. Våran kommun samarbetar mycket med distriktsvetrinären, så när besök sker följer även vetrinär med på dessa rundor. Hitills har vi inte haft en enda anmärkning, så det är möjligt att våra hästar står i ett bra stall då.

Här släpps ingen häst ut efter ridning, de står inne med svettäcke och går ut när de är torra. Utsläpp sker 2 ggr per dag, morgon och kväll. Fodring 3 gånger via stall/lösdrift utöver det fodrar även ägarna sin pålle.

Vi har ingen ligghall på våran lösdrift, vi har stallplatser där hästarna får komma in samt ett antal sjukboxar som fö är fler än vad lagen kräver.

I min värld finns även ihjälvårdade hästar, fast det talas tyst om den biten. Dessa hästar får inte vara häst, och de är ej heller några glada hästar. :crazy:
 
det måste du väl förstå själv med logiskt tänkande att hästar som går ute dygnet runt naturligtvis är mjukare i kroppen. Man behöver inte värma upp så mycket som ni stall-människor. Era hästar står inne allt från ca 8 till 12 timmar, tro fan att hästen blir stel!!!!!!

Jag har ett levande bevis i hagen. Innan vi började med lösdrift för två år sedan blev hon alldels svullen i bakbenen p.g.a. dålig blodcirkulation eftersom hon stog STILLA!!! Och står man stilla blir man STEL! Det vet du väl själv när du suttit i skolbänken o fått träsmak, då är man ingen akrobat direkt.

Att dina hästar är ute på dagen är som en piss i havet om man jämför med hur mycket dina hästar hade vart ute o gått i det vilda.

Många hade nog inte fått tag i deras hästar om det inte vart för att de ändå ska in i stallet o få mat. Hade alla hästar fått gå på lösdrift och känna på hur det är att vara häst såsom de har levt i alla årtusenden, då hade de nog föredragit o stanna kvar i hagen än o komma till ryttaren.

Alla hästar är dock inte sådana, det beror ofta på om hästen tycker det är kul med att arbeta och ridas och att gå till sin människa, tycker den inte ridning är kul eller tycker att det bara blir plåga varje gång människan kommer för att hämta honom, då vill han såklart inte.

Grottan, eller "stallet", som det kallas, kommer aldrig att vara "tryggheten för dagens häst"

möjligtvis för din gamling som levt hela sitt liv i box men jag tror ändå att den hästen har instinkter kvar. Jag har en häst som är 22 år, och hon har stått i stall hela hennes liv innan hon kom till mig och det var för bara tre år sedan. Och hon har ställt om sig och vill inte ens titta åt stallets håll längre.

Jag köpte en annan häst som bara vart i lösdrift tidigare, och på den tiden när jag hade stall fick jag leta upp honom i hagen varje kväll o dra in honom. Han ville inte ens ha maten!!!!!!!!!!! O han är ändå ponny o dom är matglada! Se bara där på naturlig vilja!

Varför skulle en häst känna sig trygg av att vara instängd? Du vet väl att det är ett klaustrofobiskt djur?

Ännu värre är det när det är storm ute o stallmänniskan är nöjd när hästarna är inne.

Det är nog mycket läskigare för en häst o vara instängd i en grotta på 3x3 meter när det blåser, dundrar och låter utomhus.

Hästen måste få lov att sätta vinterpäls vid lösdriftshållning, annars är det till för människan o täcka den i tid o otid. Men det fungerar alldels utmärkt att rida med vinterpäls. Dom blir inte speciellt utschasade av det. Det måste vara en riktigt trött stackars häst som inte klarar ansträngning med vinterpäls. Vad gör vildhästen när den måste fly från lodjur o annat uppe i bergen vintertid?

Dör den av ansträngning? Knappast, det fixar den lätt!

Det finns ju stallfolk som har vinterpäls på deras hästar o det fungerar perfekt.

Jag håller DOCK med dig om att det är fruktansvärt onaturligt för människor att rida. Hade vi vart menade att rida hade vi fötts med en sadel mellan benen eller hästen med en sadel på ryggen...som passar perfekt... ;)

Därför får man ta en viss hänsyn om man nu ska ut o rida sina naturliga hästar som går i en fruktansvärt, för dom, naturlig miljö om man jämför med stallhästen, att täcka med andastäcke efter ridning så fukten transporteras bort och hästen kan bli torr igen.

I en annan artikel var det ngn som sa att täcken är av ondo och att hästen visst kan ställa pälsen i olika vinklar hit och dit och själv reglera temperaturen.

-det må så vara för vildhästen eller den häst som inte påverkas av mänsklig ridning eller annan aktivitet. Nu blir ju hästen utsatt för onaturligt hög ansträngning, koncentrerat på ca en timme, istället för 24 timmars vandring i naturen med lägre ansträngningsgrad under längre tid.

Så se till o få hästen torr, sen spelar det ingen roll om det är kallt för hästen står ju inte stilla som i en box o börjar frysa, utan den är fri att vandra. Precis som den alltid har gjort innan människan kom o tämjde den. Dessutom stretchar den och tänjer ut muskler mkt mer genom rörelse dygnet runt, än om du ställer den i en box och låter den svalna och musklerna stelna.

Jag har själv jobbat med reininghästar på elitnivå utomlands och jag kan lova dig att deras muskler var hårda som sten, just för att det är en så stor industri att alla hästar står i box 23 timmar om dygnet. Dom rids o sen slängs dom in i boxen med en gång igen -snällt.

Hade dom fått gå ut hade de nog presterat bättre. Men sanning för hästar på topp oavsett om det är hoppning lr dressyr eller annat, är att dom får stå inne. "Annars kan dom ju skada sig" -låter det i sverige. Utomlands är det ibland den anledningen men ofta kan det även vara markbrist.

Alla hästar tål att gå ute, men dom måste vänja sig från sommaren, så du kan inte slänga ut en häst som vart täckad o i stall mitt i vintern. Dom måste vänja sig. Detta gäller även araber. Hon i artikeln hade ju en spank PRE häst, den är minst lika "känslig" som araben och utsätts för ungeför likadana temperaturskillnader i dess hemland som araben gör.

alltså från 40+ till ca -5.

Hur vet du att dina hästar inte skulle trivas i lösdrift?
Du kommer aldrig få veta innan du provar. Din häst kan säkert ha andra tankar i huvudet än du och vad du tror den har.

Sen ser man på dom om dom trivs, mina skulle aldrig gå in i ett stall igen!

Mår dom dåligt så är det ngt som är fel! Dom brukar bara må bättre av fri vandring så att säga.

det är lag på vindskydd o det är bra, annars hade kanske folk slängt ut hästar i hagarna utan korrekt utfodring o skydd o hästarna kanske far illa, men faktum är att alla de jag känner som har lösdrift, där använder inte en enda häst vindskyddet.

Dom bryr sig inte!

jämför lite med hur vildhästarna i kanadensiska rocky mountains har det när de pulsar i snö upp till bogarna???

snacka om att vi människor då pjoskar med våra hästar när dom är såpass tåliga! Och alla hästar har förmågan att anpassa sig!

gör de inte dettillräckligt är det ngt osm inte stämmer. Man kan som vanligt intedra alla över en kam, men det är väl värt ett försök!

Lycka till!
 
håller helt totalt med tirnanog.
min häst som sagt går på lösdrift och han är halvblod / welsh korsning han klarar sig kanon .men ska man ha dom mera känsliga hästraserna på lösdrift får man vänja dom mer långsamt.
angående att rida utan skor är det också något hoven anpassar sig till.min hingst ömade lite när det kom stora stenar i början och då kunde man ju inte rida så mycket och hårt utan man fick ta det försiktigt.
men nu går det hur bra som helst han ömar inte det minsta.
sen angående att rida utan skor på hårda underlag-att dom får benproblem för att det är hårt underlag så tror jag det förstör benen mer med hårda järnskor som stoppar upp benet helt det har ju absolut ingen "flexibelitet".
så enligt mitt tycke så mår hästen bättre av att gå både på lösdrift med ligghall och att den rids utan skor!
 
Nästa gång kan du ju sluta fylla ut med massa skitsnack som inte har NÅTT med diskussionen att göra. Tack :D

Stall människor? Hoho..låt mig skratta:)
Okej nu kör vi:
När jag rider har min häst varit ute runt 6-8 timmar. Är hästen stel då? Inte min iallafall.
Min häst får inte svullna ben när hon är inne över natten, hon är i mkt fint skick för att vara 23, min hästhållning fungerar finemang :)
"Att dina hästar är ute på dagen är som en piss i havet om man jämför med hur mycket dina hästar hade vart ute o gått i det vilda."
Dina hästar är inte heller ute i det vilda, de skulle vandrat MKT mer om de var fria också.

"Många hade nog inte fått tag i deras hästar om det inte vart för att de ändå ska in i stallet o få mat. Hade alla hästar fått gå på lösdrift och känna på hur det är att vara häst såsom de har levt i alla årtusenden, då hade de nog föredragit o stanna kvar i hagen än o komma till ryttaren."

Mina hästar vet att de inte ska få mat varje gång de ska in. De kan ridas, pysslas med, eller vad som helst.
Dina hästar vill alltså inte ha med dig att göra för de är på lösdrift? Oj...ännu en nackdel.

"möjligtvis för din gamling som levt hela sitt liv i box men jag tror ändå att den hästen har instinkter kvar. Jag har en häst som är 22 år, och hon har stått i stall hela hennes liv innan hon kom till mig och det var för bara tre år sedan. Och hon har ställt om sig och vill inte ens titta åt stallets håll längre."

Hon kanske inte blivit så bra omvårdad i stallet då. Och hur vet du att hon inte tittar åt stallet, hon har ju inte ens nått!

"Jag köpte en annan häst som bara vart i lösdrift tidigare, och på den tiden när jag hade stall fick jag leta upp honom i hagen varje kväll o dra in honom"
Ja, självklart. Han var ju VAN vid att vara ute.

"Ännu värre är det när det är storm ute o stallmänniskan är nöjd när hästarna är inne.
Det är nog mycket läskigare för en häst o vara instängd i en grotta på 3x3 meter när det blåser, dundrar och låter utomhus."
Läskigare? Tror du allvarligt talat att alla hästar som är inne är helt galna och rädda när det blåser ute? Skärp dig, du kan inte mena allvar!! :o De är vana vid att vara inne, och vad jag vet så brukar inte hästar vara rädda för vinden. inte mina iallafall

"Men det fungerar alldels utmärkt att rida med vinterpäls. Dom blir inte speciellt utschasade av det. Det måste vara en riktigt trött stackars häst som inte klarar ansträngning med vinterpäls"
Du kan inte rida speciellt mkt om du säger så. Det ÄR ansträngande för en häst att arbeta med tjock päls, den blir varmare och det går åt mer energi för att bli av med värmen och den blir svettig, sen går det åt ännu mer energi för den att bli varm och torr.¨

"Vad gör vildhästen när den måste fly från lodjur o annat uppe i bergen vintertid?
Dör den av ansträngning? Knappast, det fixar den lätt!"
Vilken löjlig liknelse :crazy: DU har ingen vildhäst, DU vet inte hur vildhästarna klarade sig, du vet inte hur trött den blev. Du vet inget om det där.
Klart den inte dog, men det ÄR mer ansträngande för den. Och vildhästen slapp bli riden, den stora skillnaden glömde du bort... :mad:


"Så se till o få hästen torr, sen spelar det ingen roll om det är kallt för hästen står ju inte stilla som i en box o börjar frysa, utan den är fri att vandra. Precis som den alltid har gjort innan människan kom o tämjde den. Dessutom stretchar den och tänjer ut muskler mkt mer genom rörelse dygnet runt, än om du ställer den i en box och låter den svalna och musklerna stelna."
:crazy: Vet du inte att man blir stel i kyla? Och det är inte alla hästar som håller på att vandra omrking hela tiden bara för de är ute heller. Dina hästar är inga fria vildhästar bara för de är ute lite mer än mina :smirk:

"Hon i artikeln hade ju en spank PRE häst, den är minst lika "känslig" som araben och utsätts för ungeför likadana temperaturskillnader i dess hemland som araben gör."
Det är inte ens ett fullblod, araben kommer från ett helt annat land än den spanska hästen. araben har tunnare hud osv. Men jag utgår från mina som verkligen inte gillar att stå och hänga i regn eller att bli kalla.

"Hur vet du att dina hästar inte skulle trivas i lösdrift?
Du kommer aldrig få veta innan du provar. Din häst kan säkert ha andra tankar i huvudet än du och vad du tror den har.
Sen ser man på dom om dom trivs, mina skulle aldrig gå in i ett stall igen!"
Jag vet det för jag ser det på dem, jag vet hur de är efter de varit på "lösdrift" efter sommaren, de vill in! Efter att de fått sin mat på kvällen står de och ser mot stallet. de gillar att vara inne, det är tryggt och mysigt! Min häst älskar sin box :)
Hur vet du att dina trivs?? Jag kan se på mina lika mkt att de trivs som du anser dig kunna. Din häst kan också ha andra tankar när den står ute i kylan.


"det är lag på vindskydd o det är bra, annars hade kanske folk slängt ut hästar i hagarna utan korrekt utfodring o skydd"
Det finns det många som gör ändå ska du veta!

Jag har haft mina hästar i 16 år, aldrig på lösdrigt och helt sjukdomsfria. Friska, glada hästar som älskar livet OCH att få komma in när det är kallt och blött.
 
Sa jag det eller?? :mad:
Jag tog det som exempel för hästar KAN ju bli svettiga ibland, och hon skrev om det i artikeln.
Du har j-vligt fel :D
MIn häst har mkt bra grundkondition eftersom jag hållt igång henne hela tiden de 8 åren jag haft henne. Hon har inga fel eller brister på något sätt, hon är pigg och glad.
Hon blir nästan aldrig svettig, om hon blir det så är det bara på sommaren om det är varmt och man rider.
Hon blir aldrig svettig på hösten eller vintern, och jag rider henne på ett bra sätt som passar henne och som gjort henne så hållbar som hon är.
Jag rider alltid i skogen eller på vägar runt där jag bor.
Hon är mkt uthållig och det går inte att få henne trött. Ingen kan ens gissa hur gammal hon är genom att se henne. Så håll ditt skitsnack för dig själv innan du har fakta
:devil:
 
det är väll inte en trött stackars häst som inte blir dyngsur efter att man tränings/skogsrider den utan en häst med bra grundkondition.men det vet tydligen inte du vad det är. :D
sen ska man inte arbeta med hästen hela tiden när man rider den utan vissa dagar rider man ut i skogen,en dag träning,en dag skrittar man den en längre runda och så lite annat som klättring mm.och har man tränat hårdare så den är lite svettig så ska man ju skritta av den en längre tid så den torkar upp :o men du kanske bara värmer upp rider din häst i hårt arbete och ställer in din slutkörda svettiga dam :D
nej men en häst på lösdrift vandrar runt mer än en häst i en ynklig box.dom på lösdrift har fri tillgång till att röra sig.
föresten så fyller jag inte ut utan du sa innan att du tyckte det var skitsnack när hon sa att hästarna även klarar sig bättre utan skor men det kommer du kansk inte ihåg?? :D
men du vet tydligen allt om vildhästar!! :D
ja dina hästar vill in för att dom vet att dom får mat inne!
det finns många som miss sköter sina stall-hästar också för dom har dom inne hela dygnet, så dom inte får gå ut alls på kanske en period på 3veckor.det är nog värre för en häst att stå inne i en box i 3veckor i sträck än en häst på lösdrift utan vind sjul.men det ville du väll inte säga!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 267
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 065
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp